rozpoznává různé druhy profesí ve svém blízkém okolí a sdílí zkušenosti se zapojením do pracovních činností ve svém domácím prostředí
Komentář
Očekávaný výsledek učení je zaměřený na seznámení žáka s různými druhy pracovních činností a povolání (profesí). Žák pojmenuje různé druhy pracovních činností ve svém domácím prostředí a specifikuje své zapojení do těchto činností. Zapojení do činností spojených s chodem domácnosti je klíčové pro osobní, sociální i kariérový rozvoj žáka. Získání a sdílení těchto zkušeností umožňuje budovat zdravý vztah k práci a chápat spoluodpovědnost za výsledky práce, což jsou potřebné dovednosti pro budoucí pracovní i osobní život. Zároveň žák poznává povolání dospělých ze svého blízkého okolí a dokáže o nich diskutovat.
Poznávání významu různých druhů práce vede žáka k uvědomění, že každá pracovní činnost má svou hodnotu (činnosti v domácnosti, vykonávání placené a neplacené práce). Rozvíjí otevřený postoj k různým profesím, který pomáhá omezovat vliv genderových a dalších stereotypů. Žák si vytváří vztah k různým profesím prostřednictvím nejbližších osob. Popisuje typy pracovních činností souvisejících s danými profesemi, jejich přínosy.
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozlišuje druhy pracovních činností spojených s chodem domácnosti a popisuje své zapojení do nich
- pojmenuje povolání, která se vyskytují v jeho rodině a blízkém okolí a dokáže popsat jejich náplň a význam
- uvědomuje si hodnotu pracovní činnosti ve svém domácím prostředí a profesí, které zná
- rozliší podíl členů domácnosti na různých pracích
- sdílí své zkušenosti a prožitky se zapojením se do pracovních činností ve svém okolí
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CSP-OSV-003-ZV9-008 reflektuje význam práce a přínosy aktivního zapojení do světa práce pro sebe, komunitu, společnost a přírodu
- CSP-OSV-003-ZV9-009 využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí
- CSP-OSV-003-ZV9-010 ve svých kariérových plánech zohledňuje vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené