V modelové situaci předvede, jak může historické poznání pomoci v současném životě.

Komentář:
Podstatou očekávaného výsledku učení je uvědomění, že poučení z dějin ve formě převzetí vlastní historické zodpovědnosti může nabývat různých podob. Pamatovat si zásluhy, oběti i nespravedlnosti našich předchůdců a poučeně na ně reagovat má své limity. Zpravidla to vyžaduje zodpovědné zkoumání a zvážení kontextu situací, které v minulosti vyhledáváme ve snaze žít lépe současné životy. Žák využívá své zkušenosti z poznávání minulosti v souladu s hodnotami demokratické společnosti ukotvenými v Ústavě, resp. Listině základních práv a svobod, ale je obezřetný při posuzování minulosti na základě dnešních standardů pro správné a špatné jednání. Zacházení s dějinami v demokratické společnosti, které by mělo být charakterizováno kultivovaným vztahem k minulosti, vyžaduje aktivní občany, kteří jsou schopní reagovat na různé podněty související s dějinami, poučeně argumentovat a ctít ústavní hodnotové rámce. Očekávaný výsledek učení mohou realizovat žáci individuálně nebo ve skupině. Škola při realizaci vždy přihlíží k místním podmínkám a kapacitám.