zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit
CZB-VZB-003-ZV9-010
Komentář
Žáci získávají základní vhled do situací, které mohou ohrozit jejich osobní bezpečí. K nevhodným (vulgárním, agresivním, manipulativním) projevům chování a násilí zaujímají odmítavý postoj. Respektují přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky. Osvojují si způsoby chování potřebné pro ochranu a předcházení nebezpečným situacím doma, ve škole, v komunitě.
Výchova ke zdraví a bezpečí rozvíjí u žáků komunikační dovednosti, učí je jednat asertivně. Prostřednictvím aktivizujících a projektových metod vede žáky k ohleduplnému, tolerantnímu, odpovědnému chování a k poznání, že na zdraví a bezpečí jednotlivce se podílí odpovědný přístup všech členů komunity.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozlišuje a na příkladech vysvětlí různé role v rodině, ve třídě, vrstevnické skupině a hierarchii vztahů v daných komunitách
- uvede příklady chování, které přispívají k utváření dobrého sociálního klimatu (např. přátelství, vstřícnost, důvěra) nebo ho narušují (např. agresivní chování, manipulace a šikana)
- určí možný dopad vlastního jednání a chování na utváření klimatu ve třídě či jiné komunitě
- zpřesňuje a upravuje společně přijatá pravidla chování, přispívá k dobrým vztahům ve třídě
- rozpoznává agresivní chování s příznaky manipulace či šikany a zaujímá k němu odmítavý postoj
- rozpoznává násilné chování v blízkých vztazích a zaujímá k němu odmítavý postoj
- aktivně přispívá k předcházení a eliminaci genderových stereotypů v jednání svém i svých vrstevníků
- využívá asertivní a další komunikační dovednosti v modelových situacích na obranu proti manipulativním vlivům
- diskutuje o manipulaci a agresivním chování; uvede příklady možného řešení pro oběť manipulace či agrese (např. kontakty na odbornou pomoc)
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-002-ZV5-008 rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje
- CJS-CJS-002-ZV5-010 posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci
- CJS-CJS-005-ZV5-023 dodržuje pravidla bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, prokáže zodpovědné jednání při styku s neznámými osobami, předměty a látkami