porovnává na základě pozorování rozmanitost živé a neživé přírody ve svém okolí
CJS-CJS-004-ZV5-015
Komentář
Zaměřujeme se na rozlišování základních prvků živé a neživé přírody. Na základě smyslového pozorování žák popisuje typické vlastnosti jednotlivých přírodnin (rostlin, hub, živočichů, minerálů, hornin), porovnává podobnosti a rozdíly mezi jednotlivými přírodninami a skupinami přírodnin. Na základě reflexe vlastního zkoumání navrhuje charakteristiky pro skupiny pozorovaných organismů (např. dřeviny, savci, členovci).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- zkoumá vlastnosti organismů a neživých přírodnin pomocí smyslového vnímání
- chová se ohleduplně při kontaktu se živými organismy jak k nim samotným, tak k jejich životnímu prostředí
- zaznamenává a popisuje své smyslové pozorování
- porovnává shody a rozdíly mezi pozorovanými přírodninami
- určuje pozorované přírodniny pomocí určovacích klíčů a atlasů
- vyvozuje vlastnosti typické pro daný organismus a neživou přírodninu
- vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů a neživé přírodniny
- třídí organismy a neživé přírodniny do základních skupin
- aplikuje osvojenou terminologii (poznatky) při zkoumání svého regionu (okolí školy)
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CAP-CHE-003-ZV9-012 volí vhodné postupy/metody pozorování, demonstrace, experimenty, záznamy, zpracování a prezentace výsledků
- CAP-PRI-001-ZV9-001 rozpozná složení organismů z buněk s použitím mikroskopu a při další práci s informačními zdroji objasní funkci buňky jako komplexního živého celku
- CAP-PRI-002-ZV9-005 vytvoří model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-004-ZV9-015 na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy
- CAP-PRI-004-ZV9-016 reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů
- CAP-PRI-005-ZV9-017 hodnotí význam minerálů, hornin a půdy na základě zkoumání jejich vlastností a práce s informačními zdroji
- CAP-PRI-005-ZV9-018 vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a vlastního modelování
- CAP-PRI-005-ZV9-019 objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu