Zhotovuje výrobky z technického materiálu s využitím tradičních, inovativních a digitálních technologií za dodržení zásad hygieny a bezpečnosti práce.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Prostřednictvím vlastní praktické činnosti se seznamuje s technickými materiály, jejich vlastnostmi a využitím.
- Prostřednictvím vlastní praktické činnosti se seznamuje s pomůckami, nástroji a nářadím pro ruční zpracování materiálu.
- Prostřednictvím praktických činností poznává historická i současná řemesla, lidové tradice a zvyky.
- Seznamuje se s různými typy učebních úloh, včetně tvůrčích, dle pokynů učitele.
- Poznává jednoduché obrazové návody a postupy práce.
- Seznamuje se se zásadami bezpečnosti a hygieny práce.
Ilustrace
Prostřednictvím vlastní praktické činnosti žák poznává a pojmenovává vlastnosti modelovacích hmot (tvarovatelnost, přilnavost, odolnost vůči vodě, trvanlivost, aj.). Vybere z nabídky námět na výrobek. Samostatně modeluje jednoduchý 3D objekt. Postupuje krok za krokem a dodržuje pracovní postup dle pokynu učitele a současně respektuje zásady hygieny a bezpečnosti práce. V případě problému požádá o radu učitele. Prostřednictvím jednoduchých symbolů nebo škál řízeně hodnotí průběh práce i hotové výrobky. Navrhuje možné obměny výrobku.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Pozná a charakterizuje technické materiály (jejich vlastnosti a využití) a pomůcky, nástroje a nářadí určené k ručnímu zpracování těchto materiálů.
- Rozvíjí své manuální dovednosti prostřednictvím vlastní praktické činnosti.
- Vytváří zvykoslovné předměty jako součást kulturních tradic.
- Realizuje instruktivní i tvůrčí učební úlohy podle zadání učitele.
- Rozvíjí samostatnost prostřednictvím práce s jednoduchými obrazovými návody a postupy práce.
- Uvědomuje si na základě zkušeností z modelových situací význam i kulturní hodnotu lidské práce.
- Dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele.
Ilustrace
V průběhu vlastní praktické činnosti žák cíleně zpracovává polymerové hmoty a popisuje jejich vlastnosti z hlediska využitelnosti pro další výrobky. Vybere z nabídky nebo dle vlastní fantazie navrhne námět na výrobek. Samostatně modeluje konkrétní 3D objekt. Postupuje krok za krokem a dodržuje pracovní postup dle pokynu učitele nebo sleduje jednotlivé kroky v postupu práce. Při práci respektuje zásady hygieny a bezpečnosti práce a dbá pokynů učitele. Při práci se zaměřuje na funkčnost hotového výrobku. V případě potřeby požádá o radu učitele nebo spolužáka/spolužačky. Na pokyn učitele využívá digitální technologie při vyhledávání dalších námětů pro inspiraci. Prostřednictvím návodných hodnoticích výroků hodnotí realizovaný pracovní postup i hotové výrobky např. z hlediska splnění kritérií. Na základě řízené reflexe navrhuje drobné změny v pracovním postupu a obměny hotového výrobku.
Prostřednictvím vlastní praktické činnosti žák poznává a pojmenovává vlastnosti kovů, pracuje s nástroji a pomůckami a postupně si osvojuje zásady správného a bezpečného zacházení s nimi. Námět na výrobek je variabilní a podporuje u žáků tvořivost při výběru barev i návrhu tvarového řešení jednotlivých částí, čímž vyjadřují své myšlenky, pocity i estetické cítění. Při realizaci výrobku žák plánuje jednotlivé kroky činnosti, sestavuje pracovní postup podle instrukcí učitele. Současně zvažuje potřebné materiály a nástroje, přemýšlí o účelu a funkci výsledného objektu i o možnostech jeho dalšího využití v domácím či školním prostředí. Kromě rozvoje klíčových kompetencí je cíleno na rozvoj jemné motoriky, prostorové představivosti a praktického uvažování. V průběhu práce žák zkoumá tvary, rozměry a jejich vztahy, hledá vzorce a zákonitosti při sestavování částí objektu, což přispívá k rozvoji matematicko-logické gramotnosti. Na závěr žák hodnotí svůj pracovní postup a výsledek pomocí jednoduchých škál nebo symbolů a navrhuje možné úpravy nebo obměny výrobku. Aktivita propojuje tvořivou, praktickou a reflexivní složku učení a přispívá ke komplexnímu rozvoji žáka.
| Popis realizace | CSP-TCH-001-ZV5-001-Hyacint-z-dratku.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Pozná a charakterizuje základní technické materiály (tradiční i novodobé) a popíše možnosti jejich využití pro tvůrčí činnosti.
- Uvede konkrétní příklady tradičních a inovativních postupů práce a zhodnotí je z hlediska uplatnitelnosti.
- Navrhuje dílčí změny ve využití technického materiálu nebo realizaci postupu práce, včetně znovuvyužití materiálu, a tím rozvíjí tvořivost.
- Realizuje základní tradiční i inovativní postupy práce s technickým materiálem samostatně nebo ve skupině, a tím rozvíjí zručnost.
- Prostřednictvím práce s jednoduchými obrazovými návody a postupy práce rozvíjí samostatnost.
- Prostřednictvím konkrétních aktivit praktického charakteru propojuje poznatky z různých vědních oborů (STEM, STEAM).
- Dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele a uvědomuje si jejich význam při realizaci praktických činností a důsledky při jejich nedodržení.
Ilustrace
V průběhu vlastní praktické činnosti žák zpracovává polymerové hmoty, popisuje jejich vlastnosti (tvarovatelnost, přilnavost, odolnost vůči vodě, trvanlivost, aj.) a využitelnost pro další výrobky. Vybere z nabídky nebo dle vlastní fantazie navrhne námět na výrobek. Samostatně modeluje konkrétní 3D objekt. Postupuje krok za krokem a dodržuje pracovní postup dle pokynu učitele nebo sleduje jednotlivé kroky v postupu práce prostřednictvím digitálních technologií. Při práci si uvědomuje význam zásad hygieny a bezpečnosti práce a dbá pokynů učitele. Při práci se zaměřuje na funkčnost i estetickou stránku hotového výrobku. V případě problému požádá o radu učitele nebo spolužáka/spolužačky. Účelně využívá digitální technologie při vyhledávání dalších námětů pro inspiraci, zaznamenává a ukládá do virtuálních portfolií aj. Řízeně hodnotí realizovaný pracovní postup i hotové výrobky např. z hlediska náročnosti postupu práce, využitelnosti výrobku aj. Navrhuje možné změny v pracovním postupu a obměny hotového výrobku.
Prostřednictvím vlastní praktické činnosti žák poznává a pojmenovává vlastnosti kovů a textilních materiálů, pracuje s nástroji a postupně si osvojuje zásady správného a bezpečného zacházení s nimi. Námět na výrobek je velmi variabilní a umožňuje žákům uplatnit a vyjadřovat své myšlenky, pocity i vlastní tvořivost, a to jak při volbě textilních materiálů, tak při výběru barev, tvarů a designování jednotlivých dílčích částí. Vizuální návrh květiny, inspirovaný skutečností nebo fantazií, zároveň žákům umožňuje osobní sebevyjádření a dává tvorbě hlubší význam. Tím je např. rozvíjena kompetence kulturní. Proces tvorby podporuje jemnou motoriku, tvůrčí myšlení a praktické aplikace, což vede k lepšímu pochopení vlastností materiálů a jejich vzájemné kombinace. Žák rozvíjí kompetenci k podnikavosti a pracovní prostřednictvím navrhování dílčích prvků pracovního postupu a tvorby jednoduchého 3D objektu, včetně jeho dalšího praktického uplatnění. Jednoduchými symboly nebo škálami řízeně hodnotí průběh práce i hotové výrobky. Zhodnotí průběh i výsledek své práce, čímž rozvíjí kompetenci k učení.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CSP-TCH-001-ZV5-001-Jarni-kvetina-z-dratku.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Realizuje přiměřené pracovní operace a postupy s různými a běžně dostupnými druhy technického materiálu za využití základních pomůcek, nářadí a nástrojů za dodržení základních zásad hygieny a bezpečnosti práce.