představí ostatním konkrétní výtvarné nebo architektonické dílo z jeho dosažitelného okolí a zdůvodní, proč ho zaujalo

UAK-VFV-002-ZV9-006
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • vybral ze svého dosažitelného okolí (okolí školy, domova, obce, regionu) umělecká díla nebo architekturu 
  • odůvodnil svůj výběr uměleckého díla nebo architektury
  • srozumitelnou formou prezentoval vybrané umělecké dílo nebo architekturu. K prezentaci využil verbálního, či jiného vyjádření (např. propagační leták, vytvoření prezentace, sestavení fotografické řady nebo vytvoření propagačního videa)
  • vyjmenoval významné pamětihodnosti, artefakty, významné osobnosti a kulturní instituce za svého dosažitelného okolí

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žák prostřednictvím aktivního průzkumu svého okolí a zaměření na kulturní a historické památky postupně získává hlubší povědomí o kultuře a historii ve svém regionu. Tímto způsobem si uvědomuje propojení zvolených prvků se svými osobními zkušenostmi a výtvarným kontextem. Je povzbuzován k aktivnímu objevování regionu a vyhledávání historických informací, získává schopnost přenášet tyto poznatky také do výtvarného vyjádření. Důraz na prezentaci získaných informací ve srozumitelné a atraktivní formě umožňuje žákovi sdílet svou zkušenost s ostatními – spolužáky, učiteli a rodiči a diskutovat o ní. 

Zadání pro žáky:

Vaším úkolem je aktivně prozkoumat školní okolí, oblast kolem vašeho domova, obce a celý region. Zaměřte se na kulturní a historické památky, výtvarné umění a další zajímavosti, které vás oslovují.

Postup:

  • Aktivní průzkum okolí: vyražte do terénu a průběžně dokumentujte kulturní a historické památky. Můžete to dělat cestou do školy, během školní exkurze nebo při procházce ve vašem regionu. Můžete k tomu využít fotografování, kresby, malby – zaznamenejte to, co vás zaujme.
  • Výběr zajímavých prvků: z vašich zaznamenaných prvků vyberte konkrétní výtvarná díla nebo architekturu, která vás oslovila. Zdůvodněte svůj výběr a popište ho ostatním. Můžete vybírat památky, které jste viděli poprvé, nebo takové, které vídáte pravidelně.
  • Prezentace informací: prezentujte informace o vybrané kulturní nebo historické památce tak, aby byly srozumitelné pro ostatní. Můžete vytvořit verbální vyprávění o historii a významu vybraných památek, připravit propagační leták s obrázky a stručnými informacemi, vytvořit fotografickou řadu s popisky nebo natočit krátké propagační video s hlasovým komentářem.
  • Ukázky vyjádření:
    • Verbální vyprávění: stručné vyprávění o historii a významu vybraných památek, popis vlastních dojmů a zážitků.
    • Propagační leták: leták s obrázky (např. kresba, malba), fotografiemi a stručnými informacemi. Zvýrazněte vybrané klíčové prvky.
    • Fotografická řada: kolekce fotografií kulturních památek s popisky a důrazem na vybrané detaily.
    • Propagační video: krátké video s různými záběry a hlasovým komentářem.
  • Se spolužáky veďte diskuzi o zvolené kulturní nebo historické památce i formě jejího zprostředkování.

Popis ověřování pro učitele:

Vyučující se zaměřuje na následující kritéria:

  • Aktivita žáka při průzkumu okolí: dokumentovali žáci svůj region jednorázově nebo opakovaně? Jaký byl jejich „akční rádius“?
  • Rozmanitost: zahrnuli žáci do souboru různé typy památek a výtvarných prvků?
  • Relevance: dokázali žáci vybrat prvky relevantní pro daný region a současně zajímavé pro ostatní?
  • Srozumitelnost při prezentaci: byla prezentace pro zvolenou cílovou (spolužáci, učitelé, rodiče) skupinu dobře srozumitelná?
  • Originalita: využili žáci zvolenou formu prezentace běžným nebo méně obvyklým způsobem?

U jednotlivých forem prezentace se lze zaměřit na tato kritéria:

  • Verbální vyprávění: historie a význam památek, osobní dojmy, zapojení posluchačů do tématu.
  • Propagační leták: obrázky, stručné informace, důraz na klíčové prvky, estetika letáku.
  • Fotografická řada: kvalita fotografií, výběr a popisky, zaměření na zajímavé detaily.
  • Propagační video: kvalita záběrů, hlasový komentář, jasné poselství, originalita.