Pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh.

CAP-FYZ-002-ZV9-003
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Odhadne, jakou vzdálenost urazí různými způsoby pohybu za daný čas.
  • Odhadne a změří, za jak dlouho urazí danou vzdálenost různými způsoby pohybu, při kterém způsobu pohybu bude nejrychlejší a nejpomalejší, měření porovná s odhadem.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci si v rámci aktivity vyberou několik pohybů, odhadnou jejich pořadí z hlediska rychlosti a svůj odhad ověří měřením.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Úvahou spočte uraženou vzdálenost ze znalosti rychlosti a času pohybu.
  • Změří vzdálenost a čas daného pohybu.
  • Seznámí se se způsobem uvádění vzdálenosti v různých zdrojích (turistické značení, jízdní řád, směrovky na silnicích, …).
  • Vybere vhodný typ grafu pro daný pohyb (např. závislost vzdálenosti na čase nebo rychlosti na čase).
  • V konkrétním grafu hledá základní informace (hodnotu v daném čase, jak se těleso pohybovalo, kde se dvě tělesa případně setkala, apod.).
  • Vyzkouší možnosti aplikace na mobilním telefonu umožňující sledovat rychlost pohybu.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity pracují s údaji na rozcestnících.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se v rámci aktivity seznámí s aplikací na mobilním telefonu, která jim umožňuje měřit rychlost. Volba aplikace závisí na možnostech žáka i školy, využít lze obslužné aplikace k chytrým hodinkám, mapovou aplikaci apod.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Změří vzdálenost a čas konkrétního pohybu, na základě měření určí průměrnou rychlost pohybu.
  • Vybrané měření pohybu zpracuje do grafu závislosti vzdálenosti na čase – ke zpracování použije tabulkový editor nebo graf zpracuje ručně; vytvoří graf i dalších situací – pohyb dvou těles, která nezačínají na stejném místě nebo ve stejném čase.
  • Na základě grafu závislosti vzdálenosti na čase interpretuje pohyb tělesa: jak se měnila rychlost pohybu, kde těleso zastavilo; z grafu přečte základní informace: kde bylo těleso v daném čase, za jak dlouho dojelo na dané místo, kde se dvě tělesa setkala.
  • Změří rychlost pomocí aplikace na mobilním telefonu.
  • Ze znalosti rychlosti předpoví dobu pohybu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou “Pohyb hračky” popsanou v publikaci I.Dvřáková, V. Koudelková: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. MatfyzPress, Praha 2020. ISBN 978-80-7378-438-6. Dostupné z https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf (str. 36-43).

V popsané aktivitě žáci změří čas, za který daná hračka ujede nějakou vzdálenost. S naměřenými daty potom žáci s vyučujícím pracují - odvodí veličinu rychlost, vztah mezi vzdáleností, časem a rychlostí, jednotku rychlosti. Data žáci zpracují do grafu vzdálenosti na čase.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Pozoruje a popíše různé pohyby z běžného života, porovná rychlost různých pohybů.