Osobnostní a sociální výchova
Vzdělávací obor Osobnostní a sociální výchova zahrnuje také etický a kariérový rozvoj žáků.
Tento obor kontinuálně, průběžně na 1. a 2. stupni, systematicky a komplexně rozvíjí potřebné znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, které explicitně podporují odolnost žáků vedoucí ke zvládání běžných i náročných životních situací. Rozvíjí praktickými, zkušenostními přístupy sebereflektivní, seberegulační a psychohygienické dovednosti, interakční, komunikační a prosociální chování. Základní psychosociální dovednosti jsou primární prevencí a základem pro duševní zdraví, podporují motivaci k učení a ve spojení s kariérovými dovednostmi odpovídají současnému celostnímu pojetí kariéry. Obor přispívá k sebepoznání a ke kvalitě života žáků. Podporuje sociálně-emocionální dovednosti, odpovědný přístup k sobě i druhým, k seberozvoji a celoživotnímu učení, k zapojení se v měnící se společnosti a světě práce. Specifikem oboru je to, že učivem je žák sám, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím běžné situace každodenního života, včetně těch budoucích. Obor vytváří prostor pro to, aby mohl žák v bezpečném prostředí a s oporou reflektovat, rozvíjet či regulovat způsoby prožívání a chování. Je místem zkoušení, objevování a získávání vhodných mechanismů reagování na vnitřní a vnější svět.
Obsah vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova je rozdělený do tří tematických okruhů:
- Osobnostní rozvoj je zaměřený na sebepojetí žáka, sebepoznávání, zvládání stresu a náročných situací, koncentraci, podporu učení, sebeorganizaci a plánování vlastního rozvoje.
- Sociální a etický rozvoj se věnuje sociálně-emocionálním dovednostem, vnímání druhých lidí, komunikaci, sociální interakci a prosociálnímu chování.
- Kariérový rozvoj se vztahuje k objevování, rozhodování a plánování ve vlastním kariérovém směřování, k hodnotám a příležitostem spojeným se světem práce.
Na obou stupních jsou zohledněné individuální charakteristiky žáků a jejich zkušenosti, osobnostní a sociální vývoj, charakter třídy (skupiny) ad. Nedílnou součástí oboru je rozvíjení sebehodnocení žáků, práce s portfoliem pro zachycení osobního a kariérového pokroku a formativní zpětná vazba respektující individuální podobu učení. Ve výuce jsou využívány také dovednosti a znalosti žáků z neformálního vzdělávání. Vybraná témata mohou být v případě potřeby připravována ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
Obor Osobnostní a sociální výchova na 2. stupni navazuje a doplňuje se především se vzdělávací oblastí Člověk, zdraví a bezpečí (Tělesná výchova a Výchova ke zdraví a bezpečí), Člověk a společnost (Výchova k občanství), Umění a kultura a jim odpovídající obory a tematické okruhy na 1. stupni, podílí se na rozvoji klíčových kompetencí a pracuje s průřezovým tématem Péče o wellbeing.
Očekávané výsledky učení
Osobnostní rozvoj
- CSP-OSV-001-ZV5-001 rozpozná své vybrané osobnostní vlastnosti, silné stránky a zkouší uplatňovat sebepoznání ve svém jednání
- CSP-OSV-001-ZV5-002 všímá si svého prožívání v běžných i náročných situacích a uplatňuje základní postupy předcházení stresu a jeho zmírňování
Sociální a etický rozvoj
- CSP-OSV-002-ZV5-003 zapojuje se do interakce ve skupině, rozpoznává svůj přínos a přínos druhých ve skupinové činnosti
- CSP-OSV-002-ZV5-004 rozpozná základní emoce a potřeby, své i druhých lidí, a zkouší uplatnit vnímavost k nim ve svém jednání
Kariérový rozvoj
Osobnostní rozvoj
- CSP-OSV-001-ZV9-001 reflektuje svůj vztah k sobě a druhým, uplatňuje sebepoznání a zpětnou vazbu ve svém jednání
- CSP-OSV-001-ZV9-002 uplatňuje strategie zvládání zátěže, předcházení a řešení náročných situací, včetně vyhledání pomoci
- CSP-OSV-001-ZV9-003 stanoví si plán osobnostního rozvoje, realizuje postupné kroky k dosažení stanovených cílů a vyhodnotí jejich dosažení
- CSP-OSV-001-ZV9-004 prezentuje sám sebe v různých situacích s využitím sebehodnocení a zpětné vazby druhých
- CSP-OSV-001-ZV9-005 využívá efektivní strategie a reflektuje své potřeby při učení
Sociální a etický rozvoj
- CSP-OSV-002-ZV9-004 reflektuje ve vztazích společné znaky a odlišnosti u sebe a druhých, předchází možným chybám ve vnímání druhých
- CSP-OSV-002-ZV9-005 uplatňuje vhodné způsoby sociální interakce ve skupině v modelových situacích
- CSP-OSV-002-ZV9-006 uplatňuje efektivní strategie sociální komunikace a řešení konfliktu v modelových situacích
- CSP-OSV-002-ZV9-007 respektuje pravidla etického chování a uplatňováním prosociálního chování přispívá k utváření podporujících vztahů
- CSP-OSV-002-ZV9-008 reflektuje své emoce a emoční prožívání druhých a využívá seberegulaci v interakci s druhým
Kariérový rozvoj
- CSP-OSV-003-ZV9-008 reflektuje význam práce a přínosy aktivního zapojení do světa práce pro sebe, komunitu, společnost a přírodu
- CSP-OSV-003-ZV9-009 využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí
- CSP-OSV-003-ZV9-010 ve svých kariérových plánech zohledňuje vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené
- CSP-OSV-003-ZV9-011 reflektuje význam udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, různými rolemi v životě
- CSP-OSV-003-ZV9-012 tvoří osobní kariérové portfolio, které využívá v modelových situacích zájmu o vzdělávací a pracovní příležitosti