kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě
Komentář
Získávání informací o dění ve světě žákům zpřístupňuje globální perspektivu. To jim umožní lépe pochopit komplexnost globálních vztahů, společenských problémů a ekonomických aspektů. Žáci by se měli orientovat v dění v okolním světě a tím i porozumět národním i globálním trendům či ekonomickým nebo ekologickým výzvám. Žáci pracují se zdroji informací a s mediálními sděleními, samostatně vyhledávají informace, ověřují jejich pravdivost a důvěryhodnost, rozpoznávají a identifikují problematická nebo sporná místa. Prostřednictvím práce s informačními zdroji se seznamují s tím, jakou úlohu mají média v informační společnosti (co mohou ovlivnit nebo způsobit).
Kritické myšlení je klíčovou dovedností pro život ve složité a informačně nabité společnosti. Kriticky posuzovat informace a události umožňuje žákům přijímat informovaná stanoviska a rozhodnutí, rozlišovat mezi fakty a názory a vnímat různé perspektivy. Informovanost podporuje participaci občanů, přijímání demokratických hodnot a uvědomění si globálních souvislostí. Tyto dovednosti souvisejí s rozvojem demokratického občanství, ale také s prací s digitálními nástroji a v digitálním prostředí (včetně sociálních sítí).
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Podporující technologie
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- vyhledává příklady aktuálního dění z regionu, státu i světa a uvede informační zdroje, ze kterých čerpal
- pracuje s různými zdroji informací, včetně tištěných médií, online zpravodajství, publikací, odborných článků, blogů atd.
- vyjadřuje své názory a stanoviska k aktuálnímu dění
- rozlišuje fakta a názory ve sdělení o aktuálním dění
- na příkladech ilustruje, jakou roli mají svobodná, nezávislá a pluralitní média
- analyzuje způsoby, kterými média prezentují informace
- vyhledá příklady zkreslených nebo manipulativních informací o aktuálním dění
- vyhledává příklady, kdy měla média klíčovou roli pro informovanost občanů nebo pro podporu demokracie
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-006 prokáže porozumění roli politiků, prezidenta, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace
- CJS-CJS-001-ZV5-007 vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě
- CJS-CJS-003-ZV5-014 vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic