zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit

CZB-VZB-003-ZV9-010
divider

Komentář

Žáci získávají základní vhled do situací, které mohou ohrozit jejich osobní bezpečí. K nevhodným (vulgárním, agresivním, manipulativním) projevům chování a násilí zaujímají odmítavý postoj. Respektují přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky. Osvojují si způsoby chování potřebné pro ochranu a předcházení nebezpečným situacím doma, ve škole, v komunitě. 

Výchova ke zdraví a bezpečí rozvíjí u žáků komunikační dovednosti, učí je jednat asertivně. Prostřednictvím aktivizujících a projektových metod vede žáky k ohleduplnému, tolerantnímu, odpovědnému chování a k poznání, že na zdraví a bezpečí jednotlivce se podílí odpovědný přístup všech členů komunity.

Hodnoty

  • Sdílené poznání
  • Důstojný život

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

  • rozlišuje a na příkladech vysvětlí různé role v rodině, ve třídě, vrstevnické skupině a hierarchii vztahů v daných komunitách
  • uvede příklady chování, které přispívají k utváření dobrého sociálního klimatu (např. přátelství, vstřícnost, důvěra) nebo ho narušují (např. agresivní chování, manipulace a šikana)
  • určí možný dopad vlastního jednání a chování na utváření klimatu ve třídě či jiné komunitě
  • zpřesňuje a upravuje společně přijatá pravidla chování, přispívá k dobrým vztahům ve třídě
  • rozpoznává agresivní chování s příznaky manipulace či šikany a zaujímá k němu odmítavý postoj
  • rozpoznává násilné chování v blízkých vztazích a zaujímá k němu odmítavý postoj 
  • aktivně přispívá k předcházení a eliminaci genderových stereotypů v jednání svém i svých vrstevníků
  • využívá asertivní a další komunikační dovednosti v modelových situacích na obranu proti manipulativním vlivům
  • diskutuje o manipulaci a agresivním chování; uvede příklady možného řešení pro oběť manipulace či agrese (např. kontakty na odbornou pomoc)

Očekávané výsledky učení