Zapojuje se do tvůrčího procesu v různých rolích na základě svých schopností, osvojených dovedností a osobních preferencí.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- zkouší si pod vedením a s podporou učitele různé role a různé možnosti sebevyjádření v interpretačním a tvůrčím procesu
- přináší s podporou učitele nápady pro společnou práci
- reflektuje možnosti individuální a skupinové práce pro interpretaci a tvůrčí vyjádření
- zapojuje se do společných činností s oporou o dovedností a návyky získané v hrách a cvičeních
- využívá osvojené základní interpretační a tvůrčí dovednosti (hudební, taneční, pohybové) k vyjádření dějů, stavů, emocí, představ, situací a vztahů
- ve svých činnostech v jednoduché podobě propojuje prostředky a postupy vycházející z hudby, tance a divadla, ale také jiných druhů umění pojmenuje svou roli ve společném tvůrčím procesu
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Taneční tvorba na téma Ekosystém lesa
Anotace:
Metodický materiál na úložišti obsahuje zadání, ve kterém žáci na základě struktury vytvoří v menších skupinách krátký pohybový/taneční výstup, ve kterém má každý žák svou specifickou roli, zejména interpretační. Někteří žáci doprovázejí tanec/pohyb spolužáků zvuky nebo hrou na Orffovy nástroje, verbálně uvádějí při prezentaci jednotlivé výstupy. Inspirací pro taneční tvorbu inspirovanou ekosystémem lesa může být dětem reálná návštěva lesa a vnímání lesa smysly. Vhodným navozením atmosféry může být taktéž obrazová předloha.
Odkaz na zdroje / autor: Lucie Hlaváčková
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zkouší nové role ve společném činnosti
- přináší více vlastních nápadů a podílí se na diskusích o procesu tvorby
- hledá s větší jistotou různé způsoby, prostředky a možností, jak se vyjadřovat prostřednictvím umění
- přijímá svou odpovědnost za individuální i společnou práci a snaží se plnit úkoly samostatně i ve spolupráci s jinými
- vybírá si způsob sebevyjádření podle svých preferencí
- pojmenuje svůj přínos pro společnou práci
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Vymezení prostoru (taneční video)
Anotace:
Metodický materiál na úložišti obsahuje zadání pro žáky, kteří v malých týmech (např. po 5 žácích) vytvářejí krátké taneční video. Natáčejí pohybový příběh či výpověď, která je inspirována jimi zvolenou lokací, na zadané téma “Vymezení prostoru". Inspirací pro pohyb jsou prostory školy a bezprostřední okolí. Vytvoření krátké audiovizuální stopy umožňuje všem zúčastněným se v procesu realizovat v dílčích rolích, které se mohou proměňovat. Tvůrčí proces je zaměřen na uvědomění si prostoru kolem nás, čerpání inspirace pro tvorbu z jeho vlastností a pohybových možností v něm.
Odkaz na zdroje / autor:
Lucie Hlaváčková
Úroveň: Splněno
Popis:
- Využívá různé příležitosti a zkouší různé role v interpretačním a tvůrčím procesu.
- Zapojuje se do tvůrčího procesu, spolupracuje s ostatními, přináší vlastní nápady.
- Objevuje možnosti seberealizace ve tvůrčím a interpretačním procesu.
- Nabízí svůj podíl na tvůrčí práci nebo přijímá jemu odpovídající zadání od jiných (spolužáků, učitele).
- Přijímá zodpovědnost za svou individuální práci i za svůj podíl na společné tvorbě.
- Z rozmanitých způsobů vyjádření uměleckými prostředky a různých rolí ve tvůrčím procesu pojmenuje a zdůvodní ty, které jsou mu blízké.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Krychle jako choreografický princip
Anotace materiálu v odkazu: Aktivita je zaměřena na tvorbu krátké pohybové/taneční kompozice inspirované choreografickým postupem choreografky Trishy Brown a její choreografií Locus. Žáci si vytvoří tvůrčí týmy a zvolí role choreografa, interpreta, hudebního skladatele/sound designéra a projít si krátký proces společné tvorby. Interpretů může víc více. Učitel pozoruje žáky při práci ve skupině, jak spolu komunikují, kdo přináší nápady, jak skupina s nápady pracuje. Všímá si jaké otázky si žáci při tvorbě kladou, co je zajímá.
Odkaz na zdroje / autorka: Zden Brungot Svíteková
Odkazy na související materiál: v materiálu na dostupném odkazu: https://uloziste.rvp.cz/material/bb4d71
Ilustrace
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Týmová práce při přípravě jevištní prezentace
Anotace: Ilustrace popisuje týmovou práci při přípravě jevištní prezentace, role, které mohou v této práci žáci přijmout.
Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Skupina dostane zadání k tvorbě jevištní situace na určité téma (např. sourozenecká neshoda). Všichni společně vymyslí konkrétní situaci k tomuto tématu a pro přípravu její prezentace si domluví týmové role - např. kdo bude hrát, kdo hrajícím pomůže “režijně” (tedy pohledem zvenčí), kdo najde nebo vytvoří hudbu, kdo situaci uvede úvodním slovem nebo vytvoří výtvarnou upoutávku, kdo připraví scénu apod. Následná prezentace je potom společnou prací týmu, v němž má každý na výsledném tvaru svůj podíl, i když nehraje postavu.
Způsob ověření / hodnocení učitelem: Učitel hodnotí zapojení žáka do týmové práce, jeho aktivitu, zapojení do následné reflexe procesu tvorby a práci se zpětnou vazbou.
Odkaz na zdroje / autor: Radek Marušák
Ilustrace
Krátký textový popis:
Název ilustrace: Koncert filmových melodií
Anotace: Ilustrace popisuje příklad aktivity, kdy si každý žák najde svou roli ve vytváření kulturní události. Žáci mohou pochopit, že bez dalších pomocných rolí by ani hudební interpreti nemohli dělat svou práci. Výsledek, kdy celé představení zhlédnou posluchači, je největším oceněním a odměnou všech, kteří se na akci podíleli.
Zadání / popis situace, činnosti žáka:
Co je třeba si na výuku připravit: Karaoke doprovody k pohádkovým (filmovým) melodiím, kostýmy, A3 papír, případně hudební nástroje (Orffovy nebo jiné, dle toho, kdo z dětí ovládá který hudební nástroj).
Motivace: Vytvoříme událost pro školu, třídu, či rodiče. Koncert filmových melodií s výběrem písní, ke kterým děti mají vztah. Každý se zapojí tak, aby se v této roli cítil dobře a zároveň potřebný. Jsou zde interpreti (zpěváci, mohou zpívat i ve skupinách, pokud by se jeden styděl), skupina hudebně doprovodná (lze do podkladu karaoke hrát na jednoduché Orffovy nástroje, či někdo může hrát jednoduchou melodii nebo harmonii na nástroj, který ovládá), choreograf (pomáhá vytvořit pohybové kreace při zpívaném projevu), skupina promo (vytváří plakát, letáčky), moderátor (jeden až dva žáci), kostymér (jeden či více žáků, kteří pomáhají vymýšlet kostýmy), produkce (roznáší letáčky po škole, vyjedná čas a prostor, vytvoří pozvánky), zvukař (stará se o hlasitost karaoke základů, má na starost techniku), atd.
Poznámka: Je dobré nechat děti vytvořit celou událost podle jejich představ. Nemusí být program tvořený filmovými melodiemi, ale jinými, záleží na představě dětí.
Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Učitel pomáhá žákovi najít jeho roli v procesu týmové tvorby, hodnotí jeho aktivitu, zapojení, podíl na společném výsledku.
Odkaz na zdroje / autorka: Marie Sommerová
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zapojuje se do tvůrčího procesu v rolích, které odpovídají jeho dovednostem a potřebám.