Zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí.
Komentář:
Žák se zamyslí nad vlivem osob a situací ve fyzickém i digitálním prostředí na jeho každodenní život, vnímání a rozhodování. Zároveň zhodnotí, jakého charakteru tyto vlivy jsou a co přinášejí (např. zachování psychického či fyzického zdraví, sociálně patologické chování, protiprávní chování). Připouští si, že ne všechna rozhodnutí dokáže v danou chvíli vysvětlit.
Žáci jsou dennodenně aktéry mnoha sociálních interakcí ve fyzickém i digitálním prostředí. Je nutné, aby rozuměli tomu, jaký vliv mají dílčí faktory ve fyzickém i digitálním prostředí na jejich vnímání sebe sama, každodenní život, rodinu, okolí i společnost. Znalost takového kontextu je klíčová pro současný i budoucí život žáků a vytvoření jejich vlastního názoru a pro přijímání informovaných a odpovědných rozhodnutí.
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-002-ZV5-008 Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
- CJS-CJS-002-ZV5-010 Posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci se vymezí vůči nepříjemné nebo rizikové komunikaci.