vysvětlí, jak vzhled, chování a další vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít, rozmnožit se a předat jeho geny do dalších generací

CAP-PRI-004-ZV9-013
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Pro postupný krok: seznámí se se způsobem života různých organismů (včetně člověka) a hledá znaky, kterými jsou organismy na daný způsob života a k daným podmínkám prostředí přizpůsobené

  • na snímcích pozorovaných zvířat přehledně zachytí celé tělo zvířete
  • vyhledá důležité informace ke vzhledu a způsobu života pozorovaného zvířete
  • v listu zvířete přehledně zaznamená informace o vzhledu a způsobu života pozorovaného zvířete, cizuje použité zdroje informací
  • prezentuje svá zjištění spolužákům a učiteli

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žák vyhledá důležité informace o pozorovaném zvířeti z různých zdrojů. Vytvoří deník divoké přírody s využitím nalezených informací a vhodných digitálních nástrojů.

  • Na výpravách do přírody, včetně zeleně ve městě či ve školní zahradě, s žáky pozorujeme a fotíme různá zvířata. Zkoumáme, kde co leze, běhá, lítá,... Žáci při focení trénují i umění kompozice.
  • Jaká je velikost a barva pozorovaného zvířete? Kde se běžně vyskytuje? Čím se živí? Čím je zajímavé? Je skvělé nechat žáky samostatně dojít k odpovědím. Při svém zkoumání využijí publikace o přírodě i zařízení s přístupem na internet. Žáci vyhledávají důležité informace o pozorovaných zvířatech a přehledně je zaznamenávají.
  • Dále pracujeme s počítači (počítačová učebna, mobilní počítačová učebna). Dohodneme vhodný program či aplikaci pro zpracování. Můžeme nechat volnou ruku kreativitě, u mladších žáků či žáků se specifickými vzdělávacími potřebami je lepší určit společnou šablonu. Nabízí se i využití webové stránky Book Creator, která umožňuje zpracování celého deníku.
  • K deníku divoké přírody se žáci opakovaně vrací, učí se z něj a doplňují ho o nová okolní pozorování zvířat. Škoda si takovou věc nechat jen pro sebe. Sdílením vlastního deníku s žáky z jiné třídy nebo školy si prohlubují vlastní poznání a vzájemně se inspirují.