Používá digitální technologie připojené k síti nebo k sobě navzájem k posílání a získávání dat.

INF-INF-004-ZV5-009
divider

Komentář:

Žák získává zkušenosti se základními způsoby propojování zařízení. Využívá jak přímé propojení zařízení ve fyzické blízkosti (nahrání programu z tabletu do robota přes Bluetooth nebo USB kabel, přenos fotografií bezdrátově nebo přes externí úložiště), tak posílání dat přes internet (komunikační služby, cloudová úložiště). Seznamuje se s principy jejich fungování a z toho plynoucími výhodami, omezeními i riziky. Na tomto základě pak v dané situaci vybírá způsob, jak získávat či sdílet která data.

Žák postupně dochází k poznání, že internet je celosvětová síť pospojovaných počítačů, která nemá jednotné centrum, a to, co „děláme na internetu“, nám poskytují servery, tedy služebné počítače spravované firmami a dalšími organizacemi. Žák zjišťuje, že naše data nahraná „na internet“ se ocitají právě na těchto serverech.

Internet je fenomén 21. století a páteř digitálního světa. Většina informací a služeb je dnes přístupná online. Ovládání těchto nástrojů je zásadní pro orientaci v tomto prostředí. Porozumění základním konceptům a principům internetu a schopnost vybrat způsob, jak posílat a přijímat data mezi různými zařízeními, je základní dovednost, která podporuje další aspekty digitálních kompetencí.

Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:

  • rozpoznával práci v online a offline prostředí,
  • využíval data získaná z internetu,
  • zpracovával získaná data pomocí digitálních zařízení,
  • sdílel informace pomocí digitálních technologií,
  • posuzoval, která zařízení obsahují počítač a zda potřebují být připojené k internetu,
  • popsal možnosti uložení dat (servery, úložiště počítače, cloud).

Očekávané výsledky učení