Využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás.

CJS-CJS-001-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Orientuje se vpravo, vlevo, před, za, nahoře, dole.
  • Pozná, zda je objekt zachycen z boku či shora.
  • Orientuje se ve smyšlené (dětské) mapě.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

V dětské/kreslené mapě (např. viz odkaz) či na zjednodušeném plánu najde cestu z místa A do místa B a popíše ji, vybere z nabídky nejkratší a nejdelší trasu, trasu, která vede okolo vybraného objektu. Zakreslí do mapy cestu podle popisu formou krátkého příběhu. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Orientuje se v plánu (mapě velkého měřítka).
  • Pracuje s legendou a směrovou růžicí.
  • Orientuje se v plánu třídy, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.
  • V okolí školy vyhledá podle mapy vybrané objekty a popíše je.
  • Vyhledá téže objekty v realitě, turistické mapě a na ortofotomapě / leteckém snímku.
  • S pomocí mapy popíše odlišnosti dvou míst.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Orientuje se v plánu třídy, přestaví židle a stoly podle plánu, vymodeluje a pak zakreslí postavení židlí a stolků, jak je nachystali jiní spolužáci, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.

Zorientuje plán zahrady/parku. Podle mapy najde další úkol/poklad a popíše, jak při hledání postupoval. Sám umístí a zakreslí do mapy parku či jiného podobného ohraničeného místa poklad ostatním a zaznačí jeho polohu do mapy. Vytvoří jednoduchou legendu mapy, s kterou pracujeVyhledá tutéž trasu v ortofotomapě / leteckém snímku. Naviguje spolužáky k danému místu pomocí směrové růžice.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci pracují s plánem zoo a plní úlohy zaměřené jak na práci s mapou, tak s funkcí a uspořádáním zoo – čili s podnebnými a vegetačními pásy. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí k řešení problémů a k podnikavosti a pracovní.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu.
  • Zorientuje mapu.
  • Orientuje se s pomocí papírové či elektronické mapy v prostoru.
  • Vyhledá a popíše s pomocí turistické mapy průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Způsob ověření 

Žák nakreslí jednoduchou mapu imaginárního ostrova podle zadání (např. ostrov měří asi 5 km na délku a 3 km na šířku, ve východní části ostrova se nachází pramen, v severní části ostrova leží hora, z níž stéká řeka...). Jeho mapa obsahuje základní náležitosti (legendu, měřítko atp.). Pomocí atlasu či webové aplikace atlas.mapy.cz určí, kde by se jeho ostrov mohl vzhledem k jeho podobě (povrchu a vegetaci) nacházet. Následně žák popíše trasu k místu, kde na svém ostrově „ukryl“ poklad, tak, aby ho jiný žák mohl najít.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vysvětlí pojem mapa, pozná mapu České republiky.