využívá poznatky o fungování lidského těla k podpoře vlastního zdravého způsobu života, rozlišuje jednotlivé etapy lidského života
CJS-CJS-005-ZV5-025
Komentář
Žák si postupně osvojuje elementární poznatky o stavbě lidského těla, následně je využívá k vysvětlení hlavních funkcí jednotlivých orgánových soustav a k vyvození doporučení pro podporu vlastního zdravého způsobu života. Rozlišuje, které činnosti organismu prospívají a co zdravotní stav člověka ohrožuje. Rozhodováním v modelových situacích o rizikovosti určitého způsobu chování vzhledem ke zdraví i vlastními projevy chování ve škole vyjadřuje svůj vztah ke zdraví. Je veden k používání základní terminologie vztahující se k jednotlivým etapám lidského života, která odpovídá jeho vývojovým možnostem. Nad jednotlivými etapami vývoje člověka se zamýšlí v celostním bio-psycho-sociálním přístupu.
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- uvede funkci nejdůležitějších orgánů lidského těla
- uvede příčiny vybraných onemocnění
- rozlišuje pozitivní a negativní vlivy způsobu života na činnost organismu (kouření, dodržování stravovacího a pitného režimu, dostatečný spánek, stres apod.)
- uvede a zdůvodní zásady zdravého způsobu života, které aktuálně dodržuje
- je si vědomý toho, že dlouhodobý nevhodný životní styl se v podobě nemoci může projevit až s časovým odstupem (neinfekční onemocnění)
- v modelových situacích se účelně rozhoduje ve prospěch zdraví
- charakterizuje jednotlivá období lidského života
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAP-PRI-001-ZV9-004 vyvodí zásady pro zdravý životní styl na základě principů řízení organismu, imunity a metabolismu
- CZB-VZB-001-ZV9-001 posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím
- CZB-VZB-001-ZV9-002 na základě znalosti základních mechanismů vzniku nemocí (infekčních, neinfekčních, degenerativních, psychosomatických aj.) uplatňuje zásady aktivní ochrany zdraví
- CZB-VZB-001-ZV9-004 analyzuje a hodnotí tělesné a psychosociální změny v období dospívání a adekvátně na ně reaguje, rozezná nevhodné i nekonsenzuální chování související se sexualitou ve fyzickém i digitálním prostředí