Porovná na základě pozorování rozmanitost živé a neživé přírody ve svém okolí a realizuje zásah, kterým tuto rozmanitost podpoří.
Komentář:
Zaměřujeme se na rozlišování základních prvků živé a neživé přírody. Na základě multismyslového vnímání žák popisuje typické vlastnosti jednotlivých přírodnin (rostlin, hub, živočichů, minerálů, hornin), vyhledává a porovnává podobnosti a rozdíly mezi jednotlivými přírodninami a skupinami přírodnin. Na základě reflexe vlastního zkoumání formuluje charakteristiky pro skupiny pozorovaných organismů (např. dřeviny, savci, členovci). Uvědomuje si rozmanitost přírody a to, že může svými silami aktivně podpořit její rozmanitost v regionu (v okolí školy). Zásahem do prostředí je myšleno zhotovení krajinného prvke, jako například hmyzího domku, zídky pro ještěrky, pítka, ptačí budky, krmítka, pestrého lučního záhonu pro opylovače, vysazení keřů pro ptáky. Následné pozorování a zaznamenávání změn ve výskytu podpořených organismů podporuje aktivní jednání a pozitivní zkušenost žáka, kdy vidí výsledek své práce.
Očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- DAS-PSP-000-PV1-002 Pojmenuje a rozlišuje některé objekty ze živé a neživé přírody a zapamatuje si jejich názvy.
- DAS-PSP-000-PV1-003 Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody.
- DAS-PSP-000-PV1-004 Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi.
- DAS-PSP-000-PV1-005 Rozlišuje mezi světem přírody a techniky a vysvětlí jejich význam pro člověka a život na Zemi.
- DAS-ZPO-000-PV1-003 Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí.
- DAS-ZPO-000-PV1-004 Rozpozná udržitelné přístupy v běžných životních situacích a umí je uplatnit.
- DAS-ZPO-000-PV1-005 Spolupodílí se na péči o rostliny a živočichy.
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-003-ZV9-011 Navrhne a provede pozorování, demonstrace a pokusy včetně záznamu, zpracování a prezentace jejich výsledků.
- CAP-PRI-001-ZV9-001 Rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku.
- CAP-PRI-002-ZV9-004 Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.
- CAP-PRI-004-ZV9-013 Na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy.
- CAP-PRI-004-ZV9-014 Reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů.
- CAP-PRI-005-ZV9-015 Odvozuje význam minerálů, hornin a půdy na základě charakteristik zjištěných z informačních zdrojů a pomocí zkoumání jejich vlastností.
- CAP-PRI-005-ZV9-016 Vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a modelů.
- CAP-PRI-005-ZV9-017 Objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu.