využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás

CJS-CJS-001-ZV5-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak i legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu
  • s pomocí legendy a měřítka slovně interpretuje realitu znázorněnou na mapě či plánu
  • zorientuje mapu – ať již ve třídě dle mapového rámu či směrové růžice, tak i v terénu s pomocí přírody (např. poloha Slunce), známých bodů v krajině nebo buzoly/kompasu
  • s pomocí grafického měřítka odhadne přibližnou vzdálenost 2 míst na mapě 
  • s pomocí papírové či elektronické mapy se orientuje prakticky (v terénu) či teoreticky v prostoru 
  • s pomocí turistické mapy vyhledá a popíše průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.)   
  • vytvoří mapu, resp. plán známého reálného či imaginárního místa za použití jím zvolených mapových náležitostí, jako je vhodné (grafické) měřítko a legenda

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Způsob ověření 

Žák nakreslí jednoduchou mapu imaginárního ostrova dle zadání (např. ostrov měří asi 5 km na délku a 3 km na šířku, ve východní části ostrova se nachází pramen, v severní části ostrova leží hora, z níž stéká řeka...). Jeho mapa obsahuje základní náležitosti (legendu, měřítko atp.). Pomocí atlasu či webové aplikace atlas.mapy.cz určí, kde by se jeho ostrov mohl vzhledem k jeho podobě (povrchu a vegetaci) nacházet. Následně žák popíše trasu k místu, kde na svém ostrově „ukryl“ poklad tak, aby jej jiný žák mohl najít.