propojuje v tvůrčích činnostech vnímání vlastní tělesnosti, získané anatomické znalosti a pohybové návyky a dovednosti s vnitřním prožíváním a vyjadřováním myšlenek, představ a pocitů
Komentář
Vnímání vlastního těla a rozvíjení získaných pohybových návyků (vědomí tělesného těžiště, vyvážené postavení těla, funkční koordinace pohybu, propojení dechu a pohybu) jsou důležitou součástí performativních umění. Tyto dovednosti si žák osvojuje především skrze obsahy taneční a pohybové výchovy, ale také dramatické a hudební výchovy. Vlastní tělo žáka, jeho pohyb a hlas, jsou primární vyjadřovací prostředky těchto umění. Tvůrčí činnosti, ve kterých žák prohlubuje vztah k vlastnímu tělu a rozvíjí svou tělesnou inteligenci (kultivovaný pohybový a taneční projev, opora, důvěra ve vlastní tělo), také umožňují žákům vyrovnávat se s fyzickými proměnami těla v souvislosti s dospíváním.
V taneční, dramatické a hudební výchově žák získává kompetence v oblasti neverbální komunikace (postavením těla, gestem, pohybem) a vyjadřuje myšlenky, představy a pocity pohybem, tancem a hlasem. Umělecké vyjadřování skrze tělo je propojené s vnitřním prožíváním žáka, a proto má významný podíl na budování sebedůvěry, utváření identity a přijímání vlastní osobitosti pohybového a hlasového projevu (nejen v umělecké rovině). Při práci s vlastním tělem a hlasem je klíčové, aby učitel vytvářel ve třídě takové prostředí, ve kterém má žák pocit důvěry, bezpečí a jistoty.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- ve svém tanečním, pohybovém a hlasovém projevu uplatňuje získané anatomické povědomí o vlastním těle a respektuje zákonitosti funkčního a zdravého využívání těla a hlasu
- uplatňuje získané návyky z oblasti vyváženého postavení těla (ve stoji i v pohybu)
- rozvíjí funkční koordinaci pohybu ve svém tanečním a pohybovém projevu, a tím ho kultivuje
- aktivně využívá své hlavní tělesné těžiště v pohybu v prostoru (ve svém tanečním projevu, při ztělesnění postavy)
- propojuje vědomě svůj dech s hlasem a pohybem
- hovoří o svých fyzických i citových prožitcích v reflexi, která navazuje na žákův umělecký projev (interpretaci nebo vlastní tvorbu)
- vyhodnotí, zda jeho pohybové ztvárnění odpovídalo tvůrčímu záměru
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- UAK-HTD-001-ZV5-001 získává a rozvíjí prostřednictvím tvůrčí experimentace, her a cvičení mluvní, hlasové a vokální, instrumentální, pohybové a taneční dovednosti i dovednosti související se skupinovou tvorbou a interpretací
- UAK-HTD-001-ZV5-002 využívá jednoduché postupy, prostředky a metody hudby, tance, divadla a víceoborových forem při samostatných a společných tvůrčích činnostech, interpretaci a sdílení výsledků tvorby