vysvětlí, jak vzhled, chování a další vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít, rozmnožit se a předat jeho geny do dalších generací
CAP-PRI-004-ZV9-013
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Pro postupný krok: seznámí se se způsobem života různých organismů (včetně člověka) a hledá znaky, kterými jsou organismy na daný způsob života a k daným podmínkám prostředí přizpůsobené
- na snímcích pozorovaných zvířat přehledně zachytí celé tělo zvířete
- vyhledá důležité informace ke vzhledu a způsobu života pozorovaného zvířete
- v listu zvířete přehledně zaznamená informace o vzhledu a způsobu života pozorovaného zvířete, cizuje použité zdroje informací
- prezentuje svá zjištění spolužákům a učiteli
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žák vyhledá důležité informace o pozorovaném zvířeti z různých zdrojů. Vytvoří deník divoké přírody s využitím nalezených informací a vhodných digitálních nástrojů.
- Na výpravách do přírody, včetně zeleně ve městě či ve školní zahradě, s žáky pozorujeme a fotíme různá zvířata. Zkoumáme, kde co leze, běhá, lítá,... Žáci při focení trénují i umění kompozice.
- Jaká je velikost a barva pozorovaného zvířete? Kde se běžně vyskytuje? Čím se živí? Čím je zajímavé? Je skvělé nechat žáky samostatně dojít k odpovědím. Při svém zkoumání využijí publikace o přírodě i zařízení s přístupem na internet. Žáci vyhledávají důležité informace o pozorovaných zvířatech a přehledně je zaznamenávají.
- Dále pracujeme s počítači (počítačová učebna, mobilní počítačová učebna). Dohodneme vhodný program či aplikaci pro zpracování. Můžeme nechat volnou ruku kreativitě, u mladších žáků či žáků se specifickými vzdělávacími potřebami je lepší určit společnou šablonu. Nabízí se i využití webové stránky Book Creator, která umožňuje zpracování celého deníku.
- K deníku divoké přírody se žáci opakovaně vrací, učí se z něj a doplňují ho o nová okolní pozorování zvířat. Škoda si takovou věc nechat jen pro sebe. Sdílením vlastního deníku s žáky z jiné třídy nebo školy si prohlubují vlastní poznání a vzájemně se inspirují.