Dává účelně najevo, co si přeje ve svém okolí změnit.
KOB-PCP-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního odůvodněného názoru žáka na dění okolo něj, včetně kritického pohledu na to, co by si přál změnit, sám uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně žáky, nekritizuji žáka za názor
- podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě
- podněcuji žáky k vytváření a vyjádření ke kladení souvisejících otázek, k hledání a kritickému vyhodnocování informací a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení názoru
- umožňuji žákovi vybrat si aktivitu prospěšnou pro okolí, kterou si sám zvolí nebo s níž se vnitřně ztotožní – nezaměňuji to s aktivitou uskutečněnou z vnějšího popudu (vykonání zadaného úkolu či příkazu)
- poskytuji zpětnou vazbu, oceňuji iniciativu žáka i dílčí kroky k ní směřující
- navozuji situace umožňující porozumět potřebám, postojům a zájmům druhých – využívám vžívání se do rolí a postojů jiných (např. rolové hry)
- vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro otevřenou diskusi o významu vlastní aktivity, demokratických postupů, respektování a uplatňování práv, uplatňování různých zájmů – představuji žákům a nechávám je navrhovat různé příklady, facilituji diskusi žáků a využívám osvědčené diskusní techniky
- podněcuji žáky k reflexi jejich zkušeností s uplatňováním vlastního vlivu na dění v jejich okolí
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: zájem o veřejné dění
- Poukazováním na informace ze svého okolí dokládá zájem o dění ve svém okolí.
Komponenta: kritická tvorba svobodného názoru
- Vytváří si vlastní názor na veřejné dění ve svém okolí (skupině, škole, obci, krajině) pomocí pokládání otázek.
Komponenta: individuální a kolektivní zapojení do veřejného dění
- Uskutečňuje individuální akci ve prospěch svého okolí na základě zhodnocení, co mu připadá důležité.
Komponenta: přesvědčení o vlastním vlivu
- Hodnotí, kdo se zajímá o to, co si myslí a co by si přál změnit.
- Dělí se o své nápady a návrhy na změnu alespoň v bezpečném prostředí.
- Hledá, kdo se společně s ním bude o změnu snažit nebo ho bude podporovat, povzbuzovat.
Komponenta: demokratický přístup, respektování a uplatňování práv a zájmů
- Vyjádří, jaká práva a jaké zájmy má ve vztahu k určité věci.
- Vyjádří, jak vnímá práva a zájmy ostatních.
Očekávané výsledky učení
Předcházející