Poznává jedinečnost vlastní osobnosti.

KOS-SEB-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE: 

  • začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst (umožním žákům psát deníky, reflektovat své zkušenosti a sdílet své myšlenky v diskusích ve třídě, zaznamenávat seberozvoj do kompetenčních kruhů, map pokroku) 
  • nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností, možnost nahlížet na téma nadoborově, různými metodami ho poznávat) 
  • poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama (kým jsou, kým by chtěli být, kam se mohou posunout, kým by být nechtěli, kam patří, jak působí na ostatní lidi a prostředí) 
  • pomáhám žáků poznávat jejich zájmy, schopnosti a hodnoty (zaměřuji se na propojení témat výuky či dovedností a postojů z učení) 
  • debatuji se žáky o budoucnosti (kariéra, životní cesta, vize, plány) 
  • vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých 
  • vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu 
  • učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů) 
  • poskytuji podporu při organizaci projektů a činností, aby si žáci osvojili dovednosti samostatné i skupinové práce 
  • poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: sebepojetí 

  • Vlastními slovy popíše své vlastnosti, temperament i výrazné rysy osobnosti.
  • Na základě svých zkušeností identifikuje své silné a slabé stránky.
  • Popíše své zájmy.
  • Stanovuje si jednoduché cíle pro rozvoj svých silných i slabých stránek.
  • Identifikuje své zájmy, cíle a hodnoty a používá je k určení směru svého osobního růstu (vrůstání do společnosti).
  • Promítá sebepojetí do jednání v modelových situacích.

 Komponenta: seberegulace, sebeorganizace 

  • Předvídá své chování a emoce v běžných situacích.
  • Zvažuje své reakce na chování a emoce druhých.

Komponenta: sebereflexe, sebeřízení 

  • Ve vztahu ke svým vrstevníkům popíše, v čem je stejný a v čem jiný.
  • Zkouší nahlédnout své chování z pohledu druhých.

Komponenta: sebevědomí 

  • Diskutuje, jak by se ve kterých situacích rozhodl (a proč).
  • Vyhledává konstruktivní zpětnou vazbu, která mu pomáhá v osobním rozvoji.
  • Důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti.
  • Je ochotný zkoušet nové věci (prožitek úspěchu v dané činnosti, aktivitě).

Očekávané výsledky učení