posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci
CJS-CJS-002-ZV5-010
Komentář
Žák uvede příklady osob a situací ve fyzickém i digitálním prostředí, které mají vliv na jeho každodenní život. Zároveň zhodnotí, jakého charakteru tyto vlivy jsou a co přinášejí (např. zachování psychického či fyzického zdraví, bezpečnost). Učí se chovat bezpečně ve fyzickém i online prostředí, seznámí se s různými způsoby, jak odmítnout nepříjemnou komunikaci. Postupně se učí a procvičuje, jak vyjádřit své názory tak, aby byla respektována práva a pocity jeho i druhých.
Hodnoty
- Podporující technologie
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pracuje s případovými situacemi a příběhy a identifikuje, jak, čím a kým se nechávají ovlivňovat dílčí postavy
- rozliší, o jaké vlivy se jedná (pozitivní, negativní, dobrovolné, povinné)
- zamýšlí se nad svým životem a svým okolím a popíše, jak, čím a kým se nechává ovlivňovat
- uvede příklady rizikových situací, do kterých se může ve fyzickém a digitálním prostředí dostat
- uvede příklady pravidel pro slušnou a bezpečnou komunikaci ve fyzickém a digitálním prostředí
- procvičuje, jak odmítnout nepříjemnou komunikaci bez použití agresivity
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAS-DEJ-001-ZV9-006 zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách
- CAS-VKO-001-ZV9-003 zdůvodní svůj žebříček hodnot a způsoby jeho uplatňování v různých životních situacích
- CAS-VKO-001-ZV9-004 zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí
- CZB-VZB-001-ZV9-004 analyzuje a hodnotí tělesné a psychosociální změny v období dospívání a adekvátně na ně reaguje, rozezná nevhodné i nekonsenzuální chování související se sexualitou ve fyzickém i digitálním prostředí
- CZB-VZB-003-ZV9-010 zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit
- CZB-VZB-003-ZV9-011 identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů