pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh

CAP-FYZ-002-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Změří vzdálenost a čas konkrétního rovnoměrného přímočarého pohybu (např. hračky na klíček, autíčka na dálkové ovládání, chůze, jízdy dopravního prostředku,…), na základě měření určí rychlost pohybu. 

Vybrané vlastní měření pohybu zpracuje do grafu závislosti vzdálenosti na čase – ke zpracování použije tabulkový editor nebo graf zpracuje ručně. 

Změří rychlost pomocí aplikace na mobilním telefonu (např. rychlost chůze, jízdy v dopravním prostředku,…). 

Ze znalosti rychlosti předpoví dobu pohybu (dobu jízdy autobusu na danou vzdálenost, dobu jízdy na kole, dobu cesty do školy,…). 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou “Pohyb hračky” popsanou v publikaci I.Dvřáková, V. Koudelková: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. MatfyzPress, Praha 2020. ISBN 978-80-7378-438-6. Dostupné z https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf (str. 36-43).

V popsané aktivitě žáci změří čas, za který daná hračka ujede nějakou vzdálenost. S naměřenými daty potom žáci s vyučujícím pracují - odvodí veličinu rychlost, vztah mezi vzdáleností, časem a rychlostí, jednotku rychlosti. Data žáci zpracují do grafu vzdálenosti na čase.