Podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření.

Komentář:
OVU zahrnuje posouzení dopadů lidské činnosti na přírodu (pozitivní a negativní), například zemědělství (včetně údržby druhově bohatých společenstev pastvou a kosením), lesnictví, těžby surovin, hospodaření s vodou. Vyžaduje základní znalost aktivní ochrany a obnovy přírody (hospodaření – kosení, pastva, vyřezávání keřů; změny vodního režimu; úprava lesních porostů – prosvětlení, změna druhové skladby apod.). Posouzení dopadů může být na základě porovnání slovních popisů, fotografií nebo vlastního pozorování. V praktické rovině OVU vychází ze zkušenosti žáka s prací v zahradě nebo okolí. Zahrnuje práci s informačními zdroji, ideálně návštěvu chráněného nebo obnovovaného území a diskusi s odborníkem na místě. Dopady navržených opatření zahrnují dopady na podmínky prostředí (vlhkost, zastíněnost apod.), na společenstva jako celek a na cílové druhy (chráněné druhy rostlin nebo živočichů), které mohou být (a typicky v realitě jsou) ve vzájemném rozporu.
Lze jej propojit s konceptem Planetárních mezí, představovaném v rámci jiných OVU, zejména v aspektu biodiverzity a změny využití půdy.
Jedná se o aktuální výzvu současnosti, v souladu s hodnotovým rámcem, OVU navazuje na průřezové téma Udržitelné prostředí.