zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách
Komentář
Věda a technologie byly a jsou základním hybatelem společenského vývoje. Očekávaný výsledek učení umožní žákovi vytvořit si komplexní představu o postupném vývoji lidstva, osvojit si porozumění konceptům pokroku, úpadku a nezamýšlených dopadů. Celé problematice se nevěnuje jen z hlediska historického, ale zejména z hlediska aktuálních globálních výzev týkajících se životního prostředí a způsobu života.
Žák v rámci jednotlivých epoch zkoumá zásadní objevy, vynálezy a vědecké teorie a popisuje na základě práce s různými zdroji (texty, obrazy, statistické tabulky a grafy) jejich pozitivní a negativní důsledky. Definuje dopady inovací na složení společnosti a na jednotlivé společenské vrstvy (např. prohloubení společenských nerovností). Určí, jak konkrétně měnily vynálezy a objevy životní prostředí a jaké měly dopady na jednotlivé civilizace (včetně kolapsu a jejich zániku, resp. transformace). Zvláštní zřetel je kladen na nezamýšlené důsledky inovací (vznik zemědělství a nárůst populace, fosilní paliva a klimatická krize, sociální sítě a společenská fragmentarizace apod.) a příklady bránění prosazování inovací, jejichž důsledkem je polarizace společnosti a stagnace. Očekávaný výsledek učení lze realizovat jak chronologicky, tak tematicky (např. těžba a používání nerostů ve vývoji lidstva, různé kulturní a umělecké směry v běhu dějin, průběh válečných konfliktů a vliv použití různých zbraní).
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zjistí informace o daném objevu, vynálezu či vědecké změně a osobách s nimi spojených
- vytvoří si představu o tom, jak lidstvo žilo před objevem či používáním konkrétních vynálezů a jak po něm; oba způsoby života porovná
- posoudí, zda v dané době dopadal vynález či objev stejně na různé společenské vrstvy a regiony, nebo zda se dopad lišil, popřípadě jak
- hodnotí pozitivní či (a) negativní vliv objevu či vynálezu, posoudí vliv objevu či vynálezu na životní prostředí v historii a dnes
- získá informace o tom, jak se v historii měnily názory na objevy a vynálezy a jejich vliv na životní prostředí, uvědomuje si, že v dané době nemusely být známé veškeré informace o dopadech, že hodnocení vývoje jako pokroku může být problematizováno poté, co objevy lidstvu přinesou nezamýšlené negativní dopady (např. uhlí, atomová energie, umělé hmoty, internet a elektronizace obecně)
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-003 uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- CJS-CJS-002-ZV5-008 rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje
- CJS-CJS-002-ZV5-010 posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci