Odvodí charakter půd a živých organismů pro konkrétní místo, jeho příčiny a vliv na tamní přírodní prostředí a lidskou společnost.

GEO-GEO-002-ZV9-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozlišuje a charakterizuje hlavní biomy a vybrané půdní typy

Ilustrace

Krátký textový popis:

Přířazuje fotografie krajin a živé přírody k jednotlivým biomům, které lokalizuje v mapě.   

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zdůvodní rozmístění biomů a půdních typů jako důsledek vlivu zonálních a azonálních faktorů
  • pro konkrétní místo odvodí na základě přírodních podmínek daných geografickou polohou (klima, dostupnost vody, převažující horniny) odpovídající půdní typ a biom
  • na konkrétních příkladech vysvětlí, jak přirozené rozšíření půd a živých organismů podmiňuje a ovlivňuje lidské aktivity

Ilustrace

Krátký textový popis:

Analyzuje místo svého bydliště z hlediska půdních typů a biomu 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Pro konkrétní místo odvodí na základě geografické polohy odpovídající biom, půdní typ a hospodářské využití krajiny.

Ilustrace

Datum: 12. 12. 2025 12:52:46
Autor: Trahorsch Petr
Věková skupina: 12—15 let
Krátký textový popis:

Žáci pracují s klimagramy sedmi různých míst světa a s tabulkou základních údajů o srážkách a teplotách. Pro každé místo přiřazují odpovídající biom, převládající půdní typ a typické hospodářské využití krajiny a stručně zdůvodňují svůj výběr. Následně posoudí vliv zjištěných přírodních podmínek na tradiční stravu obyvatel dané oblasti. Úloha propojuje poznatky z fyzické a socioekonomické geografie (klima, půdy, biomy, hospodářství), vede žáky k systematickému uspořádání informací a k reflexi jejich vzájemných souvislostí, čímž přímo podporuje rozvoj vybrané klíčové kompetence.

Úloha rozvíjí klíčovou kompetenci:

  • KKU-USU (kompetence k učení – uspořádání a systematizace poznatků, kód KKU-USU-000-ZV9-001) – žák systematicky propojuje nové a dříve získané poznatky.
Soubory:
Ilustrativní úloha s vazbou na KK (zadání pro žáka, metodický komentář pro učitele) GEO-001-ZV9-007-splneno-Kde-a-proc-co-roste.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA