charakterizuje společenské role, do kterých se ve svém životě dostává, a posoudí, co pro něj znamená příslušnost k rodině, ke škole, ke kultuře, k náboženství, ke genderu, k obci, k národu, ke státu

CAS-VKO-001-ZV9-001
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • identifikuje a pojmenovává různé typy společenství, ve kterých žije, a charakterizuje společenské role, do kterých se v průběhu svého života dostává 
  • uvádí příklady toho, jak se projevuje příslušnost k některé sociální skupině (např. v chování, komunikaci, v zapojování se) 
  • v modelové situaci (příběh, simulované digitální prostředí) rozpozná rizikové jednání a rizikovou komunikaci spojenou s digitální identitou

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka: 

  1. Vytvořte si vlastní životní kompas, který bude mít tvar kruhu rozděleného na šest stejných segmentů. Každý segment reprezentuje jednu společenskou roli nebo skupinu, ke které patříte: např rodina, škola, národs, stát, gender, sportovní týmy, zájmové kroužky atd. 
  2. V každém segmentu napište nebo nakreslete slova, fráze, obrázky nebo symboly, které reprezentují vaše city, zkušenosti a myšlenky týkající se dané role nebo skupiny. 
  3. Vyjádřete své pocity a zkušenosti pomocí barev, obrazů a symbolů. Můžete použít časopisy nebo tiskové materiály k vytvoření koláže, která bude reprezentovat vaše myšlenky. 
  4. Po dokončení životního kompasu si ho prostudujte a zkuste odpovědět na následující otázky:  
  • Jaké společenské role jsou pro vás nejdůležitější a proč? 
  • Jaké role nebo skupiny ovlivnily vaši osobnost a vaše hodnoty? 
  • Jaké role nebo skupiny vás činí hrdým a proč? 
  • Jaké role nebo skupiny pro vás představují výzvu a proč? 

5. Sdílejte svůj životní kompas s ostatními a diskutujte o svých zkušenostech a pohledech na různé společenské role a skupiny. 

Popis ověřování

Žák pojmenuje různá společenství, do nichž náleží. Poté se zaměří na jejich charakteristiku a reflektuje způsoby jakými se do konkrétních rolí dostáváme - žák/žákyně, syn/dcera, přítel/přítelkyně, člen týmu, dobrovolník, pracovník, občan a další. Žák při tvorbě kompasu zmapuje svou identitu a je schopen odpovědět smysluplně na dané otázky. Odpovědi na otázky by měly korespondovat s vytvořeným kompasem. Odpovědi musí být relevantní, důkladné a ukazovat na žákovo porozumění tématu. Žák diskutuje o svých zkušenostech a pohledech s ostatními.