Odvodí charakter půd a živých organismů pro konkrétní místo, jeho příčiny a vliv na tamní přírodní prostředí a lidskou společnost.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- rozlišuje a charakterizuje hlavní biomy a vybrané půdní typy
Ilustrace
Přířazuje fotografie krajin a živé přírody k jednotlivým biomům, které lokalizuje v mapě.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zdůvodní rozmístění biomů a půdních typů jako důsledek vlivu zonálních a azonálních faktorů
- pro konkrétní místo odvodí na základě přírodních podmínek daných geografickou polohou (klima, dostupnost vody, převažující horniny) odpovídající půdní typ a biom
- na konkrétních příkladech vysvětlí, jak přirozené rozšíření půd a živých organismů podmiňuje a ovlivňuje lidské aktivity
Ilustrace
Analyzuje místo svého bydliště z hlediska půdních typů a biomu
Úroveň: Splněno
Popis:
- Pro konkrétní místo odvodí na základě geografické polohy odpovídající biom, půdní typ a hospodářské využití krajiny.
Ilustrace
Žáci pracují s klimagramy sedmi různých míst světa a s tabulkou základních údajů o srážkách a teplotách. Pro každé místo přiřazují odpovídající biom, převládající půdní typ a typické hospodářské využití krajiny a stručně zdůvodňují svůj výběr. Následně posoudí vliv zjištěných přírodních podmínek na tradiční stravu obyvatel dané oblasti. Úloha propojuje poznatky z fyzické a socioekonomické geografie (klima, půdy, biomy, hospodářství), vede žáky k systematickému uspořádání informací a k reflexi jejich vzájemných souvislostí, čímž přímo podporuje rozvoj vybrané klíčové kompetence.
Úloha rozvíjí klíčovou kompetenci:
- KKU-USU (kompetence k učení – uspořádání a systematizace poznatků, kód KKU-USU-000-ZV9-001) – žák systematicky propojuje nové a dříve získané poznatky.
| Ilustrativní úloha s vazbou na KK (zadání pro žáka, metodický komentář pro učitele) | GEO-001-ZV9-007-splneno-Kde-a-proc-co-roste.pdf | Stáhnout |