Aplikuje zásady bezpečného chování při antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- vyhledává informace o konkrétních mimořádných událostech přírodního charakteru (povodně, větrné smršti aj.) a diskutuje o dopadech na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí
- vyhledává informace o mimořádných událostech zaviněných lidmi (hromadné dopravní nehody, průmyslové havárie) a diskutuje o dopadech na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí
- popíše které zásady bezpečného chování je třeba při vzniku mimořádných událostí dodržovat
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Osvojení správného bezpečného chování při mimořádných událostech a krizových situacích patří k základní připravenosti pro život. Ilustrační úloha rozvíjí znalosti žáků o mimořádných událostech, které vznikají vlivem přírodních sil (povodně, zemětřesení, sesuvy půdy, laviny, vichřice atd.), poskytuje prostor pro diskuzi o jejich vzniku, příčinách a dopadech na zdraví, životy lidí a životní prostředí. Vede žáky k zamyšlení o vlastní připravenosti k ochraně zdraví a bezpečí za mimořádných událostí a motivuje je k zájmu o danou problematiku.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- na základě dostupných informací popisuje příčiny vzniku mimořádných událostí způsobených přírodními vlivy a diskutuje možnosti těmto událostem předcházet
- sdílí informace o jednotlivých mimořádných událostech přírodního charakteru (povodně, zemětřesení, sesuvy půdy, laviny, vichřice aj.), popisuje postupy Integrovaného záchranného systému při jejich likvidací s důrazem na ochranu zdraví a bezpečí lidí
- na základě dostupných informací popisuje příčiny vzniku mimořádných událostí způsobených činností člověka a diskutuje možnosti těmto událostem předcházet
- sdílí informace o jednotlivých mimořádných událostech způsobených lidskou činností, vlivem nehod (řetězové dopravní nehody, nehody na železnicích, pád letadla), průmyslových a jiných havárií (havárie chemičky, elektrárny, muničního skladu, výbuch v dole) a teroristických útoků, popisuje postupy Integrovaného záchranného systému při jejich likvidací s důrazem na ochranu zdraví a bezpečí lidí
- diskutuje bezpečné způsoby chování v modelových případech vzniku mimořádných události (povodně, vichřice, bouřky, laviny, úniky nebezpečných látek, hromadné dopravní nehody, útoky agresora aj.)
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Vyhledejte informace o mimořádných událostech způsobených činností člověka a popište.
Uspořádejte získané poznatky, sdílejte ve třídě a diskutujte informace o jednotlivých mimořádných událostech způsobených lidskou činností:
- vlivem nehod (řetězové dopravní nehody, nehody na železnicích, pád letadla),
- v důsledku průmyslových a jiných havárií (havárie chemičky, elektrárny, muničního skladu, výbuch v dole),
- v důsledku teroristických útoků.
Popisujte postupy Integrovaného záchranného systému při jejich likvidací s důrazem na ochranu zdraví a bezpečí lidí.
Zamýšlejte se nad příčinami, navrhujte a diskutujte možnosti, jak těmto událostem předcházet.
Způsob ověřování
Úloha je zaměřena na příčiny vzniku a důsledky mimořádných událostí způsobených činností člověka. Žáci získávají přehled o mimořádných událostech způsobených lidskou činností. Diskutují příčiny vzniku, postupy Integrovaného záchranného systému při jejich likvidací s důrazem na ochranu zdraví a bezpečí lidí. Příčiny vzniku a důsledky některých mimořádných událostí mohou dávat do souvislostí v historickém kontextu (např. možnosti technického zajištění v dané době, nastavení a dodržování bezpečnostních opatření).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozlišuje mezi přírodními mimořádnými událostmi a událostmi způsobenými lidskou činností.
- Vysvětlí význam IZS a popíše jeho činnost při vzniku mimořádných událostí.
- Uvede a zdůvodní základní bezpečné způsoby chování v případech vzniku mimořádných událostí přírodního charakteru a mimořádných událostí způsobených člověkem.
- Uvede, jak lze předcházet vzniku mimořádných událostí způsobených lidskou činností na místech, kde se pohybuje.
- Objasní na modelových příkladech základní podmínky pro přežití v přírodě.
- Předvede v modelových situacích postupy bezpečného chování při vzniku náhlé mimořádné události v prostorách školy.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Uveďte příklady mimořádných událostí a charakterizujte příčiny jejich vzniku.
Vytvořte přehled mimořádných událostí pomocí pojmové mapy. K jednotlivým příkladům vyhledejte informace o možných dopadech na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí. Připravte prezentace, ve kterých konkretizujte konkrétní kroky, které mohou snížit negativní dopady jednotlivých mimořádných událostí na zdraví a život. Zároveň navrhněte opatření, která by mohla snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí.
Popis ověřování
Úloha ověřuje dovednost žáků rozlišit mimořádné události, které vznikají vlivem přírodních sil (povodně, zemětřesení, sesuvy půdy, laviny, vichřice, sněhová kalamita, extrémně vysoké či nízké teploty atd.), ale i vlivem nehod (řetězové dopravní nehody, nehody na železnicích, pád letadla atd.), průmyslových a jiných havárií (havárie chemičky, elektrárny, muničního skladu, výbuch v dole, rozsáhlé požáry atd.) a teroristických útoků aj. a u jednotlivých událostí identifikovat příčiny jejich vzniku a možné dopady.
Žáci pracují na individuálních úkolech nebo ve skupinách, k prezentaci svých znalostí používají pojmovou mapu, kterou sdílejí s ostatními. Diskuze směřuje k identifikaci rizik, které mohou vést ke vzniku mimořádných událostí a k doporučení, reagovat a postupovat, aby se snížil negativní dopad na zdraví a životní prostředí.
V modelové situaci provedou improvizovanou ochranu dýchacích cest, případně povrchu těla na překování zamořeného prostoru.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše funkci složek Integrovaného záchranného systému a zásady bezpečného chování při mimořádných událostech způsobených člověkem a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy na místech, kde se pohybuje.