Porovná, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Orientuje se v čase (minulost, současnost a budoucnost).
Ilustrace
Na časové ose žáci vyznačí rok svého narození, narození rodičů, popř. prarodičů. Zjistí, které hračky rodiče (prarodiče používali) a které hry rodiče (prarodiče) hráli. Porovnají a zjistí, jak se proměňují hračky a hry v průběhu let (rodiče-prarodiče; prarodiče-děti; rodiče-děti).
Skupinová práce - vytvoří plakát, kde ukáží rozdíly hraček a her v minulosti a současnosti. Zamyslí se nad tím, jestli by se jim líbilo žít v době svých rodičů (prarodičů) a zdůvodní svou odpověď.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Identifikuje rozdíly mezi minulostí a současností (vybavení budov, dopravní prostředky, objevy a vynálezy atd.) s využitím názorných příkladů.
Ilustrace
Úvodní motivace: Dovedl by někdo z vás vysvětlit slovo vynález? Zamyslete se nad tím, k čemu vynálezy slouží. Které přístroje ve vaší domácnosti vám pomáhají?
Ve dvojici si vyberte přístroj z vaší domácnosti a vyhledejte všechny možné informace o něm (kdo ho vynalezl, kdy a proč, jak se přístroj měnil v průběhu času). Použité zdroje si poznačte. Zpracujte informace o něm tak, abyste to mohli prezentovat ostatním.
Společná reflexe: Diskutujeme o tom, jak vynálezy proměnily životy lidí. Na časovou osu vyznačíme přibližnou dobu vzniku a seřadíme je od nejstaršího po nejnovější.
Aktivita je zaměřena na pantomimické předvedení/dramatizaci, jak se lišila práce na poli v minulosti a jak vypadá dnes. Žák si uvědomí rozdíly v používaných nástrojích, technologiích a náročnosti práce. Zamýšlí se nad postupy, které se v zemědělství používají dnes i s ohledem na problematiku udržitelného způsobu hospodaření. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí k podnikavosti a pracovní a k občanství a udržitelnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-003-ZV5-013-Simulace-prace-na-poli-dnes-a-drive.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Porovná, co se změnilo a co zůstává stejné.
- Ukáže na příkladech proměnu krajiny a sídel na historické mapě regionu a státu.
- Posoudí důvěryhodnost informací ve zpracování historické události.
Ilustrace
Žák pracuje s časovou osou. Na časové ose si s pomocí učitele vyznačí období baroka.
Dále pracuje s doporučenými zdroji (viz odkaz), kde vyhledává pojem baroko a jeho charakteristické rysy. Pracuje ve skupině, učitel určí konkrétní tematické zaměření jednotlivých skupin – architektura, příklady staveb, odívání, malířství, věci denní potřeby.
Žák porovnává vyhledané ukázky se současností, například: současnou stavbu a vybranou stavbu z období baroka, mapu vybraného území za období baroka a aktuální mapu daného místa, příklad věci denní potřeby, styl odívání a účesů, obraz moderního umění a obraz z období baroka, ukázky skladeb z období baroka a ze současnosti.
Ve skupině žáci diskutují o možných výhodách života v baroku a výhodách současného života, např. věci denní potřeby, hygienické pomůcky, způsoby komunikace – dopisy/poslíčci.
| Baroko - doporučené zdroje pro žáky | doporucene-zdroje-baroko.docx | Stáhnout |
Skupinová práce: Každá skupina dostane obrázek či fotografie místa, kde žijí, z 20. století. Vyhledají obrázek či fotografii současnou a porovnávají, jak se místo a krajina proměnila (vyhledávání na internetu a v jiných dostupných zdrojích, regionální publikace).
Společná reflexe: Může se místo, kde žijeme, během života člověka měnit? Vysvětlete. V čem se vaše krajina a místo proměnilo nejvíc? Nakreslete místo tak, jak by mělo vypadat podle vašich představ.
Žáci si představí, jak by vypadal jejich běžný den, kdyby žili buď před 100 lety, ve středověku, nebo v pravěku. Své představy zpracují formou krátkého vyprávění a obrázku. Své práce prezentují a společně diskutují o rozdílech a podobnostech mezi minulostí a současností. Aktivita rozvíjí představivost, empatii a schopnost srovnávat život v různých historických obdobích. Pomáhá žákům lépe pochopit každodenní život lidí v různých historických obdobích. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence digitální a čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-003-ZV5-013-Muj-den-v-minulosti.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes.