Využívá osvojené postupy, prostředky kreativního tance k vnímání vlastního těla, k osobitému pohybovému a tanečnímu vyjadřování a k vlastní tvorbě.

UAK-HTD-001-ZV9-003
divider

Komentář:

Žák prohlubuje vztah k vlastnímu tělu a získané taneční a pohybové dovednosti a zručnosti. Prostřednictvím pohybu rozvíjí svou kreativitu a tělesnou inteligenci (kultivuje svůj pohybový projev, nachází oporu ve svém těle apod.). Pohybové a taneční aktivity zaměřené na vnímání vlastního těla a citlivé rozvíjení získaných pohybových návyků (vědomí tělesného těžiště, vyvážené postavení těla, funkční koordinace pohybu, propojení dechu a pohybu) jsou důležitou součástí výuky na 2. stupni, neboť pomáhají žákům vyrovnávat se s fyzickými proměnami těla v souvislosti s dospíváním. Žák se učí respektovat své tělesné a pohybové dispozice a vnímavě využívat své tělo (sebe sama) jako osobitý vyjadřovací prostředek ve tvůrčích pohybových a tanečních aktivitách. 

Mezi tyto aktivity patří např. kreativní taneční a pohybová zadání (etudy), strukturované improvizace a proces tvorby, ve kterém se žák učí vyjadřovat myšlenky, představy a pocity tanečním pohybem. Ve tvůrčím procesu žák zkoumá témata inspirovaná vlastním zážitkem, hudbou, vlastní fantazií, literaturou, výtvarným dílem, filmem apod. Rozvíjí schopnost vnímat a aktivně používat prostorové, časové a dynamické aspekty pohybu (např. přesnost v rytmu, prostorovou orientaci, propojení pohybu s hudbou).

Umělecké vyjadřování skrze tělo je propojené s vnitřním prožíváním žáka, a proto má významný podíl na budování sebedůvěry, utváření identity a přijímání vlastní osobitosti. Skupinová tvorba podporuje žákovu schopnost spolupracovat v týmu a komunikovat se spolužáky. Při práci s vlastním tělem a hlasem je klíčové, aby učitel vytvářel ve třídě takové prostředí, ve kterém má žák pocit důvěry a bezpečí a může se rozhodnout, jakým způsobem se zapojí do prezentace výsledků tvorby. V reflexích, které jsou součástí tvůrčího procesu, se žák učí verbalizovat fyzické zkušenosti a prožitky, hovořit o pocitech, porozumět sdělení tanečního/pohybového vyjádření, naslouchat ostatním a respektovat odlišné pohledy a názory.

Očekávané výsledky učení