Sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- rozlišuje, které potraviny a nápoje přispívají a které neprospívají našemu zdraví
- popíše souvislost mezi konzumací některých potravin a vznikem zubního kazu
- uvede rizika nadměrného přejídání a nedostatečného příjmu potravy
- vysvětlí zásady a význam stravovacího a pitného režimu, který podporuje zdraví a minimalizuje jeho možné poškození
- uvede základní výživová doporučení pro stravování dětí
- navrhne jídelníček pro sebe na jeden den, zhodnotí navržený jídelníček podle základních výživových doporučení
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Navrhněte jídelníček pro sebe na jeden den a zhodnoťte tuto sestavu pokrmů a nápojů podle základních výživových doporučení. Pracujte s pyramidou výživy pro děti.
Způsob ověřování
Úloha umožňuje žákům shrnout dosavadní poznatky o výživových doporučení a zamyslet se nad tím, jak se těmito doporučením v každodenním životě řídí. V návrhu jídelníčku by měli aplikovat výživová doporučení a v diskutovat vhodnost konzumace jednotlivých potravin a nápojů z hlediska podpory zdraví.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- určuje, které potraviny prospívají zdraví a které mohou být pro zdraví rizikové, a to z hlediska složení, množství i frekvence konzumace
- uvádí argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém denním množství
- posuzuje vhodnost základních potravin a potravinářských výrobků pro zařazení do jídelníčku
- uvádí do souvislostí činnost jednotlivých částí trávicí soustavy a složení přijímané stravy (příjem potravy, mechanické a chemické zpracování potravy, vstřebání živin z potravy a vyloučení nestrávených či nestravitelných zbytků)
- diskutuje souvislosti mezi výživovým chováním a neinfekčními a degenerativními nemocemi
- diskutuje souvislosti mezi výživovým chováním a alimentárními nákazami
- charakterizuje význam živin (bílkovin, sacharidů, tuků, vitaminů, minerálních látek) přijímaných potravou pro činnost organismu
- orientuje se ve složení základních potravin (uvádí, které potraviny jsou významnými zdroji jednotlivých živin)
- objasní zdravotní rizika spojená s nedostatečným příjmem ovoce, zeleniny, vlákniny
- vysvětlí zdravotní rizika spojená s nadbytečným příjmem tuků, cukru a soli
- zhodnotí vlastní způsob stravování vzhledem k aktuálním výživovým doporučením
Ilustrace
Název ilustrace:
Klíče k bezpečnému stravování
Krátký textový popis:
Ilustrace se zaměřuje na problematiku možných rizik, která představují pro zdraví člověka potraviny, v nichž se v důsledku nevhodné manipulace a skladování pomnožily mikroorganismy. Umožňuje žákům s porozuměním aplikovat preventivní opatření a osvojit si základní postupy zacházení s potravinami při jejich uchovávání a přípravě pokrmů. Ilustrace poskytuje žákům příležitost zvažovat otázky, které před nás staví každodenní život. Žáci se zapojují do společného projektu, kde formami řešení problémů rozšiřují své dovednosti bezpečného zacházení s potravinami. Na základě analýzy problému (Čím je to způsobeno?) a s využitím odborných informačních zdrojů zvažují různé možnosti řešení a hledají jádro problému (klíče k bezpečnému stravování).
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Charakterizujte význam následujících živin v organismu: bílkoviny, sacharidy, tuky, vápník, železo, jód, vitamin C, vitamin D, vitamin A aj.
Ke každé charakteristice doplňte příklady potravin, které jsou dobrými zdroji těchto živin. Diskutujte složení jednotlivých potravin. Vyhledejte v odborných informačních zdrojích, jaký je doporučený denní příjem těchto potravin (v porcích). Porovnejte s vlastním jídelníčkem.
Způsob ověřování
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží na základě osvojených poznatků o funkci jednotlivých živin v organismu a o obsahu živin v potravinách vyvozovat možný vliv konzumace jednotlivých potravin na zdraví a posuzovat jídelníček ve vztahu k podpoře zdraví.
Ilustrace
Název ilustrace:
Klíče k bezpečnému stravování
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace se zaměřuje na problematiku možných rizik, která představují pro zdraví člověka potraviny, v nichž se v důsledku nevhodné manipulace a skladování pomnožily mikroorganismy. Umožňuje žákům s porozuměním aplikovat preventivní opatření a osvojit si základní postupy zacházení s potravinami při jejich uchovávání a přípravě pokrmů. Ilustrace poskytuje žákům příležitost zvažovat otázky, které před nás staví každodenní život. Žáci se zapojují do společného projektu, kde formami řešení problémů rozšiřují své do-vednosti bezpečného zacházení s potravinami. Na základě analýzy problému (Čím je to způsobeno?) a s využitím odborných informačních zdrojů zvažují různé možnosti řešení a hledají jádro problému (klíče k bezpečnému stravování).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vysvětlí proces zpracování přijímané potravy v organismu, dává do souvislostí činnost jednotlivých částí trávicí soustavy a složení přijímané stravy.
- Propojuje informace o obsahu živin a dalších látek v potravinách s možnými vlivy konzumace těchto potravin na zdravotní stav.
- Preferuje při sestavování jídelníčku potraviny s vhodným obsahem živin.
- Zdůvodní potřebu dodržovat správný stravovací a pitný režim.
- Posuzuje návrhy jídelníčků vzhledem k aktuálním výživovým doporučením.
- Uvede příklady nemocí vázaných na nevhodný stravovací režim a jejich rizika pro jedince i společnost.
- Sestaví jídelníček na jeden a více dnů a zdůvodní jeho složení z hlediska potřeb organismu.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrativní úloha ověřuje schopnost žáků aplikovat znalosti o výživových doporučeních při hodnocení a sestavování jídelníčku a rozvíjí dovednosti podporující správné nutriční chování žáků. Poskytuje prostor pro posouzení vlastního jídelníčku. Žáci diskutují argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém denním množství. Jsou podporováni ve správném nutričním chování.
Ilustrace
Název ilustrace:
Na cestě ke správné výživě
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace rozvíjí znalosti a dovednosti žáků, které jim umožní odhalovat a sledovat souvislosti mezi výživou a zdravotním stavem člověka. Podporuje správné nutriční chování žáka, zejména rozvíjí dovednosti vedoucí k dodržování stravovacího a pitného režimu a sestavování jídelníčku, který odpovídá výživovým doporučením odborníků. Zaměřuje se na problematiku poruch příjmu potravy. Žáci analyzují případové studie osob v souvislosti s poruchami přijmu potravy, diskutují o možných souvislostech vzniklých problémů z různých perspektiv a vyvozují důsledky poruch příjmu potravy na zdraví v celostním pojetí. Příprava a realizace ankety poskytuje žákům vhled do aktuální společenské situace v oblasti stravování, který uplatní při modelo-vém řešení problémů v „nutriční poradně“. Při řešení úloh si žáci mohou ověřit, že výživa není podmíněna pouze biologickými potřebami, ale také psychosociálními faktory a prostředím, kde žijeme. Na konkrétních příkladech ze života se přesvědčují, že vlastním výživovým chováním ovlivňují kvalitu svého zdraví.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě znalostí základních výživových doporučení.