Pozoruje, porovná, změří, popíše různé pohyby a předpoví jejich průběh.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Odhadne, jakou vzdálenost urazí různými způsoby pohybu za daný čas.
- Odhadne a změří, za jak dlouho urazí danou vzdálenost různými způsoby pohybu, při kterém způsobu pohybu bude nejrychlejší a nejpomalejší, měření porovná s odhadem.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci si v rámci aktivity vyberou několik pohybů, odhadnou jejich pořadí z hlediska rychlosti a svůj odhad ověří měřením.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Úvahou spočte uraženou vzdálenost ze znalosti rychlosti a času pohybu.
- Změří vzdálenost a čas daného pohybu.
- Seznámí se se způsobem uvádění vzdálenosti v různých zdrojích (turistické značení, jízdní řád, směrovky na silnicích, …).
- Vybere vhodný typ grafu pro daný pohyb (např. závislost vzdálenosti na čase nebo rychlosti na čase).
- V konkrétním grafu hledá základní informace (hodnotu v daném čase, jak se těleso pohybovalo, kde se dvě tělesa případně setkala, apod.).
- Vyzkouší možnosti aplikace na mobilním telefonu umožňující sledovat rychlost pohybu.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci v rámci aktivity pracují s údaji na rozcestnících.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci se v rámci aktivity seznámí s aplikací na mobilním telefonu, která jim umožňuje měřit rychlost. Volba aplikace závisí na možnostech žáka i školy, využít lze obslužné aplikace k chytrým hodinkám, mapovou aplikaci apod.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Změří vzdálenost a čas konkrétního pohybu, na základě měření určí průměrnou rychlost pohybu.
- Vybrané měření pohybu zpracuje do grafu závislosti vzdálenosti na čase – ke zpracování použije tabulkový editor nebo graf zpracuje ručně; vytvoří graf i dalších situací – pohyb dvou těles, která nezačínají na stejném místě nebo ve stejném čase.
- Na základě grafu závislosti vzdálenosti na čase interpretuje pohyb tělesa: jak se měnila rychlost pohybu, kde těleso zastavilo; z grafu přečte základní informace: kde bylo těleso v daném čase, za jak dlouho dojelo na dané místo, kde se dvě tělesa setkala.
- Změří rychlost pomocí aplikace na mobilním telefonu.
- Ze znalosti rychlosti předpoví dobu pohybu.
Ilustrace
Krátký textový popis:
OVU ilustrujeme aktivitou “Pohyb hračky” popsanou v publikaci I.Dvřáková, V. Koudelková: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. MatfyzPress, Praha 2020. ISBN 978-80-7378-438-6. Dostupné z https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf (str. 36-43).
V popsané aktivitě žáci změří čas, za který daná hračka ujede nějakou vzdálenost. S naměřenými daty potom žáci s vyučujícím pracují - odvodí veličinu rychlost, vztah mezi vzdáleností, časem a rychlostí, jednotku rychlosti. Data žáci zpracují do grafu vzdálenosti na čase.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pozoruje a popíše různé pohyby z běžného života, porovná rychlost různých pohybů.