uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí

CZB-VZB-004-ZV9-015
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • rozezná varovný signál „Všeobecná výstraha“, a další signály (Požární poplach a Zkouška sirén), vysvětlí, k čemu slouží
  • zvládá základní postupy chování v případě vzniku mimořádné události a evakuace
  • určí obsah evakuačního zavazadla

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Jak byste se zachovali v následujících situacích?

  1. Nacházíte se v blízkosti místa nehody nákladního vozu, který převáží nebezpečnou chemickou látku. Popište postupy bezpečného chování při této mimořádné události (volání na tísňovou linku, ukrytí v nejbližší budově nebo opuštění nebezpečné oblasti - co je vhodnější v danou chvíli – dálnice/město). V rámci volání na tísňovou linku předveďte hovor s operátorem. 
  2. Uslyšíte varovný signál (audionahrávka signálu „Všeobecná výstraha“) s upozorněním, že se jedná o blížící se povodeň. Popište správné postupy chování při této mimořádné události (evakuace, opuštění obydlí). Uveďte, které složky integrovaného záchranného systému budou tuto mimořádnou událost řešit, vysvětlete jejich funkci a princip spolupráce. 
  3. Ve skupinách připravte prezentaci obsahu evakuačního zavazadla, diskutujte nad důvody zařazení jednotlivých věcí, vč. vhodných potravin. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje znalosti a dovednosti žáků potřebné k tomu, aby rozpoznali a srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace, bezpečné postupovali při evakuaci (aplikuji zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu a přípravy evakuačního zavazadla), uplatňovali zásady správného ukrytí, objasňují zásady přežití svépomocí. 

Osvojené způsoby chování žáků jsou ověřovány v modelových situacích (havárie s únikem nebezpečných látek, povodeň). Je možné použít audionahrávku s ukázkou signálu „Všeobecná výstraha“.

 https://www.hzscr.cz/soubor/5-vseobecna-vystraha-eletkronicka-mp3.aspx 

Žáci pracují ve skupinách. Při sestavování obsahu evakuačního zavazadla je možné předložit žákům seznam věcí, vč. potravin, ze kterých vyberou ty, které jsou v evakuačním zavazadle nezbytné, případně doplní další, a svůj výběr zdůvodní.