Rozpoznává rizika ztráty, poškození či zneužití dat při práci s digitálními technologiemi.

INF-INF-004-ZV5-010
divider

Komentář:

Žák poznává principy fungování digitálních technologií do takové míry, aby mohl porozumět základním bezpečnostním hrozbám spojeným s používáním technologií. Uvědomuje si, jak tyto hrozby mohou ovlivnit důvěrnost, dostupnost a integritu dat. Učí se identifikovat problémové situace. Jednoduché vyřeší sám, u složitějších si vyžádá pomoc.

Žák ve věku 9–11 let tráví v průměru kolem 2 hodin denně na internetu a čelí mnohým nástrahám online světa. Tím, že se bude seznamovat s koncepty kybernetické bezpečnosti již od 1. stupně, bude lépe připravený chránit sebe a svá data a bude moci postupovat k pokročilejším konceptům v oblasti informatiky a kybernetické bezpečnosti.

Vyučující postupně vede žáka k tomu, aby:

  • získával informace i povědomí o tom, jak funguje internet z technického i bezpečnostního hlediska (typy připojení: wi-fi, pevné), připojoval se k wi-fi síti,
  • uváděl aktuální možnosti bezpečnosti i ochrany zařízení (hesla, gesta, biometrie),
  • používal silná hesla,
  • rozlišoval citlivost dat a informací, uvědomoval si potenciální rizika (poškození, zneužití dat) i hrozby související s poskytováním osobních informací,
  • bezpečně používal aplikace, programy a webové stránky,
  • zjišťoval, že nabízený obsah internetu se přizpůsobuje na základě minulých akcí, uživatele a tvoří ho lidé a algoritmy.

Očekávané výsledky učení