Porovná, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes.

CJS-CJS-003-ZV5-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Orientuje se v čase (minulost, současnost a budoucnost).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Na časové ose žáci vyznačí rok svého narození, narození rodičů, popř. prarodičů. Zjistí, které hračky rodiče (prarodiče používali) a které hry rodiče (prarodiče) hráli. Porovnají a zjistí, jak se proměňují hračky a hry v průběhu let (rodiče-prarodiče; prarodiče-děti; rodiče-děti).

Skupinová práce - vytvoří plakát, kde ukáží rozdíly hraček a her v minulosti a současnosti. Zamyslí se nad tím, jestli by se jim líbilo žít v době svých rodičů (prarodičů) a zdůvodní svou odpověď.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Identifikuje rozdíly mezi minulostí a současností (vybavení budov, dopravní prostředky, objevy a vynálezy atd.) s využitím názorných příkladů. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Úvodní motivace: Dovedl by někdo z vás vysvětlit slovo vynález? Zamyslete se nad tím, k čemu vynálezy slouží. Které přístroje ve vaší domácnosti vám pomáhají?

Ve dvojici si vyberte přístroj z vaší domácnosti a vyhledejte všechny možné informace o něm (kdo ho vynalezl, kdy a proč, jak se přístroj měnil v průběhu času). Použité zdroje si poznačte. Zpracujte informace o něm tak, abyste to mohli prezentovat ostatním.

Společná reflexe: Diskutujeme o tom, jak vynálezy proměnily životy lidí. Na časovou osu vyznačíme přibližnou dobu vzniku a seřadíme je od nejstaršího po nejnovější.

Datum: 27. 10. 2025 13:42:57
Autor: Lenka Peštálová a Dana Ticháčková
Krátký textový popis:

Aktivita je zaměřena na pantomimické předvedení/dramatizaci, jak se lišila práce na poli v minulosti a jak vypadá dnes. Žák si uvědomí rozdíly v používaných nástrojích, technologiích a náročnosti práce. Zamýšlí se nad postupy, které se v zemědělství používají dnes i s ohledem na problematiku udržitelného způsobu hospodaření. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí k podnikavosti a pracovní a k občanství a udržitelnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-003-ZV5-013-Simulace-prace-na-poli-dnes-a-drive.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Porovná, co se změnilo a co zůstává stejné.
  • Ukáže na příkladech proměnu krajiny a sídel na historické mapě regionu a státu.
  • Posoudí důvěryhodnost informací ve zpracování historické události.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 16:59:22
Autor: Alena Vavrdová a Dana Ticháčková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žák pracuje s časovou osou. Na časové ose si s pomocí učitele vyznačí období baroka. 

Dále pracuje s doporučenými zdroji (viz odkaz), kde vyhledává pojem baroko a jeho charakteristické rysy. Pracuje ve skupině, učitel určí konkrétní tematické zaměření jednotlivých skupin – architektura, příklady staveb, odívání, malířství, věci denní potřeby.  

Žák porovnává vyhledané ukázky se současností, například: současnou stavbu a vybranou stavbu z období baroka, mapu vybraného území za období baroka a aktuální mapu daného místa, příklad věci denní potřeby, styl odívání a účesů, obraz moderního umění a obraz z období baroka, ukázky skladeb z období baroka a ze současnosti. 

Ve skupině žáci diskutují o možných výhodách života v baroku a výhodách současného života, např. věci denní potřeby, hygienické pomůcky, způsoby komunikace – dopisy/poslíčci.

Soubory:
Baroko - doporučené zdroje pro žáky doporucene-zdroje-baroko.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Krátký textový popis:

Skupinová práce: Každá skupina dostane obrázek či fotografie místa, kde žijí, z 20. století. Vyhledají obrázek či fotografii současnou a porovnávají, jak se místo a krajina proměnila (vyhledávání na internetu a v jiných dostupných zdrojích, regionální publikace).

Společná reflexe: Může se místo, kde žijeme, během života člověka měnit? Vysvětlete. V čem se vaše krajina a místo proměnilo nejvíc? Nakreslete místo tak, jak by mělo vypadat podle vašich představ.

Datum: 27. 10. 2025 13:48:30
Autor: Lenka Peštálová, Dana Ticháčková, Hana Havlínová
Krátký textový popis:

Žáci si představí, jak by vypadal jejich běžný den, kdyby žili buď před 100 lety, ve středověku, nebo v pravěku. Své představy zpracují formou krátkého vyprávění a obrázku. Své práce prezentují a společně diskutují o rozdílech a podobnostech mezi minulostí a současností. Aktivita rozvíjí představivost, empatii a schopnost srovnávat život v různých historických obdobích. Pomáhá žákům lépe pochopit každodenní život lidí v různých historických obdobích. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence digitální a čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-003-ZV5-013-Muj-den-v-minulosti.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes.