Rozpozná své vybrané osobnostní vlastnosti, silné stránky a zkouší uplatňovat sebepoznání ve svém jednání.

CSP-OSV-001-ZV5-001
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • poznává různé osobnostní vlastnosti a dovednosti  
  • poznává a zkouší pojmenovat kladné osobnostní vlastnosti a dovednosti postav v příběhu/modelových situacích
  • zkouší pojmenovat jaké činnosti ve škole jsou pro něj snadné a jaké obtížné, a jaké vlastnosti a dovednosti mu mohou pomoci

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Ukázka silných stránek”

Seznámení s různými pozitivními vlastnostmi přispívajícími k příjemné atmosféře ve třídě. Zadání lze opakovat či obměňovat za účelem rozšíření slovníku vlastností a silných stránek. Nejprve učitel vybere určitý počet silných stránek (např. těch, které v chování žáků rozpoznává nebo naopak ty, které ve třídě potřebuje podpořit). Společně s žáky pomocí diskuze vyvodí, jaký význam tyto vlastnosti nesou a jakým způsobem mohou být prospěšné.

Zadání pro žáky

Ve skupině po 3 společně připravte krátkou scénku, ve které se pokusíte co nejlépe vystihnout vylosovanou silnou stránku. Úkolem ostatních bude scénku pozorovat, popsat a určit, o jakou silnou stránku se jednalo. Společně s 2 dobrovolníky můžeme ukázat, jak by scénka měla vypadat. Zadání dále můžeme nechat volné nebo nabídnout vybrané prostředí.

 

Zdroje: 

RRRR - metodika pro 2.-3. ročník


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • poznává své osobnostní vlastnosti a dovednosti a v rámci nich své silné stránky
  • navrhuje jakou vybranou osobnostní vlastnost nebo dovednost má postava v příběhu a jak pomohla postavě v příběhu 
  • navrhuje jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti pomáhají ve zvládání běžných i náročných situací ve školním i mimoškolním prostředí, zkouší si v modelových situacích upravovat svoje chování 
  • poznává, co ho ve školních nebo zájmových činnostech baví a jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti díky nim rozvíjí
  • naslouchá zpětné vazbě k rozvoji svých osobnostních vlastností a dovedností, kterou dostává od druhých a zkouší popsat, jak tuto zpětnou vazbu využije
  • komunikuje o svých potřebách při učení a zkouší postupy učení, které mu vyhovují 

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Moje schopnost, které si vážím”

Žáci si na pracovní list pojmenují popíší a namalují svou vybranou schopnost, které si váží. Vyplňování pracovního listu předchází diskuze o tom, co jsou to schopnosti, kterých si ceníme (dělají nás výjimečné, každý má nějakou dovednost nebo vlastnost, kterou může přispět, kterou rozvíjí sebe či ostatní). Zadání pro žáka: “Zamysli se, v čem se ti daří, co máš hodně rád/a, co ti přináší hodně radosti, co slýcháš jako ocenění od druhých nebo co tě vystihuje. Svou vybranou schopnost pojmenuj a popiš, na protější stránku můžeš svou schopnost nakreslit.” Žákům je vhodné dát dostatek času a podpůrnými otázkami vést k určení vybrané schopnosti, případně vyzvat k pomoci spolužáky. 

Po samostatné činnosti následuje reflexe otázkami “jak se vám plnilo zadání? Bylo to spíše jednoduché nebo těžké?”. Zároveň s dobrovolnou nabídkou svou vybranou schopnost sdílet, popsat ostatním a ukázat svoje zpracování. Nejprve můžeme vést krátkou diskuzi nad benefity takového sdílení.

Zdroje:

Velká kniha superschopností. Susanna Isern


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpoznává a pojmenuje vybrané osobnostní vlastnosti a dovednosti a v rámci nich své silné stránky.
  • Na příkladu osobního pokroku rozpoznává a pojmenuje, jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti mu k jeho dosažení pomohly.
  • Rozpoznává možnosti využití svých vybraných silných stránek při zvládání běžných i náročných situací ve školním i mimoškolním prostředí.
  • Navrhuje, co by chtěl ve školních nebo zájmových činnostech dokázat a jaké osobnostní vlastnosti a dovednosti k tomu může využít, jaké potřebuje rozvinout.
  • Naslouchá zpětné vazbě k rozvoji svých osobnostních vlastností a dovedností, kterou dostává od druhých, a rozlišuje, s čím z toho (ne)souhlasí a proč.
  • V modelové situaci upravuje své chování na základě znalosti svých osobnostních vlastností a dovedností.
  • Pojmenuje vlastní silné stránky a v modelové situaci ilustruje jejich využití při zvládání náročných situací.

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Dopis budoucímu já”

Napíše dopis obsahující doporučení svému budoucímu já, čeho by mělo ve školní práci nebo zájmové činnosti v určitém časovém horizontu dosáhnout a jaké osobnostní vlastnosti nebo dovednosti k tomu potřebuje rozvinout.

Sdílí své zkušenosti s formulováním dopisu, jak se mu dařilo formulovat, čeho chce dosáhnout, co při tom bylo obtížné. 

Je určený časový horizont, kdy si dopis přečte.

“Moje vlastnosti mi pomáhají”

  • Prostřednictvím vyprávění (nebo různého kreativního vyjádření) žák popíše, jak mu jeho silné osobnostní vlastnosti a dovednosti pomohly v dosažení konkrétního úspěchu.
  • V modelových situacích ilustrujících běžné náročné situace ve škole, doma nebo zájmové činnosti identifikuje osobnostní vlastnosti, které mohou pomoci s jejich zvládáním.
  • Na konkrétních příkladech uvede, jakou zpětnou vazbu získává a s čím ve svém hodnocení druhými souhlasí a v čem naopak ne, svůj souhlas/nesouhlas zdůvodní. 

Zdroje: 

Jeřábková, S. & Srbová. K. Poznáváme svou osobnost. Tematický okruh OSV - sebepoznání a sebepojetí. Praha: Projekt Odyssea, 2007.

Jeřábková, K. Učíme se být v pohodě sami se sebou. Praha: Projekt Odyssea, 2007.

Kříž, P.  Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005

Metodiky RRRR - Society for all - Metodika pro 4. a 5. ročník, Metodika pro 2. a 3. ročník

Valenta, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003

 


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná na příkladech své osobnostní vlastnosti, své silné stránky, a jejich prvky uplatňuje ve svém jednání.