Objasní roli přírodních procesů v příčinách, dopadech a opatřeních týkajících se změn klimatu.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.
- Určí, jak v daném místě (v ČR i mimo ČR) člověk pozměnil krajinu.
- Vyhledá, co k tomu vedlo a jaké mohou být důsledky.
- Vytvoří vlastní seznam každodenních činností a opatření, jak on sám může přispět k udržitelnosti na Zemi.
- Rozpozná v přírodě ve svém okolí organismy a procesy, které souvisí s koloběhem uhlíku, konkrétně fotosyntézu u zelených organismů ve vodě a na souši, rozklad a dýchání, stromy a půdu jako zásobárny uhlíku.
Ilustrace
Žáci nejprve vytváří myšlenkovou mapu se zadanými pojmy na téma život v půdě. Barevně vyznačují organismy nebo části půdy, které obsahují uhlík. Podívají se na video o půdě. Poté zkoumají půdu a živé organismy v ní, porovnávají její barvu. Zahrají si hru na rozkladače. Vrátí se k pracovnímu listu s myšlenkovou mapou. Doplní barevně, co obsahuje uhlík.
Popis ověřování: pracovní list s myšlenkovou mapou
Odkaz na aktivitu: https://clanky.rvp.cz/clanek/23303/JE-PUDA-ZIVA.html
Žáci zapisují, co vědí o půdě, porovnávají dvě definice půdy a vyvozují, že dnes je půda považována za živý dynamický systém. Podívají se na krátkou sekvenci z videa o půdě. Žáci vybírají ze schématu koloběhu uhlíku procesy, které poutají uhlík do půdy. Učitel předvede pokus zaměřený na vlastnosti půdy (př. vsakování vody, měření půdního dýchání - čidlem koncentrace CO2) a zdůrazní porovnatelnost, použití kontrolního měření. Poté žáci navrhnou, jak by porovnali, na kterém místě je více organické hmoty a kde je tedy intenzivnější činnost půdních bakterií.
Popis ověřování: pracovní list se schématem a návrhem pokusu
Zdroj: Živý plášť planety Země – GEODERMA (SkyFilm) https://www.youtube.com/watch?v=Z5rMheOnaec
The Soil Story – Kiss the Ground https://www.youtube.com/watch?v=08TI1RKj54g
The Living Soil Beneath Our Feet (California Academy of Sciences): https://www.youtube.com/watch?v=MlREaT9hFCw
| pracovní list se schématem koloběhu uhlíku a návrhem pokusu | PL-Puda-3.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
příčiny změn klimatu, populace, ekosystémy a klima
- identifikuje přírodní procesy s použitím schématu koloběhu uhlíku (fotosyntéza, dýchání, rozklad) a objasní jejich roli v produkci a zachytávání skleníkových plynů
- objasní roli činnosti člověka (včetně zemědělství, odlesňování, intenzivního rybolovu) v emisích skleníkových plynů ze souše a oceánu
- uvede příklady nároků druhu, populace nebo ekosystému na klimatické podmínky a popíše různé projevy změn klimatu (např. změny srážkového režimu, zvýšení teplot, acidifikace oceánů)
- objasní roli kladných a záporných zpětných vazeb v ekosystému a jejich roli při změnách klimatu (body zlomu)
dopady: ohrožení ekosystému a zdraví lidí, adaptace organismů
- s použitím různých informačních zdrojů popíše současný stav vybraných ekosystémů (např. korálové útesy) a možné změny za různých scénářů (teplota, srážky); rozlišuje přitom scénáře, argumenty a závěry postavené na vědeckých důkazech od názorů a zavádějících tvrzení
- uvede příklady adaptací a na základě důkazů argumentuje o tom, které druhy nebo skupiny se budou schopné v blízké budoucnosti změnám klimatu přizpůsobit a které nikoliv, naslouchá přitom ostatním a vyjadřuje své emoce týkající se dopadu změn klimatu
- na základě informačních zdrojů identifikuje dopad změny klimatu na lidské zdraví (přehřívání organismu při vlnách veder, riziko infarktu apod.) a vybrané druhy organismů nebo hospodářsky významné plodiny
řešení: opatření pro podporu udržitelnosti ekosystému
- uvede příklady opatření založených na přírodních procesech (fotosyntéza, rozklad, výpar vody z rostlin) zmírňujících dopady změn klimatu
- rozliší opatření, která pouze zmírňují dopady (např. výpar z rostlin a ochlazování okolí), od těch, která jsou zaměřená na příčinu (snížení emisí skleníkových plynů)
- argumentuje na základě důkazů o účinnosti různých adaptačních opatření v sídlech a v krajině
Ilustrace
Žáci identifikují problémy a navrhnou adaptační opatření v oblasti hospodaření s vodou v okolí školy. U adaptačních opatření pracují s přehledem www.opatreni-adaptace.cz a posoudí, zda dané opatření navíc přispívá k ukládání uhlíku. U vybraných opatření (zelené střechy) porovnávají, jaký má dopad na objem zadržené vody.
Zdroje: http://www.opatreni-adaptace.cz/projects/extenzivni-zelena-strecha/
https://ucimoklimatu.cz/vyukove-materialy/vlhke-mesto-navrhy-adaptacnich-opatreni/
Žáci se zabývají při práci s texty tím, jak ovlivňuje teplota vody život oceánských želv. Hledají cesty, jak jim můžeme pomoci.
Zadání pro žáky:
- Jak podle vás může souviset “klima” a “želvy”? zapojte se do brainstormingu.
- Zapište si otázku, která vás zajímá.
- Pročtěte si poskytnutý text a připravte si ve skupině krátkou prezentaci.
- Shrňte roli želv v ekosystému korálového útesu, vysvětlete, jak ovlivňují život želv vzrůstající teploty.
- Máte nápad, co můžeme udělat, abychom želvám pomohli? Vystupte o krok do kruhu a sdílejte s ostatními.
- Jaká další zvířata/ rostliny jsou ovlivněny klimatem?
Popis ověřování: zapojení se do diskuze
Zdroje: https://ucimoklimatu.cz/vyukove-materialy/klima-a-zelvy/
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/body-zlomu-1
Tato lekce zavádí žáky do světa neviditelného, ale klíčového přírodního cyklu – koloběhu uhlíku. Žáci se seznámí s badatelskou otázkou. Vytvoří domněnku, kterou následně ověřují pomocí terénního pozorování nebo práce s připravenými materiály. Sledují konkrétní projevy fotosyntézy, dýchání a rozkladu, identifikují přírodní zásobárny uhlíku a zaznamenávají lidské zásahy, které koloběh narušují. V závěru se vracejí k hypotéze, diskutují své poznatky a navrhují možnosti, jak se k přírodě chovat udržitelněji. Lekce je praktická, badatelská, propojuje vědu s reálným prostředím a podporuje odpovědnost žáků za vlastní chování i vztah ke krajině.
| ilustrace s vazbou na KK (Na cestě) | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Na-ceste-Detektivove.pdf | Stáhnout |
| příklady domněnek | kor-Detektivove-uhlikoveho-kolobeh-priklady-domnenek.pdf | Stáhnout |
| karty | Detektivove-uhlikoveho-kolobehu-karty.pdf | Stáhnout |
| badatelský list | Detektivove-uhlikoveho-kolobehu-Badatelsky-list.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Identifikuje přírodní procesy s použitím schématu koloběhu uhlíku (fotosyntéza, dýchání, rozklad), objasní jejich roli v produkci a zachytávání skleníkových plynů obsahujících uhlík.
- Objasní roli činnosti člověka (včetně zemědělství, odlesňování, intenzivního rybolovu) v emisích skleníkových plynů ze souše a oceánu.
- S použitím různých informačních zdrojů popíše současný stav vybraných ekosystémů a možné změny za různých scénářů (teplota, srážky); rozlišuje přitom scénáře, argumenty a závěry postavené na vědeckých důkazech od názorů a zavádějících tvrzení.
- Uvede příklady adaptací a na základě důkazů argumentuje o tom, které druhy nebo skupiny se budou schopné v blízké budoucnosti změnám klimatu přizpůsobit a které nikoli, naslouchá přitom ostatním a vyjadřuje své emoce týkající se dopadu změn klimatu.
- Na základě informačních zdrojů identifikuje dopad změny klimatu na lidské zdraví (přehřívání organismu při vlnách veder, riziko infarktu) a na vybrané druhy organismů nebo hospodářsky významné plodiny.
- Uvede příklady opatření založených na přírodních procesech (fotosyntéza, rozklad, výpar vody z rostlin) zmírňujících dopady změn klimatu a argumentuje na základě důkazů o jejich účinnosti v sídlech a v krajině.
- Rozliší opatření, která pouze zmírňují dopady (výpar z rostlin a ochlazování okolí, hospodaření s dešťovou vodou), od těch, která jsou zaměřená na příčinu (snížení emisí skleníkových plynů).
Ilustrace
Žáci v rámci aktivity zkoumají mikroklimatické rozdíly v okolí vaší školy. V malých badatelských skupinách vyberou místa s potenciálními mikroklimatickými odchylkami a daná místa zaznamenají do vlastní schematické mapy nejbližšího okolí školy. Následně využívají digitálních technologií pro měření teplot vzduchu či povrchů ve zvolených místech, zaznamenávají výsledky měření a prezentují své poznatky ostatním spolužákům.
Během závěrečné diskuze žáci pravděpodobně dojdou ke zjištění, že růst teplot se projevuje i na úrovni místního mikroklimatu. Požádejte je o konkrétní příklady, jak je klimatická změna propojená s místními podmínkami (růst teploty působí vyšší teploty v okolí budov, méně srážek působí změnu charakteru vegetace apod.). Žáci přichází s konkrétními opatřeními, která mohou snížit dopad klimatické změny v místním měřítku.
Lekce je popsána v článku https://clanky.rvp.cz/clanek/23718/MIKROKLIMA-V-OKOLI-SKOLY.html
| vyplněný pracovní list | Mikroklima-Ukazka-prace-zaku-1.jpeg | Stáhnout |
Lekce se zaměřuje na rozšířené mýty o vlivu změny klimatu na populace zvířat a na zemědělskou produkci. Žáci pracují s mediálními výroky, u kterých dohledávají autora a jeho možnou motivaci, identifikují rozšířené argumentační fauly a hledají důvěryhodné zdroje informací, které poskytují celkový kontext. Žáci reflektují vlastní tendenci vyhledávat informace potvrzující jejich původní názor.
| ilustrace s vazbou na KK (Splněno) | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-Polarizujici-medvedi-Cihakova-fin.pdf | Stáhnout |
| příloha Korelace a kauzalita | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-priloha-Korelace-a-kauzalita.pdf | Stáhnout |
| příloha Autoři a jejich záměry | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-priloha-Autori-a-jejich-zamery.pdf | Stáhnout |
| Obrazová příloha | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-Obrazova-priloha-fin.pdf | Stáhnout |
| pracovní list | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-pracovni-list.docx | Stáhnout |
| příloha Vysvětlení | kor-CAP-PRI-002-ZV9-007-Splneno-priloha-Vysvetleni.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Objasní na příkladech roli činnosti člověka při změně klimatu a uvede příklady opatření, která změnu klimatu a její dopady na přírodu a lidské zdraví zmírňují.