Na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy.

Komentář:
Cílem je ukázat žákům různé vlastnosti a chování (námluvy a péče o potomstvo, péče o prostředí, péče o raněné a nemocné, projevy emocí, komunikace) u různých skupin živočichů, od lidem příbuzných lidoopů přes zvířata žijící ve skupinách (vlci, kosatky, sloni…) až po sociální hmyz. Žáci by si měli vytvořit postoj k živým tvorům na základě znalosti společných projevů chování a prožívání živočichů a lidí. OVU zahrnuje porovnání ontogeneze u člověka a jiných živočichů. Může se zaměřit také na přechodové rituály v životě člověka, na pubertu jako významné období.
Díky porovnání chování a prožívání člověka a jiných živočichů vede OVU k diskusím o etické stránce využívání živočichů lidmi (na příkladu pokusů, velkochovů atd.).
Reflexe postavení člověka a jeho odpovědnosti je aktuální výzvou současnosti.