Rozpoznává estetickou a obsahovou hodnotu uměleckých děl a kulturních projevů, oceňuje jejich význam jako prostředků komunikace a sdílí své názory s ostatními.

KKT-UMK-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • diskutuji se žáky o různých uměleckých dílech a kulturních událostech, které jim umožňují hlouběji porozumět významu a účelu umění a kultury jako prostředku vyjadřování myšlenek a emocí 
  • vedu diskuse o uměleckých dílech a kulturních tématech, abych podporoval žáky v aktivním zkoumání a kritickém myšlení, což jim pomáhá hlouběji porozumět různým aspektům umění a kultury a rozvíjet své schopnosti komunikace
  • v diskusích o kulturních projevech a uměleckých dílech vedu žáky k toleranci a respektu k názoru druhých
  • podporuji žáky v účasti na kulturních projektech, které jim umožňují vyjádřit jejich myšlenky, emoce a hodnoty prostřednictvím různých uměleckých forem
  • organizuji návštěvy muzeí, galerií, divadelních představení a jiných kulturních akcí, které poskytují žákům praktické zkušenosti s různými formami umění a kultury a umožňují jim lépe porozumět jejich významu a kontextu v autentickém prostředí
  • využívám umělecká díla a kulturní projevy jako ilustrační materiál k podpoře učiva v různých předmětech 
  • využívám umělecká díla ve výuce k inspiraci a motivaci; umělecká díla a kulturní projevy mohou sloužit jako zdroj inspirace a motivace pro žáky 
  • pomáhám žákům analyzovat a interpretovat umělecká díla a kulturní projevy
  • používám umělecká díla z různých kultur a historických období k porozumění a respektu k různým kulturním tradicím a perspektivám
  • využívám umělecká díla ve výuce k podpoře emocionálního a sociálního rozvoje žáků; umělecká díla mohou pomoci žákům porozumět svým emocím a prožitkům
  • využíváním uměleckých děl a kulturních projevů ve výuce se snažím obohatit učební prostředí a poskytnout žákům inspirativní a interaktivní způsob učení
  • vedu žáky k tomu, aby si založili a pravidelně doplňovali portfolio svých kulturních a uměleckých aktivit (návštěv kulturních institucí, vlastní tvorby…) v papírové nebo digitální podobě

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: porozumění uměleckému a kulturnímu vyjádření 

  • Popíše svůj zážitek z uměleckých děl a z kulturních aktivit s porozuměním použitým prostředkům sdělení a kontextu a diskutuje o jejich významu pro sebe a pro ostatní.
  • Při popisování uměleckého díla, kulturního projevu se zaměřuje na estetické vnímání a porozumění kráse a smyslu kultury a umění v lidském životě.
  • Projevuje otevřenost a respekt k různým uměleckým a kulturním projevům, i když se liší od jeho vlastních preferencí.
  • Vysvětlí význam kultury a umění pro mezikulturní a nadnárodní komunikaci a porozumění.
  • Zhodnotí podíl digitálních technologií na komunikaci v oblasti kultury a umění.

Komponenta: reflektování kulturního a uměleckého vyjádření

  • Zhlédnuté umělecké dílo zařadí druhově a žánrově, pojmenuje témata, která v něm nachází, a hodnotí použité prostředky sdělení, estetickou a etickou hodnotu díla.
  • Diskutuje o uměleckých dílech a o umění a kultuře, vyjadřuje své názory a argumenty a sdílí své interpretace s ostatními.
  • Najde a vysvětlí v kulturních projevech a uměleckých dílech témata a symbolická a metaforická vyjádření.
  • Oceňuje přístup k uměleckým dílům a kultuře celého světa díky digitálním technologiím, kriticky hodnotí digitální obsah a jeho dopad na společnost.

Očekávané výsledky učení