na základě vlastních experimentů popíše vznik, vlastnosti a šíření zvuku; fyzikální vlastnosti zvuku dá do souvislosti s hudebním pohledem na zvuk

CAP-FYZ-003-ZV9-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Vysvětlí vznik konkrétních zvuků (např. hlas, zvuk kytary, motoru, reproduktoru,…). 

Pomocí vizualizace na digitální aplikaci ukáže průběh šumu a průběh tónů různých frekvencí i různých hlasitostí. 

Ze znalosti času mezi bleskem a hromem vypočítá přibližnou vzdálenost bouřky. 

Pomocí digitální aplikace změří hluk na různých místech ve svém okolí, v konkrétních situacích popíše způsoby ochrany před nadměrným hlukem. 

Pomocí digitální aplikace určí, jak vysoké tóny ještě slyší. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou "Hluk kolem nás" popsanou v publikaci I.Dvřáková, V. Koudelková: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. MatfyzPress, Praha 2020. ISBN 978-80-7378-438-6. Dostupné z https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf (str. 12-13).

Cílem aktivity je žákovské měření hluku v jejich okolí (doma, ve škole, v okolí bydliště) a diskuze různých protihlukových opatření.