Využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Orientuje se vpravo, vlevo, před, za, nahoře, dole.
- Pozná, zda je objekt zachycen z boku či shora.
- Orientuje se ve smyšlené (dětské) mapě.
Ilustrace
V dětské/kreslené mapě (např. viz odkaz) či na zjednodušeném plánu najde cestu z místa A do místa B a popíše ji, vybere z nabídky nejkratší a nejdelší trasu, trasu, která vede okolo vybraného objektu. Zakreslí do mapy cestu podle popisu formou krátkého příběhu.
| odkaz na zdroj ke stažení mapy | Krysacka-mapa.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Orientuje se v plánu (mapě velkého měřítka).
- Pracuje s legendou a směrovou růžicí.
- Orientuje se v plánu třídy, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.
- V okolí školy vyhledá podle mapy vybrané objekty a popíše je.
- Vyhledá téže objekty v realitě, turistické mapě a na ortofotomapě / leteckém snímku.
- S pomocí mapy popíše odlišnosti dvou míst.
Ilustrace
Orientuje se v plánu třídy, přestaví židle a stoly podle plánu, vymodeluje a pak zakreslí postavení židlí a stolků, jak je nachystali jiní spolužáci, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.
Zorientuje plán zahrady/parku. Podle mapy najde další úkol/poklad a popíše, jak při hledání postupoval. Sám umístí a zakreslí do mapy parku či jiného podobného ohraničeného místa poklad ostatním a zaznačí jeho polohu do mapy. Vytvoří jednoduchou legendu mapy, s kterou pracuje. Vyhledá tutéž trasu v ortofotomapě / leteckém snímku. Naviguje spolužáky k danému místu pomocí směrové růžice.
Žáci pracují s plánem zoo a plní úlohy zaměřené jak na práci s mapou, tak s funkcí a uspořádáním zoo – čili s podnebnými a vegetačními pásy. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí k řešení problémů a k podnikavosti a pracovní.
| Popis realizace | CJS-CJS-001-ZV5-002-V-ZOO.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu.
- Zorientuje mapu.
- Orientuje se s pomocí papírové či elektronické mapy v prostoru.
- Vyhledá a popíše s pomocí turistické mapy průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.).
Ilustrace
Způsob ověření
Žák nakreslí jednoduchou mapu imaginárního ostrova podle zadání (např. ostrov měří asi 5 km na délku a 3 km na šířku, ve východní části ostrova se nachází pramen, v severní části ostrova leží hora, z níž stéká řeka...). Jeho mapa obsahuje základní náležitosti (legendu, měřítko atp.). Pomocí atlasu či webové aplikace atlas.mapy.cz určí, kde by se jeho ostrov mohl vzhledem k jeho podobě (povrchu a vegetaci) nacházet. Následně žák popíše trasu k místu, kde na svém ostrově „ukryl“ poklad, tak, aby ho jiný žák mohl najít.
Vyfotíme detaily z míst po obci, jejichž polohu následně zakreslíme do mapy. Žáci mají za úkol naplánovat si trasu, na daná místa podle mapy dojít, najít, z čeho daný detail je, a popsat, jaký význam má pro chod/historii obce. Pokud je to možné, mohou využít i informační tabule, tabulky a další materiály, z nichž charakteristiky zjistí. Focenými detaily může být část obecního znaku, dveřní klika nejstaršího domu v obci, podokenní římsa dokládající stavební sloh, telefonní číslo úřadu apod.
Úlohu lze rozvinout tím, že žáci mají dopředu naplánovat co nejkratší trasu propojující daná místa, změřit ji pomocí mapových aplikací a její skutečnou délku zaznamenávat pomocí trasovací aplikace. Žáci také mohou vyfotit jiný detail z daného místa a následně si je dávat jako hádanky navzájem (opět je vhodné propojovat je s lokalizací na mapě, aby se dovednost rozvíjela, případně se slovním popisem místa). Následně s daným detailem pracují při tvorbě jeho příběhu. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí digitální a k podnikavosti a pracovní a k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-001-ZV5-002-Tajemne-detaily-z-nasi-obce.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vysvětlí pojem mapa, pozná mapu České republiky.