Rozpozná své vybrané osobnostní vlastnosti, silné stránky a zkouší uplatňovat sebepoznání ve svém jednání.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Poznává různé osobnostní vlastnosti a dovednosti.
- Poznává a zkouší pojmenovat kladné osobnostní vlastnosti a dovednosti postav v příběhu/modelových situacích.
- Zkouší pojmenovat jaké činnosti ve škole jsou pro něj snadné a jaké obtížné, a jaké vlastnosti a dovednosti mu mohou pomoci.
Ilustrace
Seznámení s různými pozitivními vlastnostmi přispívajícími k příjemné atmosféře ve třídě. Zadání lze opakovat či obměňovat za účelem rozšíření slovníku vlastností a silných stránek. Nejprve učitel vybere určitý počet silných stránek (např. těch, které v chování žáků rozpoznává nebo naopak ty, které ve třídě potřebuje podpořit). Společně s žáky pomocí diskuze vyvodí, jaký význam tyto vlastnosti nesou a jakým způsobem mohou být prospěšné.
Zadání pro žáky
Ve skupině po 3 společně připravte krátkou scénku, ve které se pokusíte co nejlépe vystihnout vylosovanou silnou stránku. Úkolem ostatních bude scénku pozorovat, popsat a určit, o jakou silnou stránku se jednalo. Společně s 2 dobrovolníky můžeme ukázat, jak by scénka měla vypadat. Zadání dále můžeme nechat volné nebo nabídnout vybrané prostředí.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Poznává své osobnostní vlastnosti a dovednosti a v rámci nich své silné stránky.
- Navrhuje jakou vybranou osobnostní vlastnost nebo dovednost má postava v příběhu a jak pomohla postavě v příběhu.
- Navrhuje jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti pomáhají ve zvládání běžných i náročných situací ve školním i mimoškolním prostředí, zkouší si v modelových situacích upravovat svoje chování.
- Poznává, co ho ve školních nebo zájmových činnostech baví a jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti díky nim rozvíjí.
- Naslouchá zpětné vazbě k rozvoji svých osobnostních vlastností a dovedností, kterou dostává od druhých a zkouší popsat, jak tuto zpětnou vazbu využije.
- Komunikuje o svých potřebách při učení a zkouší postupy učení, které mu vyhovují.
Ilustrace
Žáci si na pracovní list pojmenují popíší a namalují svou vybranou schopnost, které si váží. Vyplňování pracovního listu předchází diskuze o tom, co jsou to schopnosti, kterých si ceníme (dělají nás výjimečné, každý má nějakou dovednost nebo vlastnost, kterou může přispět, kterou rozvíjí sebe či ostatní). Zadání pro žáka: “Zamysli se, v čem se ti daří, co máš hodně rád/a, co ti přináší hodně radosti, co slýcháš jako ocenění od druhých nebo co tě vystihuje. Svou vybranou schopnost pojmenuj a popiš, na protější stránku můžeš svou schopnost nakreslit.” Žákům je vhodné dát dostatek času a podpůrnými otázkami vést k určení vybrané schopnosti, případně vyzvat k pomoci spolužáky.
Po samostatné činnosti následuje reflexe otázkami “jak se vám plnilo zadání? Bylo to spíše jednoduché nebo těžké?”. Zároveň s dobrovolnou nabídkou svou vybranou schopnost sdílet, popsat ostatním a ukázat svoje zpracování. Nejprve můžeme vést krátkou diskuzi nad benefity takového sdílení.
Žáci nejprve poznávají a vytváří různé vlastnosti, které jsou jim blízké. Poté každý vytvoří krátký příběh, ve kterém se jedna vybraná vlastnost projeví jako silná stránka, protože hrdina v tomto příběhu díky této vlastnosti někomu či něčemu pomůže.
| Text Ilustrace | CSP-OSV-001-ZV5-001-na-ceste-osobnostni-vlastnosti-v-pribehu.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozpoznává a pojmenuje vybrané osobnostní vlastnosti a dovednosti a v rámci nich své silné stránky.
- Na příkladu osobního pokroku rozpoznává a pojmenuje, jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti mu k jeho dosažení pomohly.
- Rozpoznává možnosti využití svých vybraných silných stránek při zvládání běžných i náročných situací ve školním i mimoškolním prostředí.
- Navrhuje, co by chtěl ve školních nebo zájmových činnostech dokázat a jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti k tomu může využít, jaké potřebuje rozvinout.
- Naslouchá zpětné vazbě k rozvoji svých osobnostních vlastností a dovedností, kterou dostává od druhých, a rozlišuje, s čím z toho (ne)souhlasí a proč.
- V modelové situaci upravuje své chování na základě znalosti svých osobnostních vlastností a dovedností.
- Pojmenuje vlastní silné stránky a v modelové situaci ilustruje jejich využití při zvládání náročných situací.
Ilustrace
Napíše dopis obsahující doporučení svému budoucímu já, čeho by mělo ve školní práci nebo zájmové činnosti v určitém časovém horizontu dosáhnout a jaké osobnostní vlastnosti nebo dovednosti k tomu potřebuje rozvinout.
Sdílí své zkušenosti s formulováním dopisu, jak se mu dařilo formulovat, čeho chce dosáhnout, co při tom bylo obtížné.
Je určený časový horizont, kdy si dopis přečte.
“Moje vlastnosti mi pomáhají”
- Prostřednictvím vyprávění (nebo různého kreativního vyjádření) žák popíše, jak mu jeho silné osobnostní vlastnosti a dovednosti pomohly v dosažení konkrétního úspěchu.
- V modelových situacích ilustrujících běžné náročné situace ve škole, doma nebo zájmové činnosti identifikuje osobnostní vlastnosti, které mohou pomoci s jejich zvládáním.
- Na konkrétních příkladech uvede, jakou zpětnou vazbu získává a s čím ve svém hodnocení druhými souhlasí a v čem naopak ne, svůj souhlas/nesouhlas zdůvodní.
Zadání žáky vede k porozumění konceptu silných stránek, zároveň k sebereflexi vlastních silných a slabých stránek. Aktivita využívá diskuze, práce ve dvojicích, i práci individuální. Sebereflektivní část lze zapojovat do výuky po dobu několik dní tak, aby měli žáci příležitost k dlouhodobějšímu pozorování.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná na příkladech své osobnostní vlastnosti, své silné stránky, a jejich prvky uplatňuje ve svém jednání.