Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostává.

KOS-ODO-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • vytvářím příležitosti pro diskuse a aktivity, které podporují mentální pohodu 
  • učím žáky na příkladech, skrze zážitky či dramatizaci, jak si vytvářet a udržovat pozitivní mentální modely i při konfrontaci s výzvami 
  • poskytuji inspirativní příklady úspěšných jednotlivců, kteří překonali obtíže, a diskutuji o jejich strategiích 
  • zařazuji takové situace, které umožní žákům lépe porozumět emocím ve vztahu k různým tématům 
  • zařazuji takové situace, které v rámci mezilidských vztahů podporují KK komunikační a empatii 
  • vytvářím takové prostředí, které na žáky působí bezpečně, prostředí, kde se mohou otevřeně vyjadřovat a sdílet své pocity 
  • začleňuji do výuky příklady ze života a osobnostního rozvoje, další scénáře nebo příběhy překonávání překážek a následného růstu 
  • vytvářím návodné situace nebo projekty, které žákům umožní prakticky prožívat proces překonávání obtíží 
  • vytvářím prostředí vzájemné podpory a spolupráce mezi žáky a učiteli 
  • podnikám společné aktivity, které posilují kolektivní sílu a vytvářejí síť podpory 
  • sdílím myšlenku, že každý neúspěch, překážku i chybu, kterou žák udělá, je dobré brát jako příležitost něco se naučit, jako výzvu k překonání sama sebe, k nápravě, k učení 
  • poskytuji podněty pro práci s přiznáním chyby či neúspěchu a pomáhám žákům s analyzováním příčiny 
  • pomáhám žákům uvědomit si, že umějí jednat i pod tlakem a rozhodovat se i v nejistotě 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: práce na psychické odolnosti 

  • Popíše, jak pečovat o své duševní a fyzické zdraví. 
  • Pojmenuje benefity spánku, zdravého stravování a pravidelného pohybu.  
  • Snaží se zachovat klid, když něco nejde podle plánu (když se něco nedaří).  
  • Pojmenuje, proč se mu něco nedaří, a zkouší činnost dál.  
  • Vyhodnocuje případné rizikové riskantní situace.  
  • Pojmenuje, které činnosti mu přinášejí pozitivní či negativní emoce. 

Komponenta: překonávání překážek 

  • Obtížné úkoly přijímá jako výzvu, nesnaží se jim vyhýbat.  
  • Oslavuje úsilí a dílčí pokrok, nejen konečný úspěch.  
  • Nevzdává se při prvním nezdaru. 

Očekávané výsledky učení