zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- na konkrétních příkladech doloží, co nebo kdo ho ovlivňuje ve fyzickém prostředí
- na konkrétních příkladech doloží, co nebo kdo ho ovlivňuje v digitálním prostředí
- na konkrétních příkladech ze svého života zhodnotí, jakého charakteru jsou jím popsané vlivy (pozitivní, negativní, krátkodobé, dlouhodobé, dobrovolné, povinné, …)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Co jsi dělal včera? Zavzpomínej a vypiš 10 činností, kterým jsi se včera věnoval. Je jedno, kolik ti zabraly času nebo jak byly důležité. Ke každé položce uveď, proč jsi se rozhodl, že to proběhlo zrovna tak, jak to proběhlo.
Například:
Jel jsem do školy MHD. | Protože do školy chodit musím a rodiče mě autem nevozí. |
Díval jsem se na nový seriál. | Kamarád říkal, že je super a určitě se mi bude líbit. |
Až budeš mít hotovo, zkus ze svých příkladů formulovat nějaké závěry týkající se tvého rozhodování. Pomoci ti mohou následující otázky:
- Byl jsi pokaždé ten, kdo rozhodl, že to bude zrovna takhle?
- U kterých činností jsi jednal automaticky a vůbec jsi nepřemýšlel, jak to provedeš?
- Řekl bys, že byla všechna tvoje rozhodnutí dobrovolná? Proč?
- U kterých činností tvé rozhodnutí ovlivni nějaký člověk? Kdo to případně byl?
- Mělo na tebe vliv, zda se rozhodování týkalo fyzického nebo digitálního prostředí?
Popis ověřování
Aktivita otevírá téma rozhodování. Žáci pracují s běžnými příklady, vyvozují z nich závěry. Důležitá je následná společná reflexe, která vede žáka k uvědomění, že každé jeho rozhodnutí je spojeno s motivem různé podoby, příčiny, míry automatizace a významem pro jeho život. Některé vlivy okolí jsou s ohledem na věk žáka očekávatelné (například zákonní zástupci, vrstevníci, ...), jiné spíše individuální (osobnost žáka, zájmy, ...).
Žák si daný očekávaný výsledek učení osvojil, pokud na příkladech svého běžného dne pojmenoval různé motivy pro rozhodování.
Metodický komentář
Na aktivitu by měla navázat další činností směřovaná ke komplexnějšímu pohledu na proces rozhodování, k zamýšlení nad konkrétními strategiemi rozhodování, nad vlivem vzorů, idolů, rozdílnými podmínkami fyzického a digitálního prostředí, to vše s akcentem na individuální hodnotový žebříček žáka.