posoudí důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch; rozliší zejména, jak se v zobrazení minulosti odrážejí dobové hodnoty a přesvědčení autorů
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žák: pracuji s konkrétními historickými zdroji různé povahy a autorství. Označím na konkrétním zdroji důležité prvky a tvrzení, odpovídám na otázky, kdo a kdy pramen vytvořil, s jakým záměrem, jaké hodnoty do něho vložil a čím podkládá své tvrzení. Porovnám dva i více pramenů, ukazuji rozdíly v obsahu i formě zdrojů a odpovídám na otázky jaký obsah, nebo forma zdrojů ovlivňují naše vnímání minulosti. Vysvětlím, jak dobové hodnoty ovlivňují obsah zdrojů, co zdroje záměrně vynechávají, nebo naopak zdůrazňují a tím pozměňují interpretaci historických událostí. Pomocí podložených závěrů ukazuji, že různé interpretace minulosti mohou být způsobeny i nedostatkem zdrojů.
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Postupné/dílčí kroky dosahování:
- nejprve žáci pracují pouze s obrázkem, u kterého odhadují dle indicií, kdo by na něm mohl být, své myšlenky zdůvodní
- následně na rozhlasové ukázce slyší autentický proslov gen. Eliáše – dovozují dle něj, že gen. Eliáš obhajoval kolaboraci s Němci
- na základě četby dvou odlišných textů zjišťují, že existují dvě interpretace osoby a činů gen. Eliáše
- na základě četby o osudu Eliášových ostatků dovozují, která interpretace je smyšlená a snaží se dovodit, proč tomu tak mohlo být
Textový popis:
Žáci na základě práce s texty a seznámení se s audio a videoukázkou pracují s představou, jak lze interpretovat a dezinterpretovat dějinná fakta a události ve prospěch ideologie. V textu hledají znaky dezinterpretace. Analyzují mluvený dobový proslov a zároveň pracují s okolnostmi jeho vzniku (Eliáš hovoří o nutnosti spolupráce s nacistickým Německem pod hrozbou zavraždění 20 000 Čechů). Žáci si procvičují porozumění dobovému textu a jeho interpretaci. Při práci s totožně vypadajícími ukázkami si uvědomují skutečnost, že jednu a tutéž osobnost či událost lze interpretovat odlišně.