vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji
Komentář
Model je zjednodušená reprezentace reality, může mít různé podoby (schéma, myšlenková mapa, 3D model, dioráma, živý model v akváriu/teráriu atd.). Vztahy mezi organismy mohou být různé (dravec–kořist, parazitismus, mutualistické – např. opylovači). V ekosystému kolují stále stejné látky (prvky). Energie v různé podobě proudí od Slunce přes rostliny díky fotosyntéze k dalším organismům, je skladovaná v různých podobách. Popis ekosystému zahrnuje produktivitu prostředí a zohlednění relativní četnosti odpovídající postavení organismů v potravní síti. Žák model sám vytvoří, je tedy také schopný vysvětlit vztahy a popsat je.
Obsah vychází ze zkušeností žáků, současně reprezentuje nejdůležitější oborové koncepty a metody poznávání nebo práce (pozorování, tvorba modelu) typické pro danou vzdělávací oblast.
Hodnoty
- Zdravá planeta
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- popisuje rozdíly mezi organismy, zařazuje je do ekologických skupin (producent, parazit, rozkladač apod.) a porovná tyto role v rámci ekosystému
- pojmenuje nejvýznamnější mutualistické vztahy (mykorhiza, opylování), které utváří ekosystém
- popíše proces fotosyntézy a zhodnotí jeho význam pro přeměnu energie, růst biomasy a ukládání uhlíku, vysvětlí získávání potravy jako předávání energie ve formě organických látek
- popisuje a interpretuje různé typy ekologických modelů
- prozkoumává vybraný ekosystém v terénu, popisuje podmínky prostředí a vysvětluje provázanost výskytu daného organismu se zdrojem potravy
- využívá informační zdroje a vybírá jednotlivé organismy nebo skupiny organismů, které použije do modelu, a svůj výběr zdůvodní
- zhodnotí význam jednotlivých organismů ve svém modelu ekosystému