Podílí se na návrhu způsobu obnovy nebo ochrany cenného nebo člověkem narušeného území v regionu a posoudí možné dopady navrženého opatření.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- reflektuje a hodnotí dopady jím realizovaného opatření podporujícího biodiverzitu v blízkém okolí školy či regionu
- určí, jak v daném místě (v ČR i mimo ČR) člověk pozměnil krajinu
- vyhledá, co k tomu vedlo a jaké mohou být důsledky
- vytvoří vlastní seznam každodenních činností a opatření, jak on sám může přispět k udržitelnosti na Zemi
- zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů
- identifikuje zásahy člověka do krajiny a popíše pozorovatelné dopady pro biodiverzitu
Ilustrace
Název ilustrace:
Péče o krajinu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci ve skupinách dostanou vytištěnou kartu s potřebami vybraných skupin: polních ptáků, motýlů a vodních živočichů. Diskutují o vhodných způsobech péče o krajinu pro podporu těchto skupin. Na vycházce zemědělskou krajinou v okolí obce identifikují místa, kde se lidé o krajinu starají. Posoudí, zda jsou zde viditelné zásahy, které výskyt dané skupiny druhů podporují. Vyplní pracovní list pro danou skupinu.
Popis ověřování:
Učitel nastaví pravidla pro diskuzi ve skupinách, kde vybraný žák uděluje slovo tak, aby měli všichni žáci možnost se do diskuze zapojit a výsledek zapsat. Učitel ověří, zda se způsoby péče navržené žáky shodují s těmi, které jsou pro podporu daných skupin doporučovány.
V terénu dává učitel žákům prostor, aby ve skupinách prozkoumali prostředí (okraje polí, remízy, potoky, tůně). Upozorňuje je na známky lidských zásahů, pokud si jich sami nevšimnou. Žáci pak vyberou z pracovního listu, zda zde zásahy proběhly (úkol č.4).
Zdroje:
https://muzeumricany.cz/regionalni-ucebnice/programy-hands-on/cestou-ze-skoly/
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.28-Pece-o-mista.docx
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.30a-PL-Motyli-a-housenky.docx
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.30b-PL-Ptaci.docx
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.30c-PL-Vodni.docx
Úroveň: Na cestě
Popis:
- posoudí a zhodnotí důsledky zásahu člověka do ekosystému (např. trávníku při častém sekání nebo lesa po kůrovcové kalamitě)
- rozliší typy chráněných území a odpovídající míru zásahů člověka a aktivního ochranářského hospodaření v českém a evropském systému ochrany přírody
- uvede příklad územní ochrany přírody z regionu a aktivního ochranářského hospodaření s cílem podpory konkrétního společenstva (např. rybníky s rákosím jako sídlo mnoha ptáků, které slouží zároveň jako kořenová čistírna)
- porovná vlastním výzkumem dvě různá společenstva (např. intenzivně sekaný trávník a louka), k porovnání použije obrazovou dokumentaci a digitální zdroje
- vyhodnotí, jaké dopady a souvislosti má konkrétní zásah nebo způsob hospodaření, na základě práce s informačními zdroji své zjištění zobecní
- identifikuje místo v okolí (rumiště, neupravené místo v rohu školní zahrady) nebo v širším regionu (bývalé lomy, meliorované mokřady, skládka, brownfield, pole), pro které při diskusi navrhuje konkrétní opatření
Ilustrace
Název ilustrace:
Zdraví krajiny
Odkaz:
Krátký textový popis:
Vyhledá v interaktivní mapě Zdraví krajiny místa v okolí, která se liší. V mapách posoudí celkové zdraví krajiny pro tato místa podle dílčích indikátorů (fotosyntetický potenciál, pestrost krajiny, chladící potenciál vegetace). V terénu porovnává různá místa a navrhuje opatření pro zlepšení.
Ilustrace
Název ilustrace:
Jak oživit pole
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci navštíví rozlehlé pole v blízkosti školy, zkoumají strukturu půdy a hledají půdní bezobratlé. Počet jedinců (např. žížal) porovnávají s jinou plochou (záhonem, trávníkem). Vzorky půdy odebírají na okraji a ve vzdálenosti cca 25 metrů od okraje pole. Ve třídě porovnávají mapu, letecké snímky a historickou mapu. Sledují úryvek z filmu Nech půdu žít, odpovídají na otázky připravené učitelem. Do vytištěné mapy zakreslují opatření, která by mohla přispět k zvýšení biodiverzity (půdních organismů, polních ptáků atd.) a úrodnosti půdy. Návrhy si navzájem prezentují. Porovnají je s opatřením, které se zde aktuálně realizuje (hloubení tůní, obnova polní cesty).
Popis ověřování:
Učitel ověřuje, zda žáci identifikují a rozlišují opatření pro podporu diverzity a proti erozi z filmu, zda dokážou vysvětlit, jakým způsobem opatření funguje. U náčrtku v mapě učitel hodnotí, zda návrh obsahuje opatření, která podporují biodiverzitu a úrodnost půdy, brání erozi půdy a současně zachovávají funkci – zemědělské hospodaření, včetně průjezdu zemědělských strojů. Facilituje diskuzi, kdy ověřuje porozumění žáků různým typům opatření a jejich funkci (klimatické, mitigační, meliorace půdy, zvýšení úrodnosti, biodiverzity, protierozní).
Zdroje: dokumentární film Nech půdu žít
Úroveň: Splněno
Popis:
- Odliší různé způsoby obnovy a územní ochrany přírody.
- Přiřadí k různým případům narušeného nebo z hlediska ochrany přírody cenného území odpovídající péči, včetně ponechání přirozenému vývoji.
- Identifikuje v okolí nebo v širším regionu místo narušené činností člověka (bývalé lomy, skládky, brownfieldy nebo meliorované mokřady) a navrhuje vhodná opatření pro obnovu, ochranu nebo péči.
Ilustrace
Název ilustrace:
Zahrada pro opylovače
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci pozorují a identifikují opylovače na školním pozemku. Na školním pozemku do záznamového listu zapisují různé druhy opylovačů (včely, motýli, brouci,...). Zároveň při obchůzce školním pozemkem zapisují různé typy úkrytů (mrtvé dřevo, hmyzí hotel, mulčovací kůra,...) a zdroje vody a potravy pro hmyz. Místa pozorování úkrytů a zdrojů potravy a vody zároveň zapisují do schematické mapy školního pozemku.
V rámci druhé hodiny, když už mají žáci školní pozemek prozkoumaný, navrhují v malých skupinách akční plán na možná vylepšení školního pozemku z hlediska podmínek pro opylovače. Své návrhy následně jako každá skupina prezentuje ostatním spolužákům. V závěru proběhne společná diskuze k reálnosti a možnostem realizace navržených opatření.
Popis ověřování: mapka zahrady, diskuze
Ilustrace
Název ilustrace:
Návrhy k ochraně přírody v přírodní rezervaci
Odkaz:
Krátký textový popis:
Při exkurzi do přírodní rezervace se žák seznámí s účelem ochrany, cílovými druhy a stanovišti a aktuálně prováděným způsobem péče. Navrhne plán zkoumání, podle kterého pak v terénu vyhledává potenciální úkryty a potravu cílových druhů, případně jejich pobytové stopy, v návaznosti na konkretizaci vlastních výzkumných otázek. Využívá přitom digitální aplikace pro určování druhů a záznam lokalit do databáze iNaturalist. Pohybuje se na stanovištích těchto druhů v okolí toku, lužním lese a na vlhké louce. V digitálních zdrojích (mapy na climrisk.cz) vyhledá scénáře související se změnou klimatu (př. vlhkost půdy, teplota) a dává je do souvislosti s nároky cílových druhů. Na základě těchto klimatických scénářů a plánu péče navrhuje vhodná opatření, která by podpořila podmínky pro výskyt druhů v souvislosti s měnícími se podmínkami. Pro okolí (vč. ochranného pásma) navrhuje změny, které by vedly k obnově přírody v poškozené nebo lidmi intenzivně využívané krajině (pole s pesticidy, regulované toky).
viz krátké video: https://ucimoklimatu.cz/metodiky/klima-za-humny-vyrazime-do-terenu/
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše změny v přírodě vyvolané člověkem a objasní jejich důsledky.