Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.

Komentář:
Jedná se o identifikaci přírodních procesů v koloběhu uhlíku (fotosyntéza, dýchání, rozklad) a jejich role v produkci skleníkových plynů (zejména oxidu uhličitého, metanu a oxidu dusného). OVU se dále týká dopadů změn klimatu na přírodu (druhy, populace, ekosystémy) a na lidské zdraví (přehřívání organismu při vlnách veder, riziko infarktu apod.). Soustředí se na opatření využívající přírodní procesy, jako je fotosyntéza, kompostování, vypařování a ochlazovací efekt vegetace, dále například využití vlastností hornin pro zachycení uhlíku (řízené zvětrávání čediče, tvorba vápence apod.).
OVU je zaměřený na argumentaci na základě důkazů. Vyžaduje tedy kritickou práci s informačními zdroji, jejich ověřování a dohledávání, zda autoři odkazují na primární data a zda jsou jejich závěry publikovány ve vědeckých časopisech. Žáci by měli být schopní vysvětlit proces vědeckého publikování, kdy recenzní řízení zahrnuje vypořádání kritických připomínek od jiných odborníků v oboru. Při argumentaci žáci kriticky hodnotí informace z médií, zejména s ohledem na možný záměr autora. OVU zahrnuje také práci s vlastními emocemi a naslouchání ostatním, které je nutné pro smysluplnou diskusi.
Na OVU by měly navazovat aktivity popsané v dalších výstupech v PT Udržitelné prostředí, v Geografii atd., zaměřené spíše na udržitelné jednání v rámci žákovských projektů nebo na dopady změn klimatu na lidská sídla apod.
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-001 Vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální.
- CJS-CJS-001-ZV5-004 Posoudí na základě lokalizace specifika vlastního regionu, krajů ČR, sousedních států ČR a vybraných států v odlišných částech Evropy i světa a vliv těchto specifik na život v nich.