analyzuje a interpretuje dostupná data o složení vzduchu v ČR i ve svém okolí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Žáci interpretují data, logicky je propojují do struktu ra analyzují možná rizika znich vyplývající.
Žáci diskutují o pozitivech a negativech automobilů na elektrický pohon a své argumenty opírají o relevantní zdroje informací.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
- Žákům bude předložena infografika:
Zdroj: Výroba elektřiny ve světových regionech (faktaoklimatu.cz)
Žáci budou zjišťovat následující informace:
Nejprve: Které zdroje energie jednotlivé regiony využívají?Jak se změnila celková výroba elektrické energie v jednotlivých regionech v horizontu 2000-2019? Proč tomu tak dle vašeho názoru je? Co si představíte pod pojmem biomasa?Jaký si myslíte, že je rozdíl mezi fosilním a alternativním zdrojem energie?
2. Jak se se celosvětově zvýšila produkce elektřiny porovnáme-li roky 2000 a 2019? Co může daný trend způsobovat? (očekávaná odpověď: nárůst populace)Pokus se danou skutečnost vyjádřit matematicky v přepočtu na jednu osobu?(danou otázku bych klasifikovala spíše jako bonusovou)
Vykazují všechny zdroje energie vrůstající trend? Proč tomu tak dle vašeho názoru je?
3. Poté, co žáci odpoví na otázky výše, budou požádání, aby zformulovali 3 nejdůležitější informace, které nám infografika říká.
4. Brainstorming: Co je to dle vás udržitelnost v kontextu zdrojů energie?Co si představíte pod pojmem životní cyklus?Proč se o životním cyklu bavíme vkontextu rozličných zdrojů energie?
5.Žákům bude předložen graf z https://www.veronica.cz/otazky?i=514
6. Skupinová práce: Žáci kriticky zhodnotí v 4-6 členných skupinkách co nám daná data říkají a logicky propojí dané informace s infografikou. Odhadnou, zda daná data nějakým způsobem spojit s daty prezentovanými v infografice a zamyslí se nad možnými slepými body a překážkami.
7. Žáci budou prezentovat svá zjištění před třídou.
8. Jednou z posledních aktivit bude konstrukce plánu pro rok XXXX, žáci si představí, že budou dělat celosvětovou kampaň a představí možnosti, jak zvýšit udržitelnost z hlediska energetiky v dlouhodobé perspektivě.
9. Výstupem bude přestavení plánu, který bude posuzovat odborná porota složena z učitelů (ideálně 2-3). Každý učitel si na žáky připraví dodatečné dotazy.
10. Dotazy mohou pokládat i skupiny žáků.
11. Program na poslední dvě hodiny se bude opírat o debatu. Žáci budou uměle rozděleni do dvou velkých skupin. Jedna skupina bude pro elektro automobily a druhá bude proti. Žáci dostanou k dispozici celou hodinu na přichystání si argumentů, které se budou opírat o relevantní zdroje. Další hodinu bude následovat debata, ve které učitel bude vystupovat jako moderátor. Žáci budou obhajovat své názory. Na konci hodiny proběhne shrnutí.
12. Reflexe: Na samotném závěru vyučovací jednotky žáci sami zhodnotí, jak pracovali, kde byli jejich slabé stránky a jak by je eliminovali.