rozpoznává různé druhy profesí ve svém blízkém okolí a sdílí zkušenosti se zapojením do pracovních činností ve svém domácím prostředí

CSP-OSV-003-ZV5-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Popis výkonu

(pozn. k části výstupu, která se týká povolání v blízkém okolí)  

  • žák představí srozumitelně několik povolání ze svého blízkého okolí
  • představí na příkladu jaký vztah k povolání má vybraná blízká osoba
  • v dialogu dokáže vyjádřit, co se mu líbí na vybraném povolání
  • součástí představení uvede příklad dopadu povolání na okolí (lidé, příroda, apod.)

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Příklady aktivit:

Pro práci v hodině je možné použít „strom života“, do kterého žáci doplňují profese nejbližších členů své rodiny. Pro přípravu mohou využít rozhovor s jedním nebo více členy rodiny na dané téma. Aktivita pomáhá zmapovat a pojmenovat okruhy povolání (umění, řemesla, zemědělství, akademické profese), zamyslet se nad tím, zda v rodině existuje tradice dědit určitou profesi, a zároveň jim tato aktivita ukáže, zda v tradici chtějí, nebo nechtějí pokračovat. 

S využitím omalovánek, které obsahuje osm situací z běžného rodinného života, nahlížených optikou genderové rovnosti, vedou žáci rozhovor, ve kterém sdílejí vlastní zkušenosti se zapojením jednotlivých členů domácnosti do pracovních činností spojených s chodem domácnosti (kolik času věnuji těmto činnostem, kdo zodpovídá za jejich splnění apod.). Do pracovních listů zapisuj dovednosti, které díky těmto aktivitám získali. 

Příklady vyhodnocení:

  • ověření probíhá v rámci dialogu v malých skupinách, který učitel podporuje a pozoruje 
  • učitel nabídne žákům různé formy kreativního zpracování a vhodné prezentace (koláž, strom, apod.) a při vyhodnocování se změří na srozumitelnost a vyjádření postoje žáka   
  • zápis v portfoliu obsahuje přínos pro sebepoznání, porozumění vybraným povoláním a uvědomění vlastního zájmu (v čem by se rád se rozvíjel)
  • v rámci vyhodnocení může žák uvést také to, co se mu líbí na vybraných povoláních a zájmech ostatních ostatních spolužáků

Zdroje:

https://dum.rvp.cz/materialy/strom-profesi-nasi-rodiny.html 

https://www.ekscr.cz/sites/default/files/omalovanky_cele.pdf