Pracuje s jedinečností vlastní osobnosti.
KOS-SEB-000-ZV9-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- přispívám k vytváření osobních plánů rozvoje pro žáky, ve kterých si stanovují krátkodobé a dlouhodobé cíle
- poskytuji pravidelnou zpětnou vazbu a podporu při dosahování cílů a upřesňování jejich seberozvojových plánů
- vedu se žáky debaty o tom, jak se jim daří využívat to, co se naučili v OSEV – tematika poznání sebe samotného
- začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst (umožním žákům psát deníky, reflektovat své zkušenosti a sdílet své myšlenky v diskusích ve třídě, zaznamenávat seberozvoj do kompetenčních kruhů, map pokroku)
- nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností, možnost nahlížet na téma nadoborově, různými metodami ho poznávat)
- poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama (kým jsou, kým by chtěli být, kam se mohou posunout, kým by být nechtěli, kam patří, jak působí na ostatní lidi a prostředí)
- pomáhám žáků poznávat jejich zájmy, schopnosti a hodnoty (zaměřuji se na propojení témat výuky či dovedností a postojů z učení)
- debatuji se žáky o budoucnosti (kariéra, životní cesta, vize, plány)
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu
- učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů)
- poskytuji podporu při organizaci projektů a činností, aby si žáci osvojili dovednosti samostatné i skupinové práce
- poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy
- pracuji se žáky tak, aby chápali, že jejich schopnosti, dovednosti a zájmy spolu souvisejí
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: sebepojetí
- Vlastními slovy popíše své vlastnosti, temperament i výrazné rysy osobnosti.
- Váží si vlastní jedinečnosti (osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter; vrozené předpoklady, osobní potenciál).
- Promítá vlastní jedinečnost do modelových situací.
- Vysvětlí, proč je důležité mít pozitivní vztah sám k sobě.
- Pojmenuje, jak na své osobnosti může pracovat.
- Popisuje představu ideální budoucnosti (uvědomění si vlastního já i okolního světa, společenství lidí apod.).
- Nachází vstřícný postoj k sobě samotnému (akcentuje, že se vše netočí jen kolem jeho osoby).
- Pracuje na aktivním rozvoji své osobnosti (rozvoj jednotlivých složek).
- Odpovídá na otázku: Kdo jsem já? (využívá různé úhly pohledu).
Komponenta: seberegulace, sebeorganizace
- Uvědomuje si odpovědnost sebe samého za svůj osobnostní rozvoj.
- Reguluje své chování a emoce jak v pozitivních, tak v méně komfortních situacích.
Komponenta: sebereflexe, sebeřízení
- Pojmenuje své silné a slabší stránky.
- Reflektuje své jednání a chování, rozhodnutí a jejich následky.
- Ovládá vlastní chování.
- Rozpozná, kdy je třeba přizpůsobit se novým situacím a kontextům (aktivně pracuje na svém sebeřízení).
Komponenta: sebevědomí
- Rozhoduje se samostatně a svá rozhodnutí zdůvodní.
- Vyhledává konstruktivní zpětnou vazbu, která mu pomáhá v osobním rozvoji.
- Popíše své ideální já (jak k němu směřuje).
- Důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti (zkouší je i v nových situacích a za jiných okolností využít).
- Je ochotný zkoušet nové věci.
- Popíše své ideální já (jaký bych chtěl být), reálné já (jaký jsem), požadované já (jaký bych měl být), nechtěné já (kým nechci být).
- Důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti, které měl možnost dříve vyzkoušet, a zkouší je i v nových situacích a kontextech.