rozpozná své vybrané osobnostní vlastnosti, silné stránky a zkouší uplatňovat sebepoznání ve svém jednání
Komentář
Očekávaný výsledek učení je zaměřený na sebepoznání žáka, podporuje jeho seberegulaci (jak kontroluji a ovládám své chování a jednání) a seberealizaci (co dokážu). S tématem žák pracuje prostřednictvím zkušeností, co se mu daří a jaké jeho vlastnosti mu k tomu pomohly, co by chtěl dokázat. V aktivitách zaměřených na sebepoznání rozvíjí vztah k sobě, sebedůvěru a sebepřijetí.
Rozvoj sebepojetí, uvědomění si toho, kdo jsem, jaký mám vztah k sobě, co dokážu a jak jednám vůči sobě a druhým, má významnou preventivní funkci (podporuje wellbeing ve všech jeho složkách). Vytváří předpoklady pro plánování a ovlivňování svého budoucího životního směřování. Téma předpokládá citlivé pedagogické vedení v bezpečné atmosféře.
Podpora psychosociální výchovy je ukotvená v Národním akčním plánu pro duševní zdraví 2020–2030 (MZ ČR, 2020), osobnostní rozvoj je prioritou v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2023–2027 (MŠMT, 2023).
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- pojmenovává vybrané osobnostní vlastnosti a dovednosti a v rámci nich své silné stránky
- na příkladu osobního pokroku rozpoznává, jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti mu k jeho dosažení pomohly
- zkouší využívat své silné stránky při zvládání běžných i náročných situací ve školním prostředí
- navrhuje, co by chtěl ve školních nebo zájmových činnostech dokázat a jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti k tomu potřebuje rozvinout nebo se naučit
- naslouchá zpětné vazbě k rozvoji svých osobnostních vlastností a dovedností, kterou dostává od druhých, a rozlišuje, s čím z toho (ne)souhlasí a proč
- upravuje své chování na základě znalosti svých osobnostních vlastností a dovedností
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CSP-OSV-001-ZV9-001 reflektuje svůj vztah k sobě a druhým, uplatňuje sebepoznání a zpětnou vazbu ve svém jednání
- CSP-OSV-001-ZV9-003 stanoví si plán osobnostního rozvoje, realizuje postupné kroky k dosažení stanovených cílů a vyhodnotí jejich dosažení
- CSP-OSV-001-ZV9-004 prezentuje sám sebe v různých situacích s využitím sebehodnocení a zpětné vazby druhých
- CSP-OSV-001-ZV9-005 využívá efektivní strategie a reflektuje své potřeby při učení