Určí vybrané druhy a zdůvodní jejich zařazení do taxonomických skupin na základě typických znaků a popíše evoluci skupin organismů s použitím vhodných vyobrazení vývoje.
Komentář:
Všechny organismy mají za sebou stejně dlouhou historii, neexistují „vývojově pokročilejší“ a „primitivní“, což musí použitá fylogenetická zobrazení zohledňovat. Vývoj k jednodušším strukturám probíhá například u parazitů. Nejde nám o to, aby žák třídil organismy do jednotlivých taxonomických skupin, ale o to, aby věděl, na základě čeho taxonomické skupiny vznikají (příbuznost) a uměl se orientovat v zobrazení znázorňujících příbuznost jednotlivých taxonů (fylogenetický strom). Znalost základních vztahů mezi velkými taxonomickými skupinami by měla sloužit k pochopení významných evolučních událostí a vývoje významných znaků.
OVU má přenést důraz na evoluci jako základní princip v přírodě a nahradit dřívější důraz na systematiku a třídění organismů. Namísto memorování názvů taxonů a příslušných druhů je kladen důraz na pochopení principu, na základě kterého se organismy do taxonů třídí (příbuznost). Práce s fylogenetickými zobrazeními rozvíjí schopnost vyčíst informace z grafů. OVU vede žáka k uvědomění, že člověk je součástí přírody a sdílí s mnoha druhy společnou evoluční historii.
Hlavními fylogenetickými skupinami jsou myšleny tyto: bezobratlí živočichové (hmyz, pavoukovci, korýši, měkkýši, kroužkovci, žahavci), obratlovci (ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci), rostliny (kapraďorosty, mechorosty, nahosemenné rostliny, krytosemenné rostliny). Houby, řasy a prvoci jsou tradičně používané skupiny na základě morfologických znaků, ale je třeba zdůraznit, že se nejedná o dobře vymezené skupiny v evolučním smyslu.
To neznamená, že se žáci nemohou seznámit i s jinými fylogenetickými skupinami, nemají ovšem být zahlceni výčtem taxonů. Při výuce nižších taxonomických skupin je vhodné se zaměřit na ty, které jsou pro žáky významné a pozorovatelné (výskyt v regionu, chov apod.).
Jedná se o aktuální výzvu současnosti, v souladu s hodnotovým rámcem, OVU navazuje na průřezové téma Udržitelné prostředí.