zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit

CZB-VZB-003-ZV9-010
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvede příklady chování, které přispívají k utváření dobrého sociálního klimatu (např. přátelství, vstřícnost, důvěra) nebo ho narušují (např. agresivní chování, manipulace a šikana)
  • určí možný dopad vlastního jednání a chování na utváření klimatu ve třídě či jiné komunitě
  • zpřesňuje a upravuje společně přijatá pravidla chování, přispívá k dobrým vztahům ve třídě
  • rozpoznává agresivní chování s příznaky manipulace či šikany a zaujímá k němu odmítavý postoj

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Seznamte se s následujícími příběhy: 

 1. Jana chodí do 6. B a velmi dobře se učí. Spolužáci ji nazývají „šprtkou“ a nikdo s ní nekamarádí. Dva kluci, kteří jsou o hodně silnější a vyšší, ji začali pravidelně slovně napadat a někdy i bít. Jana se to snažila říci rodičům, ale ti mají hodně práce a odbyli ji, že trochu přehání. Třídní učitelka tomu také nechtěla uvěřit. Jana se svěřila své starší sestře. Ta natočila jednu z „akcí“ kluků na mobil a ukázala to rodičům a učitelům. Začne se konečně něco dít?

 2. Petr si všiml skupinky spolužáků, kteří se opět chytají zesměšnit jeho kamaráda Honzu. Jak bude reagovat? 

V návaznosti na popsané situace diskutujte se spolužáky o vhodném chování mezi vrstevníky a o chování, které je nepřípustné. 

Vysvětlete:

  • zda se v těchto příbězích jedná o šikanu, 
  • jaké projevy zde šikana má a k jakým následkům může vést, 
  • jak mohou příběhy pokračovat, 
  • jaké jsou možné způsoby předcházení tomuto agresivnímu chování a šikaně. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje schopnost žáka objektivně posuzovat vzájemnou komunikaci a způsoby chování vrstevníků a na příkladu konkrétní situace identifikovat možné signály a projevy agresivního jednání. Je koncipována na bázi dvou příběhů. Úkolem žáka je u obou příběhů vysvětlit, zda má popsané chování charakter šikany, a popsat, k jakým následkům takové chování může vést. Úloha předpokládá, že žák v návaznosti na vlastní návrh dokončení příběhů bude schopen zvažovat rizika ohrožení zdraví a bezpečí, pokud není problém agresivity a šikany včas řešen. Výsledkem by mělo být takové dokončení příběhů, které zahrnuje účinnou podporu obětem agrese a zlepšení vztahů mezi žáky a rozvíjení sociálního klimatu ve třídě. 

Učitel nejprve poskytne každému žákovi prostor k zamyšlení a přípravě odpovědí na otázky uvedené v zadání úlohy. Žáci poté vytvoří trojice, v nichž budou své výpovědi porovnávat a domlouvat se na společném návrhu řešení. Pod supervizí učitele budou při společné diskusi jednotlivé skupinky prezentovat své názory na řešení předloženého příběhu. Diskutovat by se mělo o varovných příznacích i projevech šikany, dlouhodobých rizicích poškození zdraví a možných způsobech předcházení tomuto agresivnímu jednání. Učitel tak dává žákům možnost, aby obhájili své názory a rozvíjeli své komunikativní dovedností. Klíčové informace o šikaně žáci mohou zpracovat do společně vytvořeného plakátu: „Bráníme se šikaně“, který je možné prezentovat v prostorách školy.