vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- ve vytvořeném modelu zobrazuje různé vztahy v rámci ekosystému (dravec - kořist, konkurence, parazitismus, mutualistické - např. opylovači), model zahrnuje min. 3 úrovně potravních vztahů a dva různé mutualistické vztahy
- znázorňuje tok energie od Slunce přes rostliny k dalším organismům (ve formě organických látek)
- zobrazené druhy zařadí do ekologických skupin (producent, parazit, rozkladač apod.)
- při tvorbě modelu využívá vlastní pozorování (ideálně vlastní fotografie nebo kresby, nebo reálné přírodniny) a různé relevantní informační zdroje
- při prezentaci modelu zdůvodní svůj výběr zobrazených druhů
- zhodnotí význam jednotlivých organismů ve svém modelu ekosystému a předpoví, jaký vliv na ekosystém by mělo, kdyby z ekosystému určitý druh nebo skupina zmizela
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka: Vytvoř plakát (model ekosystému pralesa), který znázorňuje konkrétní skupinu mravenců s určitým způsobem života (např. válečnický mravenec, mravenec střihač listů, pastevec mšic…) v jejich prostředí.
Plakát obsahuje:
- obrázky organismů
- šipkami znázorněné vzájemné vztahy
- odlišně znázorněné toky energie
- u obrázků a šipek jsou popisky
Pojmenuj vztahy pomocí pojmů: producent, konzument, predátor, konkurent, dekompozitor (rozkladač). Rozlišuj typy symbiotických vztahů (parazitismus, komenzalismus, mutualismus) a uveď konkrétní příklad. Plakát má být přehledný, názorný, fakticky správný.
Popis ověřování: Žáci pracují na projektu s informačními podklady připravenými učitelem (texty, fotky, videa, zápisky z předchozích hodin), mohou si vyhledávat další informace na internetu a konzultovat je s učitelem. Plakát prezentují: ukazují na plakátu vztahy v ekosystému a toky energie. Učitel se doptává, zda žáci rozumí, odkud berou jednotlivé organismy energii. Ujišťuje se, že rozumí použitým pojmům.