posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci

CJS-CJS-002-ZV5-010
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • popíše svůj vzor, jeho vlastnosti a zdůvodní, proč je jeho/jejím vzorem
  • v příběhu identifikuje, kým nebo čím je ovlivněno chování vybrané postavy
  • objasní, zda se z jeho pohledu jedná o pozitivní nebo negativní vliv

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

První ilustrace

Žák si vybere někoho, koho obdivuje nebo je pro něj inspirací. Může to být sportovec, umělec, vědec, spisovatel, nebo někdo z jeho okolí (např. rodič, prarodič, sourozenec, vedoucí zájmové činnosti, kamarád).

Identifikuje klíčové vlastnosti svého vzoru. Zaměří se na charakterové vlastnosti, dovednosti, nebo hodnoty, které ho oslovují. Představí svůj vzor ostatním, uvede důvody a příklady, proč je pro něj důležitý, v čem ho inspiruje, co by chtěl mít nebo dělat jako on, v čem je následováníhodný.

 

Druhá ilustrace

Žák shlédne video ukázku V digitálním světě: Lajky na internetu a uvede, co ovlivňuje chování hlavní postavy (kocoura) a jeho následovníků (těch, kteří mu dávají lajky). 

Vybere na škále 1-10 (1- určitě ne, 10 určitě ano), zda by napodobil chování hlavní postavy (kocoura) a zdůvodní proč.

 

Třetí ilustrace

Online výzvy nabádají k různým činnostem, některé jsou pozitivní (vtipné a prospěšné), ale jiné nabádají k nebezpečným činnostem. Žák roztřídí různé výzvy (v příloze) na negativní a pozitivní a následně o třídění diskutuje ve skupině a třídění zdůvodňuje. Negativní jsou záměrně uvedeny ve velmi obecné podobě, aby se nestaly konkrétním návodem k následování.

Každý žák navrhne pozitivně zaměřenou výzvu pro spolužáky. Nad jednotlivými výzvami žáci uvádějí, zda by se jich zúčastnili/nezúčastnili a proč. 

Žáci v modelové situaci ve dvojici předvádějí, jak odmítnout nebezpečnou výzvu.