sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu

CZB-VZB-002-ZV9-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • zdůvodní potřebu dodržovat výživová doporučení
  • objasní zdravotní rizika spojená s nedostatečným příjmem ovoce, zeleniny, vlákniny
  • vysvětlí zdravotní rizika spojená s nadbytečným příjmem tuků, cukru a soli
  • zhodnotí vlastní způsob stravování vzhledem k aktuálním výživovým doporučením

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

  • Zhodnoťte, která z následujících tvrzení odpovídají výživovým doporučením.
  • Doplňte zdůvodnění vaší volby. 
  • Ve skupinách diskutujte, jaký vliv může mít dodržování či nedodržování zásad správné výživy na zdravotní stav, a to jak v oblasti tělesného, duševního i sociálního zdraví. 
  • Zhodnoťte, jak se výživová doporučení promítají do vašeho jídelníčku.

a) zvýšení průměrného příjmu energie       ano - ne protože ………………………

b) snížení spotřeby nestravitelné vlákniny   ano - ne protože ………………………

c) zvýšení příjmu bílého cukru             ano - ne protože ………………………

d) zvýšení příjmu ovoce a zeleniny         ano - ne protože ………………………

e) snížení spotřeby alkoholu              ano - ne  protože ………………………

f) zvýšení spotřeby tuků                 ano - ne protože ………………………

g) zvýšení příjmu vitamínu C              ano - ne protože ………………………

h) snížení spotřeby bílého cukru          ano - ne  protože ………………………

i) snížení spotřeby tuků                  ano - ne  protože ………………………

 

Popis ověřování

Úloha ověřuje, jak jednotlivá základní výživová doporučení žáci dokáží aplikovat v běžném životě. Žáci se zamýšlejí nad jednotlivými výroky, posuzují jednotlivě jejich správnost. V další fázi řešení úlohy ve dvojicích nebo malých skupinách zdůvodňují své názory, diskutují o významu jednotlivých doporučení pro ochranu a podporu zdraví, vyvozují vliv konzumace jednotlivých potravin na zdravotní stav. Uvádějí argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém množství. 

V rámci diskuze jsou žáci vedeni s sebereflexi týkající se vlastního stravování. Mají možnost vyjádřit se k tomu, jak výživová doporučení promítají do vlastního jídelníčku.