na základě vlastních experimentů popíše vznik, vlastnosti a šíření zvuku; fyzikální vlastnosti zvuku dá do souvislosti s hudebním pohledem na zvuk
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Vysvětlí vznik konkrétních zvuků (např. hlas, zvuk kytary, motoru, reproduktoru,…).
Pomocí vizualizace na digitální aplikaci ukáže průběh šumu a průběh tónů různých frekvencí i různých hlasitostí.
Ze znalosti času mezi bleskem a hromem vypočítá přibližnou vzdálenost bouřky.
Pomocí digitální aplikace změří hluk na různých místech ve svém okolí, v konkrétních situacích popíše způsoby ochrany před nadměrným hlukem.
Pomocí digitální aplikace určí, jak vysoké tóny ještě slyší.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
OVU ilustrujeme aktivitou "Hluk kolem nás" popsanou v publikaci I.Dvřáková, V. Koudelková: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. MatfyzPress, Praha 2020. ISBN 978-80-7378-438-6. Dostupné z https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf (str. 12-13).
Cílem aktivity je žákovské měření hluku v jejich okolí (doma, ve škole, v okolí bydliště) a diskuze různých protihlukových opatření.