zhodnotí pozitivní a negativní vliv technologického vývoje a zejména industrializace na život různých společenských vrstev v dějinách

CAS-DEJ-001-ZV9-006
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Žák: Porovnám způsob života před a po vynálezu či objevu; získám informace o vynálezu či objevu a osobě/osobách s ním spojených; popíšu dopad vynálezu či objevu na různé společenské vrstvy; na konkrétních příkladech popíšu změnu nahlížení na přínos vynálezu či objevu v čase.

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Postupné/dílčí kroky dosahování:  

  • první část lekce je věnována objevům a vynálezům spojeným s průmyslovou revolucí 
  • žáci nejprve přemýšlejí při brainstormingu, zda znají nějaké objevy a vynálezy, které by zařadili do 19. století 
  • následně si v novinách Průmyslový deník vyberou každý dva texty, které přečtou, přičemž si v textu podtrhávají informace, které by chtěli předat spolužákům 
  • po přečtení následuje korzování, při kterém si každý žák vyslechne od dvou spolužáků informace z jiných článků 
  • následuje společný “snos” na tabuli, kde si žáci třídí informace a získávají je 
  • poté se všichni společně vrací k počátečnímu uvažování o vynálezech, potvrzují domněnky, mažou nepravdy a doplňují získané poznatky 
  • ve druhé části se žáci věnují sociálním aspektům průmyslové revoluce 
  • nejprve pozorují postupně obrázky chudých a bohatých a přemýšlejí, kdo by to mohl být a proč takto vypadá 
  • poté žáci odhadují nejprve sami a pak ve dvojicích odpovědi na otázky v pracovním listě 
  • po zveřejnění odhadů si žáci ve dvojicích čtou dva odlišné texty (chudí a bohatí) 
  • po přečtení si doplňují správné informace a zapisují do pracovního listu 
  • na závěr lekce následuje reflexe, která může probíhat odlišnou formou – viz příprava 

 

Textový popis:   

 Žáci se na základě práce s texty nejprve seznamují s technologickými aspekty průmyslové revoluce. Tato práce může být doplněna různými ukázkami z edukačních webů. V této části je podstatné nejen získávání znalostí, ale také procvičování schopnosti získávat a třídit informace z textu, předávat je a v neposlední řadě naslouchat si. Druhá část lekce se pak věnuje sociálním aspektům a způsobu a podmínkám života dvou krajních vrstev – chudých dělníků a bohatých členů vrstvy buržoazie.