analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
CAP-CHE-002-ZV9-007
Komentář
Cílem výstupu je seznámení žáků se složením vzduchu včetně jeho změn vlivem činnosti člověka. Výstup na žákům blízkém tématu přirozeně, v kontextu zavádí oborové pojmy chemicky čistá látka, sloučenina, směs, roztok, prvek a molekula. Základní učivo obsahuje i jednotlivé složky vzduchu až do úrovně molekul a prvků.
Na tomto základě se žáci seznamují s hodnotami naměřenými z různých zdrojů, technikami měření, významem měření i smyslem uváděných hodnot. Přirozeně tak uplatňují i práci s velkými daty.
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- popíše rozdíly ve složení vzduchu v různých prostředích
- na příkladech z reálného života vysvětlí základní vlastnosti plynů (hustota vzduchu v závislosti na teplotě, rozdíly hustoty běžných plynů, zkapalňování plynů)
- zhodnotí účel měření kvality vzduchu v různých místech
Očekávané výsledky učení
Související
Klíčové kompetence
- KDI-DAT-000-ZV9-001 data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky
- KDI-RES-000-ZV9-001 využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce
- KDI-TDO-000-ZV9-001 generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti
- KKK-AKN-000-ZV9-001 v každodenních komunikačních situacích uzpůsobuje vlastní projev tak, že aktivně reaguje na projev partnera a tím přispívá ke kultivovanosti konkrétní situace
- KKP-WEL-000-ZV9-001 aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (osobní všestranné pohody)
- KKU-USU-000-ZV9-001 řídí vlastní procesy učení
- KOB-ODP-000-ZV9-001 přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí
- KOB-PCP-000-ZV9-001 účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých
- KOB-RES-000-ZV9-001 projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým bytostem, přírodě a světu jako celku
- KOB-UDR-000-ZV9-001 uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje
- KOB-ZPS-000-ZV9-001 zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických
- KPP-KPP-000-ZV9-001 efektivně přispívá k úspěšné týmové spolupráci
- KPP-REA-000-ZV9-001 realizuje aktivity podle vlastních či skupinových postupů
- KRP-RPS-000-ZV9-001 reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení
- KRP-VED-000-ZV9-001 analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání
Průřezová témata
- PTP-UDR-000-ZV9-001 vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit
- PTP-UDR-000-ZV9-002 prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností
- PTP-UDR-000-ZV9-003 vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě