využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás
CJS-CJS-001-ZV5-002
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak i legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu
- s pomocí legendy a měřítka slovně interpretuje realitu znázorněnou na mapě či plánu
- zorientuje mapu – ať již ve třídě dle mapového rámu či směrové růžice, tak i v terénu s pomocí přírody (např. poloha Slunce), známých bodů v krajině nebo buzoly/kompasu
- s pomocí grafického měřítka odhadne přibližnou vzdálenost 2 míst na mapě
- s pomocí papírové či elektronické mapy se orientuje prakticky (v terénu) či teoreticky v prostoru
- s pomocí turistické mapy vyhledá a popíše průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.)
- vytvoří mapu, resp. plán známého reálného či imaginárního místa za použití jím zvolených mapových náležitostí, jako je vhodné (grafické) měřítko a legenda
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Způsob ověření
Žák nakreslí jednoduchou mapu imaginárního ostrova dle zadání (např. ostrov měří asi 5 km na délku a 3 km na šířku, ve východní části ostrova se nachází pramen, v severní části ostrova leží hora, z níž stéká řeka...). Jeho mapa obsahuje základní náležitosti (legendu, měřítko atp.). Pomocí atlasu či webové aplikace atlas.mapy.cz určí, kde by se jeho ostrov mohl vzhledem k jeho podobě (povrchu a vegetaci) nacházet. Následně žák popíše trasu k místu, kde na svém ostrově „ukryl“ poklad tak, aby jej jiný žák mohl najít.