Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostává.
KOS-ODO-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- vytvářím příležitosti pro diskuse a aktivity, které podporují mentální pohodu
- učím žáky na příkladech, skrze zážitky či dramatizaci, jak si vytvářet a udržovat pozitivní mentální modely i při konfrontaci s výzvami
- poskytuji inspirativní příklady úspěšných jednotlivců, kteří překonali obtíže, a diskutuji o jejich strategiích
- zařazuji takové situace, které umožní žákům lépe porozumět emocím ve vztahu k různým tématům
- zařazuji takové situace, které v rámci mezilidských vztahů podporují KK komunikační a empatii
- vytvářím takové prostředí, které na žáky působí bezpečně, prostředí, kde se mohou otevřeně vyjadřovat a sdílet své pocity
- začleňuji do výuky příklady ze života a osobnostního rozvoje, další scénáře nebo příběhy překonávání překážek a následného růstu
- vytvářím návodné situace nebo projekty, které žákům umožní prakticky prožívat proces překonávání obtíží
- vytvářím prostředí vzájemné podpory a spolupráce mezi žáky a učiteli
- podnikám společné aktivity, které posilují kolektivní sílu a vytvářejí síť podpory
- sdílím myšlenku, že každý neúspěch, překážku i chybu, kterou žák udělá, je dobré brát jako příležitost něco se naučit, jako výzvu k překonání sama sebe, k nápravě, k učení
- poskytuji podněty pro práci s přiznáním chyby či neúspěchu a pomáhám žákům s analyzováním příčiny
- pomáhám žákům uvědomit si, že umějí jednat i pod tlakem a rozhodovat se i v nejistotě
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: práce na psychické odolnosti
- Popíše, jak pečovat o své duševní a fyzické zdraví.
- Pojmenuje benefity spánku, zdravého stravování a pravidelného pohybu.
- Snaží se zachovat klid, když něco nejde podle plánu (když se něco nedaří).
- Pojmenuje, proč se mu něco nedaří, a zkouší činnost dál.
- Vyhodnocuje případné rizikové riskantní situace.
- Pojmenuje, které činnosti mu přinášejí pozitivní či negativní emoce.
Komponenta: překonávání překážek
- Obtížné úkoly přijímá jako výzvu, nesnaží se jim vyhýbat.
- Oslavuje úsilí a dílčí pokrok, nejen konečný úspěch.
- Nevzdává se při prvním nezdaru.