Popíše zážitek z výtvarného a audiovizuálního díla a zhodnotí, v čem spatřuje jejich význam.

Komentář:
Žák prohlubuje svou schopnost verbalizovat své pocity ze setkání s uměleckým dílem (výtvarné dílo, filmové dílo) a toto dílo podle svých znalostí a zkušeností vysvětlit. Po recepci uměleckého díla se zapojí do diskuse o pocitech a zkušenostech, které dílo přineslo jemu i ostatním. Individuálně nebo společně s ostatními se zamýšlí nad přínosem díla pro něj samotného (zcela nový estetický prožitek) a pro širší komunitu, a to například z hlediska společenského nebo výchovného přesahu či jeho zpracování po formální stránce. Současně zjišťuje, v čem se jeho názor shoduje s ostatními nebo v čem ho názory jiných mohou obohatit. V rámci diskuse posiluje svůj respekt k názoru druhých a porozumí tomu, že výklad uměleckého díla nemusí být jednoznačný. Žák si uvědomí, že výtvarné či filmové dílo je důležitým kulturním i společenským fenoménem. V procesu učení je kladen důraz na zkušenost se soustředěným vnímáním díla, nejlépe v autentickém prostředí (galerie, muzeum, kino apod.).