Dává účelně najevo, co si přeje ve svém okolí změnit.

KOB-PCP-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního odůvodněného názoru žáka na dění okolo něj, včetně kritického pohledu na to, co by si přál změnit, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
  • podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě
  • podněcuji žáky k vytváření a vyjádření ke kladení souvisejících otázek, k hledání a kritickému vyhodnocování informací a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení názoru
  • umožňuji žákovi vybrat si aktivitu prospěšnou pro okolí, kterou si sám zvolí nebo s níž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji to s aktivitou uskutečněnou z vnějšího popudu (vykonání zadaného úkolu či příkazu)
  • poskytuji zpětnou vazbu, oceňuji iniciativu žáka i dílčí kroky k ní směřující
  • navozuji situace umožňující porozumět potřebám, postojům a zájmům druhých – využívám vžívání se do rolí a postojů jiných (např. rolové hry) 
  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi o významu vlastní aktivity, demokratických postupů, respektování a uplatňování práv, uplatňování různých zájmů – představuji žákům a nechávám je navrhovat různé příklady, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
  • podněcuji žáky k reflexi jejich zkušeností s uplatňováním vlastního vlivu na dění v jejich okolí

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: zájem o veřejné dění

  • Poukazováním na informace ze svého okolí dokládá zájem o dění ve svém okolí.

Komponenta: kritická tvorba svobodného názoru

  • Vytváří si vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí (skupině, škole, obci, krajině) pomocí pokládání otázek. 

Komponenta: individuální a kolektivní zapojení do veřejného dění

  • Uskutečňuje individuální akci ve prospěch svého okolí na základě zhodnocení, co mu připadá důležité.

Komponenta: přesvědčení o vlastním vlivu

  • Hodnotí, kdo se zajímá o to, co si myslí a co by si přál změnit. 
  • Dělí se o své nápady a návrhy na změnu alespoň v bezpečném prostředí.
  • Hledá, kdo se společně s ním bude o změnu snažit nebo ho bude podporovat, povzbuzovat.

Komponenta: demokratický přístup, respektování a uplatňování práv a zájmů

  • Vyjádří, jaká práva a jaké zájmy má ve vztahu k určité věci.
  • Vyjádří, jak vnímá práva a zájmy ostatních.

Očekávané výsledky učení