Na základě pozorování a společných diskusí analyzuje shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů.
- Pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu.
- Porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě.
Ilustrace
Název ilustrace:
Hnízdění a péče o mláďata
Krátký textový popis:
Žáci pozorují ptáky při stavbě hnízd a péči o mláďata v okolí školy. Využívají možnost pozorovat stavbu hnízda, péči o mláďata - krmení, úklid trusu z hnízda. Porovnávají chování různých druhů ptáků (krmiví vs. nekrmiví) a hledají společné a rozdílné typy chování mezi ptáky a lidmi.
Zadání pro žáky
- Pozorujte chování v ptáku v okolí školy. Zaznamenejte do plánku, kde jste našli hnízda a popište, jak se ptáci rozhodují o jejich stavbě (materiálu, umístění). Porovnejte tyto aspekty s tím, co je důležité pro lidi při výběru bydliště nebo stavbě domu.
- Pozorujte ptáky s mláďaty, porovnejte chování běžného pěvce (př. kos, sýkora), holuba a kachny v přírodě nebo ve filmu. V čem se jejich chování liší? (Použijte informační zdroje). V čem se podobá lidské péči o děti?
- Pozorujte živý přenos nebo záznam z hnízdění. Jaké činnosti pozorujete u mláďat a jaké u rodičů? Čím se liší a v čem se podobá rodičovská péče u ptáků a u lidí?
Popis ověřování: záznam z pozorování, diskuze
Zdroje:
https://www.birdlife.cz/capi/webkamery/; https://sokolinakominech.cz/webkamery; https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/ochrana-druhu/sycek-obecny/athene/zaznamy-z-budky-sycka/
Úroveň: Na cestě
Popis:
- vyjmenuje společné a odlišné znaky (morfologické, etologické, ….) mezi člověkem a ostatními lidoopi (stačí jeden druh)
- na základě pozorování / filmů / textů o nějakém živočišném druhu (např. primáti, vlci, krkavcovití ptáci, sociální hmyz …) vyvodí v čem se jim náš život podobá a co máme naopak rozdílného (vhodné mohou být především různé etologické aspekty)
- formuluje názor na vybranou otázku týkající se zacházení lidí s živočichy a svůj názor podepře konkrétními argumenty a příklady (např. velkochovy, pokusy na zvířatech, dostihy, …)
- v diskuzi o etické stránce využívání živočichů lidmi aktivně naslouchá názorům ostatních a navrhuje možná řešení zohledňující postoje různých stran
Ilustrace
Název ilustrace:
Partnerské vztahy ve světě zvířat
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci diskutují o typech chování, které je společné nebo odlišné u zvířat a lidí. Označí v pracovním listu chování přisuzované pouze lidem. Sledují dokumentární film D. Attenborougha (Láska a partnerství v říši zvířat) a zaznamenají do pracovního listu zdokumentované chování zvířat. Vysvětlí pojmy a uvedou příklady k typům chování.
Popis ověřování: pracovní list, diskuze
Ilustrace
Název ilustrace:
Zvíře v nás
Odkaz:
Krátký textový popis:
Výuková úloha umožňuje žákům porovnat zkušenosti jejich chování v některých životních situacích s chováním a projevy chování jiných živočichů. Rozvíjí komunikační kompetenci žáka, zejména jeho schopnost formulovat vhodné argumenty a volit správné pojmy, ale také respektovat názory druhých. Žák se zamýšlí nad morfologickými (též fyziologickými) rozdíly mezi savci a lidmi, vyhledává a ověřuje informace z různých zdrojů na internetu. Při vyhledávání informací používá důvěryhodné zdroje a informace si ověřuje. Některé emoce a způsoby chování vyjadřuje neverbálně. Celková doba pro splnění je 45 minut.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vyjmenuje společné a odlišné znaky (morfologické, etologické) člověka a vybraného druhu lidoopa.
- Na základě vlastního pozorování, filmu nebo textu o konkrétním živočišném druhu nebo taxonomické skupině popíše, v čem se mu naše chování podobá a čím se liší.
- Formuluje názor na vybranou otázku týkající se zacházení lidí s živočichy a svůj názor podepře konkrétními argumenty a příklady.
- V diskusi o etické stránce využívání živočichů lidmi aktivně naslouchá názorům ostatních a navrhuje možná řešení zohledňující postoje různých stran.
Ilustrace
Název ilustrace:
Chování vs. chov slepic a králíků
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci pozorují slepice a králíky v domácím chovu s volný výběhem. zapisují do záznamového archu typy chování. Přirovnávají je k chování lidí . Navrhují úpravy chovu tak, aby byl byly chovaným zvířatům poskytovány vhodné podmínky z hlediska jejich potřeb.
Popis ověřování: pracovní list se záznamem chování
Ilustrace
Název ilustrace:
O gorilách a lidech
Odkaz:
Krátký textový popis:
Výuková úloha umožňuje žákům porovnat zkušenosti jejich chování v některých životních situacích s chováním a emočními projevy goril. Rozvíjí komunikaci, argumentační dovednosti, slovní zásobu a respekt k názoru druhých. Žák se zamýšlí nad morfologickými (též fyziologickými) rozdíly mezi gorilami a lidmi, vyhledává a ověřuje informace z různých zdrojů na internetu. Při vyhledávání informací používá důvěryhodné zdroje a informace si ověřuje. Formuluje názor na ochranu volně žijících goril a zlepšení podmínek goril žijících v zajetí. Úloha trvá 90 minut.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pojmenovává shody a rozdíly ve vývoji a životních projevech mezi člověkem a ostatními živočichy.