charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, ke genderu, k obci, k národu, ke státu
CAS-VKO-001-ZV9-001
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- identifikuje a pojmenovává různé typy společenství, ve kterých žije, a charakterizuje společenské role, do kterých se v průběhu svého života dostává
- uvádí příklady toho, jak se projevuje příslušnost k některé sociální skupině (např. v chování, komunikaci, v zapojování se)
- v modelové situaci (příběh, simulované digitální prostředí) rozpozná rizikové jednání a rizikovou komunikaci spojenou s digitální identitou
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka:
- Vytvořte si vlastní životní kompas, který bude mít tvar kruhu rozděleného na šest stejných segmentů. Každý segment reprezentuje jednu společenskou roli nebo skupinu, ke které patříte: např rodina, škola, národs, stát, gender, sportovní týmy, zájmové kroužky atd.
- V každém segmentu napište nebo nakreslete slova, fráze, obrázky nebo symboly, které reprezentují vaše city, zkušenosti a myšlenky týkající se dané role nebo skupiny.
- Vyjádřete své pocity a zkušenosti pomocí barev, obrazů a symbolů. Můžete použít časopisy nebo tiskové materiály k vytvoření koláže, která bude reprezentovat vaše myšlenky.
- Po dokončení životního kompasu si ho prostudujte a zkuste odpovědět na následující otázky:
- Jaké společenské role jsou pro vás nejdůležitější a proč?
- Jaké role nebo skupiny ovlivnily vaši osobnost a vaše hodnoty?
- Jaké role nebo skupiny vás činí hrdým a proč?
- Jaké role nebo skupiny pro vás představují výzvu a proč?
5. Sdílejte svůj životní kompas s ostatními a diskutujte o svých zkušenostech a pohledech na různé společenské role a skupiny.
Popis ověřování
Žák pojmenuje různá společenství, do nichž náleží. Poté se zaměří na jejich charakteristiku a reflektuje způsoby jakými se do konkrétních rolí dostáváme - žák/žákyně, syn/dcera, přítel/přítelkyně, člen týmu, dobrovolník, pracovník, občan a další. Žák při tvorbě kompasu zmapuje svou identitu a je schopen odpovědět smysluplně na dané otázky. Odpovědi na otázky by měly korespondovat s vytvořeným kompasem. Odpovědi musí být relevantní, důkladné a ukazovat na žákovo porozumění tématu. Žák diskutuje o svých zkušenostech a pohledech s ostatními.