Využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás.

CJS-CJS-001-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Orientuje se vpravo, vlevo, před, za, nahoře, dole.
  • Pozná, zda je objekt zachycen z boku či shora.
  • Orientuje se ve smyšlené (dětské) mapě.

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 13:51:37
Autor: Tereza Češková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

V dětské/kreslené mapě (např. viz odkaz) či na zjednodušeném plánu najde cestu z místa A do místa B a popíše ji, vybere z nabídky nejkratší a nejdelší trasu, trasu, která vede okolo vybraného objektu. Zakreslí do mapy cestu podle popisu formou krátkého příběhu. 

Soubory:
odkaz na zdroj ke stažení mapy Krysacka-mapa.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Orientuje se v plánu (mapě velkého měřítka).
  • Pracuje s legendou a směrovou růžicí.
  • Orientuje se v plánu třídy, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.
  • V okolí školy vyhledá podle mapy vybrané objekty a popíše je.
  • Vyhledá téže objekty v realitě, turistické mapě a na ortofotomapě / leteckém snímku.
  • S pomocí mapy popíše odlišnosti dvou míst.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Orientuje se v plánu třídy, přestaví židle a stoly podle plánu, vymodeluje a pak zakreslí postavení židlí a stolků, jak je nachystali jiní spolužáci, nakreslí/vymodeluje plán dětského pokoje.

Zorientuje plán zahrady/parku. Podle mapy najde další úkol/poklad a popíše, jak při hledání postupoval. Sám umístí a zakreslí do mapy parku či jiného podobného ohraničeného místa poklad ostatním a zaznačí jeho polohu do mapy. Vytvoří jednoduchou legendu mapy, s kterou pracujeVyhledá tutéž trasu v ortofotomapě / leteckém snímku. Naviguje spolužáky k danému místu pomocí směrové růžice.

Datum: 28. 7. 2025 15:06:43
Autor: Tereza Češková
Krátký textový popis:

Žáci pracují s plánem zoo a plní úlohy zaměřené jak na práci s mapou, tak s funkcí a uspořádáním zoo – čili s podnebnými a vegetačními pásy. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí k řešení problémů a k podnikavosti a pracovní.

Soubory:
Popis realizace CJS-CJS-001-ZV5-002-V-ZOO.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Čte mapu, a to jak vlastní mapové pole, tak legendu a měřítko, vyhledá mapu vhodnou vzhledem k účelu.
  • Zorientuje mapu.
  • Orientuje se s pomocí papírové či elektronické mapy v prostoru.
  • Vyhledá a popíše s pomocí turistické mapy průběh určené trasy, popř. vybere konkrétní trasu na základě předem daných parametrů (nejkratší, nejrychlejší, nejmenší stoupání apod.).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Způsob ověření 

Žák nakreslí jednoduchou mapu imaginárního ostrova podle zadání (např. ostrov měří asi 5 km na délku a 3 km na šířku, ve východní části ostrova se nachází pramen, v severní části ostrova leží hora, z níž stéká řeka...). Jeho mapa obsahuje základní náležitosti (legendu, měřítko atp.). Pomocí atlasu či webové aplikace atlas.mapy.cz určí, kde by se jeho ostrov mohl vzhledem k jeho podobě (povrchu a vegetaci) nacházet. Následně žák popíše trasu k místu, kde na svém ostrově „ukryl“ poklad, tak, aby ho jiný žák mohl najít.

Datum: 27. 10. 2025 12:52:54
Autor: Tereza Češková
Krátký textový popis:

Vyfotíme detaily z míst po obci, jejichž polohu následně zakreslíme do mapy. Žáci mají za úkol naplánovat si trasu, na daná místa podle mapy dojít, najít, z čeho daný detail je, a popsat, jaký význam má pro chod/historii obce. Pokud je to možné, mohou využít i informační tabule, tabulky a další materiály, z nichž charakteristiky zjistí. Focenými detaily může být část obecního znaku, dveřní klika nejstaršího domu v obci, podokenní římsa dokládající stavební sloh, telefonní číslo úřadu apod. 

Úlohu lze rozvinout tím, že žáci mají dopředu naplánovat co nejkratší trasu propojující daná místa, změřit ji pomocí mapových aplikací a její skutečnou délku zaznamenávat pomocí trasovací aplikace. Žáci také mohou vyfotit jiný detail z daného místa a následně si je dávat jako hádanky navzájem (opět je vhodné propojovat je s lokalizací na mapě, aby se dovednost rozvíjela, případně se slovním popisem místa). Následně s daným detailem pracují při tvorbě jeho příběhu. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí digitální a k podnikavosti a pracovní a k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-001-ZV5-002-Tajemne-detaily-z-nasi-obce.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vysvětlí pojem mapa, pozná mapu České republiky.