Poznává jedinečnost vlastní osobnosti.
KOS-SEB-000-ZV5-001
![divider](/images/background.webp)
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst (umožním žákům psát deníky, reflektovat své zkušenosti a sdílet své myšlenky v diskusích ve třídě, zaznamenávat seberozvoj do kompetenčních kruhů, map pokroku)
- nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností, možnost nahlížet na téma nadoborově, různými metodami ho poznávat)
- poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama (kým jsou, kým by chtěli být, kam se mohou posunout, kým by být nechtěli, kam patří, jak působí na ostatní lidi a prostředí)
- pomáhám žáků poznávat jejich zájmy, schopnosti a hodnoty (zaměřuji se na propojení témat výuky či dovedností a postojů z učení)
- debatuji se žáky o budoucnosti (kariéra, životní cesta, vize, plány)
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých
- vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu
- učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů)
- poskytuji podporu při organizaci projektů a činností, aby si žáci osvojili dovednosti samostatné i skupinové práce
- poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: sebepojetí
- Vlastními slovy popíše své vlastnosti, temperament i výrazné rysy osobnosti.
- Na základě svých zkušeností identifikuje své silné a slabé stránky.
- Popíše své zájmy.
- Stanovuje si jednoduché cíle pro rozvoj svých silných i slabých stránek.
- Identifikuje své zájmy, cíle a hodnoty a používá je k určení směru svého osobního růstu (vrůstání do společnosti).
- Promítá sebepojetí do jednání v modelových situacích.
Komponenta: seberegulace, sebeorganizace
- Předvídá své chování a emoce v běžných situacích.
- Zvažuje své reakce na chování a emoce druhých.
Komponenta: sebereflexe, sebeřízení
- Ve vztahu ke svým vrstevníkům popíše, v čem je stejný a v čem jiný.
- Zkouší nahlédnout své chování z pohledu druhých.
Komponenta: sebevědomí
- Diskutuje, jak by se ve kterých situacích rozhodl (a proč).
- Vyhledává konstruktivní zpětnou vazbu, která mu pomáhá v osobním rozvoji.
- Důvěřuje ve své schopnosti a dovednosti.
- Je ochotný zkoušet nové věci (prožitek úspěchu v dané činnosti, aktivitě).
Očekávané výsledky učení
Předcházející