interpretuje prostorové uspořádání půd a bioty a jejich změny jako výsledek společného působení klimatu, reliéfu a lidských aktivit
Komentář
Klima, půdy a vegetace určitého místa představují komplexní vyjádření geografických podmínek určitého místa. Tyto podmínky se odvíjejí především z geografické zonálnosti (tedy na zeměpisné šířce a na nadmořské výšce), zároveň však mohou být ovlivněny řadou dalších faktorů, a to jak přírodních, tak podmíněných lidskou činností. Porozumění těmto zákonitostem umožňuje vytvoření základní představy o přírodních podmínkách libovolného místa na Zemi, jedná se tedy o typický příklad informace, kterou může žák při znalosti základních principů velmi dobře odvodit a následně ji uplatnit v různém prostorovém kontextu. Proto v tomto OVU klademe důraz právě na porozumění těmto zákonitostem a rozvoj dovednosti jejich využití k zodpovídání řady geografických otázek.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Zdravá planeta
- Podporující technologie
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- interpretuje klima určitého místa jako důsledek kombinace zonálních a azonálních klimatických faktorů (šířková pásmovitost, oceanita a vliv oceánských proudů, vlivy nadmořské výšky a tvarů zemského povrchu)
- zdůvodní zákonitost rozmístění živých organismů a typů půd jako důsledek vlivu klimatu, tvarů zemského povrchu a geologického podloží (zonální a azonální biomy a půdy)
- pro zadané místo odvodí z jeho geografické polohy hlavní znaky tamních přírodních podmínek a jejich vliv na lidskou společnost
- současné přírodní podmínky interpretuje jako výsledek vývoje v minulosti a nachází v krajině jeho doklady
- vysvětlí, jakými způsoby člověk mění přírodní prostředí na různých měřítkových úrovních (oteplování a nárůst rizika sucha kvůli zesílení výparu, změny krajinného pokryvu, městský tepelný ostrov, degradace půd, změny biodiverzity)
- popíše současné a očekávané změny přírodního prostředí a jejich dopady na fungování lidské společnosti v různých místech a regionech
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-001 vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální
- CJS-CJS-001-ZV5-003 uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- CJS-CJS-004-ZV5-018 oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti