Zhodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými jevy v minulosti.

CAS-DEJ-002-ZV9-017
divider

Komentář:

Očekávaný výsledek učení rozvíjí hlubší porozumění vzájemnému ovlivňování lidské činnosti a přírody, resp. klimatu v minulosti. Předpokládá důsledné využívání perspektivy environmentálních dějin a principů klimatického vzdělávání, pro které jsou vhodné konkrétní příklady narušování a přetváření životního prostředí člověkem, stejně jako adaptace na klimatické jevy a extrémy. Žák nejen popisuje problémy, ale zároveň rozlišuje, kdy jednání člověka vedlo k důsledkům zamýšleným (např. produkce energie, ekonomický rozvoj) a nezamýšleným (např. ohrožení či kolaps kultur a civilizací, vytváření nových postupů).

Porozumění historickým souvislostem proměny vztahu člověka k přírodě a schopnost hodnotit lidské jednání a jeho důsledky v dějinách je nezbytným předpokladem pro aktivní zapojení do současné i budoucí celospolečenské diskuse o tom, jak reagovat na ekologické problémy a klimatickou krizi.

Očekávané výsledky učení