Sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě výživových doporučení, která aplikuje vzhledem k potřebám organismu.

CZB-VZB-002-ZV9-008

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozlišuje, které potraviny a nápoje přispívají a které neprospívají našemu zdraví
  • popíše souvislost mezi konzumací některých potravin a vznikem zubního kazu
  • uvede rizika nadměrného přejídání a nedostatečného příjmu potravy
  • vysvětlí zásady a význam stravovacího a pitného režimu, který podporuje zdraví a minimalizuje jeho možné poškození
  • uvede základní výživová doporučení pro stravování dětí
  • navrhne jídelníček pro sebe na jeden den, zhodnotí navržený jídelníček  podle základních výživových doporučení 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Navrhněte jídelníček pro sebe na jeden den a zhodnoťte tuto sestavu pokrmů a nápojů podle základních výživových doporučení. Pracujte s pyramidou výživy pro děti. 

Způsob ověřování

Úloha umožňuje žákům shrnout dosavadní poznatky o výživových doporučení a zamyslet se nad tím, jak se těmito doporučením v každodenním životě řídí. V návrhu jídelníčku by měli aplikovat výživová doporučení a v diskutovat  vhodnost konzumace jednotlivých potravin a nápojů z hlediska podpory zdraví.  

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • určuje, které potraviny prospívají zdraví a které mohou být pro zdraví rizikové, a to z hlediska složení, množství i frekvence konzumace 
  • uvádí argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém denním množství
  • posuzuje vhodnost základních potravin a potravinářských výrobků pro zařazení do jídelníčku 
  • uvádí do souvislostí činnost jednotlivých částí trávicí soustavy a složení přijímané stravy (příjem potravy, mechanické a chemické zpracování potravy, vstřebání živin z potravy a vyloučení nestrávených či nestravitelných zbytků) 
  • diskutuje souvislosti mezi výživovým chováním a neinfekčními a degenerativními nemocemi 
  • diskutuje souvislosti mezi výživovým chováním a alimentárními nákazami
  • charakterizuje význam živin (bílkovin, sacharidů, tuků, vitaminů, minerálních látek) přijímaných potravou pro činnost organismu  
  • orientuje se ve složení základních potravin (uvádí, které potraviny  jsou významnými zdroji jednotlivých živin)  
  • objasní zdravotní rizika spojená s nedostatečným příjmem ovoce, zeleniny, vlákniny
  • vysvětlí zdravotní rizika spojená s nadbytečným příjmem tuků, cukru a soli
  • zhodnotí vlastní způsob stravování vzhledem k aktuálním výživovým doporučením 

Ilustrace

Název ilustrace:

Klíče k bezpečnému stravování

Krátký textový popis:

Ilustrace se zaměřuje na problematiku možných rizik, která představují pro zdraví člověka potraviny, v nichž se v důsledku nevhodné manipulace a skladování pomnožily mikroorganismy. Umožňuje žákům s porozuměním aplikovat preventivní opatření a osvojit si základní postupy zacházení s potravinami při jejich uchovávání a přípravě pokrmů. Ilustrace poskytuje žákům příležitost zvažovat otázky, které před nás staví každodenní život.  Žáci se zapojují do společného projektu, kde formami řešení problémů rozšiřují své dovednosti bezpečného zacházení s potravinami. Na základě analýzy problému (Čím je to způsobeno?) a s využitím odborných informačních zdrojů zvažují různé možnosti řešení a hledají jádro problému (klíče k bezpečnému stravování). 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Charakterizujte význam následujících živin v organismu: bílkoviny, sacharidy, tuky, vápník, železo, jód, vitamin C, vitamin D, vitamin A aj.

Ke každé charakteristice doplňte příklady potravin, které jsou dobrými zdroji těchto živin. Diskutujte složení jednotlivých potravin. Vyhledejte v odborných informačních zdrojích, jaký je doporučený denní příjem těchto potravin (v porcích).  Porovnejte s vlastním jídelníčkem.  

Způsob ověřování

Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží na základě osvojených poznatků o funkci jednotlivých živin v organismu a o obsahu živin v potravinách vyvozovat možný vliv konzumace jednotlivých potravin na zdraví a posuzovat jídelníček ve vztahu k podpoře zdraví. 

Ilustrace

Název ilustrace:

Klíče k bezpečnému stravování

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace se zaměřuje na problematiku možných rizik, která představují pro zdraví člověka potraviny, v nichž se v důsledku nevhodné manipulace a skladování pomnožily mikroorganismy. Umožňuje žákům s porozuměním aplikovat preventivní opatření a osvojit si základní postupy zacházení s potravinami při jejich uchovávání a přípravě pokrmů. Ilustrace poskytuje žákům příležitost zvažovat otázky, které před nás staví každodenní život.  Žáci se zapojují do společného projektu, kde formami řešení problémů rozšiřují své do-vednosti bezpečného zacházení s potravinami. Na základě analýzy problému (Čím je to způsobeno?) a s využitím odborných informačních zdrojů zvažují různé možnosti řešení a hledají jádro problému (klíče k bezpečnému stravování). 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vysvětlí proces zpracování přijímané potravy v organismu, dává do souvislostí činnost jednotlivých částí trávicí soustavy a složení přijímané stravy.
  • Propojuje informace o obsahu živin a dalších látek v potravinách s možnými vlivy konzumace těchto potravin na zdravotní stav.
  • Preferuje při sestavování jídelníčku potraviny s vhodným obsahem živin.
  • Zdůvodní potřebu dodržovat správný stravovací a pitný režim.
  • Posuzuje návrhy jídelníčků vzhledem k aktuálním výživovým doporučením.
  • Uvede příklady nemocí vázaných na nevhodný stravovací režim a jejich rizika pro jedince i společnost.
  • Sestaví jídelníček na jeden a více dnů a zdůvodní jeho složení z hlediska potřeb organismu.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrativní úloha ověřuje schopnost žáků aplikovat znalosti o výživových doporučeních při hodnocení a sestavování jídelníčku a rozvíjí dovednosti podporující správné nutriční chování žáků. Poskytuje prostor pro posouzení vlastního jídelníčku. Žáci diskutují argumenty, proč je důležité sledovat, které potraviny a nápoje zařazujeme do jídelníčku a v jakém denním množství. Jsou podporováni ve správném nutričním chování.  

Ilustrace

Název ilustrace:

Na cestě ke správné výživě

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace rozvíjí znalosti a dovednosti žáků, které jim umožní odhalovat a sledovat souvislosti mezi výživou a zdravotním stavem člověka. Podporuje správné nutriční chování žáka, zejména rozvíjí dovednosti vedoucí k dodržování stravovacího a pitného režimu a sestavování jídelníčku, který odpovídá výživovým doporučením odborníků. Zaměřuje se na problematiku poruch příjmu potravy. Žáci analyzují případové studie osob v souvislosti s poruchami přijmu potravy, diskutují o možných souvislostech vzniklých problémů z různých perspektiv a vyvozují důsledky poruch příjmu potravy na zdraví v celostním pojetí. Příprava a realizace ankety poskytuje žákům vhled do aktuální společenské situace v oblasti stravování, který uplatní při modelo-vém řešení problémů v „nutriční poradně“. Při řešení úloh si žáci mohou ověřit, že výživa není podmíněna pouze biologickými potřebami, ale také psychosociálními faktory a prostředím, kde žijeme. Na konkrétních příkladech ze života se přesvědčují, že vlastním výživovým chováním ovlivňují kvalitu svého zdraví.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Sestaví jednodenní i dlouhodobý jídelníček na základě znalostí základních výživových doporučení.